Hur länge ska man försöka innan man gör ÄD om man är 40 och har 2-3 missfall bakom sig?
Då det gäller ÄD spelar åldern betydligt mindre roll och olika länder har olika åldersgränser. I länder som Finland är gränsen 45 år, tror jag och i Ryssland 49 år. Det beror tydligen på tillgång och efterfrågan. Det går ju att, via hormonbehandlingar, komma ut ur klimakteriet och föda barn via ÄD högt upp i åldrarna. Det var ju t ex den där kvinnan i 60-årsaldern i Italien. Men så länge vill ju inte vi vänta, eller hur?!
Jag har, pga av en tidigare oupptäckt förändring på hypofysen och därmed väldigt höga prolactinvärden, haft svårt att bli gravid. Jag har haft samma "skydd" som kvinnor som ammar mot att bli gravid, kan man säga. När jag så småningom fick den rätta diagnosen var jag redan "gammal", 39 år och har sedan haft 3 missfall. Vi kör just nu en IVF-omgång (jag "ruvar" fr o m idag på två embryon!) och om den misslyckas kommer vi troligen att försöka med ÄD. Chansen att lyckas med ÄD är betydligt större än med egna ägg om man är över 40 . Om du har ork kan du kanske pröva ett eller två år till - Guldägg kan dyka upp när man minst anar det.