Aurora
Hej!
Jag är också en "sån där" som gärna vill ha kontroll på precis allt och har jag inte det så har jag en tendens till att stressa upp mig något fruktansvärt.
Innan jag ens blev gravid så tänkte jag på framtida förlossning med skräck och rös av bara tanken att inte veta exakt vad som händer, att inte veta om personalen verkligen är kompetenta nog att veta vad de ska göra i alla lägen osv.
I somras vikarierade jag på förlossningen som uska hela sommaren och lyckades dessutom bli gravid . Men tvärtemot vad de flesta tror så är jag jätteglad att jag har varit med på så många förlossningar och sett precis hur det går till. För visst, det är mycket smärta och starka krafter inblandade, men ALLA KLARAR DET!!! Ja, ALLA!
Och jag kan LOVA dig att alla barnmorskor som jobbar där har full koll på dig och bebisen hela tiden och gör det bästa av alla situationer. Ser de något avvikande med barnets hjärtljud så konsulterar de läkare direkt och tar snabbt till åtgärder om det skulle behövas. De riskerar ALDRIG barnets hälsa (och inte mammans heller för den delen..)!! Och när/om du känner att "nu orkar jag inte mer" så finns barnmorkan/undersköterskan där och hjälper till och peppar och hittar lösningar så att du hittar nya krafter.
Och det konstiga är att efter till och med den längsta, jobbigaste förlossningen där mamman kanske trott hon ska dö på kuppen, så är all smärta och allt jobbigt som bortblåst när bebisen ligger på bröstet.
Jag hoppas verkligen inte att jag skrämt upp dig med min långa utläggning för det var absolut inte min mening!!! Ville mest få dig att känna förtröstan i att ALLA klarar av sina förlossningar på ett eller annat sätt och att det är väldigt kompetent personal som jobbar med att hjälpa bebisarna komma till världen...
Och jag tycker absolut att du ska gå på det där Aurorasamtalet! So what om du bryter ihop? Man är ju extra känslig under en graviditet så det är inget de inte varit med om förut kan jag lova.
Lycka till!!
Kram Johanna