• Ramona Fransson

ledsen över barnlöshet

Självklart har du rätt att sörja. Sköt om dig!

Allt som får dig att må bättre, om så bara för en stund!
  • Ramona Fransson

Jag förstår att det inte är till tröst, i någons läge som förtvivlat försöker få barn, att få höra, jag försökte att få barn i femton år, gav upp och blev lycklig trots allt. Men det jag vill förmedla är att jag förstår varje steg som tas, på ofrivillighetens barnlösas stig. Varje steg! Dessutom vill jag säga: LYCKA TILL med allt!

• Ramona Fransson
    Berber skrev 2007-11-03 16:09:08 följande:
    En bok som tar upp frågan är "Unsung lullabies", skriven av tre läkare med egen erfarenhet av barnlöshet. Där beskrivs frustrerad barnönskan som ett allvarligt trauma och den tar upp frågor som åtminstone jag har ställt mig, t.ex. hur man ska bära sig åt för att känna sig vuxen utan de barn som hela tiden utgjort en del av den inre bild man haft av sig själv som vuxen. Boken kan vara lite irriterande amerikansk ibland men för mig var det en tröst att kunna läsa mina egna frågor och funderingar i tryck och inte minst få sorgen och tomheten erkänd. Hade tänkt låna ut den till min mamma men gjorde mitt första lyckade IVF bara någon månad efter att jag läst den och trodde att jag aldrig mer skulle behöva befatta mig med den sortens litteratur
    Jag tror att den sortens litteratur kan vara till hjälp inte bara för ofrivilligt barnlösa, såsom jag beskrivit den i min bok. I min omgivning föddes barn till höger och vänster och själv stod jag och tittade på med smärtor i själen, som kändes som om den stod i lågor!        
  • Ramona Fransson
    Elinor1 skrev 2007-11-28 09:15:31 följande:
    jag och min partner har försökt i snart 2 år nu och det blir inget, ska ringa gyn om att få göra tester .Jag står inte ut snart .....  Jag jag vet att jag ska vara nöjd med min lilla tjej jag har nu, men jag längtar så mycket efter en liten till ,hur ska man göra för att klara av denna väntan på en bäbis .i bland kan jag bara sitta å gråta i ensamhet .Och jag e så avundsjuk på alla med bebismagar, nyfödda underverk barnvangs promenader osv . Och det finns ingen att prata med om det här har försökt men ingen tar det på allvar dom säger du e ung ta det lungt men jag vill inte ta det lungt    Hur ska man göra för att stå ut  
    Klart att du ska få lov att önska dig mer än ett barn. Men glöm inte att ösa kärlek över det du har. Mina ord är välmenta och fyllda med förståelse, bara så du vet! 
Svar på tråden ledsen över barnlöshet