Berber skrev 2007-11-03 16:09:08 följande:
En bok som tar upp frågan är "Unsung lullabies", skriven av tre läkare med egen erfarenhet av barnlöshet. Där beskrivs frustrerad barnönskan som ett allvarligt trauma och den tar upp frågor som åtminstone jag har ställt mig, t.ex. hur man ska bära sig åt för att känna sig vuxen utan de barn som hela tiden utgjort en del av den inre bild man haft av sig själv som vuxen. Boken kan vara lite irriterande amerikansk ibland men för mig var det en tröst att kunna läsa mina egna frågor och funderingar i tryck och inte minst få sorgen och tomheten erkänd. Hade tänkt låna ut den till min mamma men gjorde mitt första lyckade IVF bara någon månad efter att jag läst den och trodde att jag aldrig mer skulle behöva befatta mig med den sortens litteratur
Jag tror att den sortens litteratur kan vara till hjälp inte bara för ofrivilligt barnlösa, såsom jag beskrivit den i min bok. I min omgivning föddes barn till höger och vänster och själv stod jag och tittade på med smärtor i själen, som kändes som om den stod i lågor!