• Vanesjka

Amning och bröstförminskning

Är det någon som har erfarenhet av att amma efter en bröstförminskning? Jag opererade brösten -99 och delammar nu min son eftersjag inte har tillräckligt med mjölk. . Jag ger honom bröstet i ca 20 minuter innan han får en flaska med ersättning. Men helst skulle jag ju vilja slippa flaskan och helamma honom. Är det möjligt att helamma efter operation?

• Svar på tråden Amning och bröstförminskning
  • evaviola

Ja, det är det. Ca 95 % kan inte amma efter bröstreducering, de andra 5 kan amma/delamma beroende på. Jag kunde inte amma alls. Läckte massa mjölk men kom inte en droppe när sonen samt pumpen sög.

• Vanesjka

Vad är det att berätta? Jag hade stora, hängiga bröst och som 20-åring var det inte så kul. Så jag sparade ihop pengar till en operation. Jag hade jättefina små nätta bröst efteråt (nu har de tyvärr "växt ut" igen!)
    Nu ångrar jag mig lite eftersom jag hemskt gärna skulle vilja amma mitt barn.
    Barnmorskan vägde sonen före och efter amning och räknade ut att han fick i sig ca 10 ml och räcker ju inte långt.

• evaviola
    Vanesjka skrev 2007-10-10 22:11:49 följande:
    Vad är det att berätta? Jag hade stora, hängiga bröst och som 20-åring var det inte så kul. Så jag sparade ihop pengar till en operation. Jag hade jättefina små nätta bröst efteråt (nu har de tyvärr "växt ut" igen!) Nu ångrar jag mig lite eftersom jag hemskt gärna skulle vilja amma mitt barn. Barnmorskan vägde sonen före och efter amning och räknade ut att han fick i sig ca 10 ml och räcker ju inte långt.
    nej, det gör det ju tyvärr inte. När jag försökte amma sonen på BB så hade han fått i sig 2ml efter en halvtimme, en kvart på varje bröst.
  • nicke nyfiken76

Är nyfiken: Hur stora bröst hade du? Vad kostade det? Gjorde det jätteont? Hur länge tog det innan du kände dig pigg/normal igen?

• Vanesjka

nicke nyfiken76:

Jag hade strl 80D, vilket kanske inte är så jättestort men de var inte så snygga. Efteråt hade jag B-kupa, jag minns inte hur mycket de tog bort från varje bröst. Jag gjorde det på en klinik i Örebro och det kostade 30000 kr. Det gjorde faktiskt inte så ont, klart att det värkte i dem efteråt men inte så farligt. Fyra dagar senare firade jag midsommar!

• Florro

Jag förminskade 1 bröst för 4 år sedan och det har funkat hur bra som helst att amma, förutom att jag ständigt haft smärta i den bröstvårtan, förmodligen nån nervskada.
    Men mjölkmässigt har det funkat suveränt. Helammar och dottern är ca 5 månader.

• Vanesjka

Florro:
    Har du inte mindre mjölk i det bröstet eller funkar båda lika bra?

• Florro

Jag verkar ha lika mkt i båda brösten, nästan mer i det opererade, men jag vet inte. Men jag har aldrig behövt ersätta med något iaf.
    Men jag tog bara bort 100gram från bröstet + att jag ju har ett "helt"
    Kommer förminska dem igen då jag fått färdigt alla barn.
    Har kupa 70H nu..inte kul:/

• Marlene

Fast det där tror jag inte på, alla kan amma om barnet vill suga. Sen kanske man inte har mjölk eller mjölk så att det räcker

evaviola skrev 2007-10-10 22:05:59 följande:
    Ja, det är det. Ca 95 % kan inte amma efter bröstreducering, de andra 5 kan amma/delamma beroende på. Jag kunde inte amma alls. Läckte massa mjölk men kom inte en droppe när sonen samt pumpen sög.
  • bzz

Jag tog bort 200 gram från ena bröstet och hade på tok för lite mjölk i båda. Ammade massor i början med följden att bebisen blev förbannad över bristen på mat. Gick efter några veckor helt över på ersättning. Hade försökt med maratonamningar på flera timmar, amma jätteofta, pumpa och amma (fick ut maximalt 20 ml efter 30 min pumpande). Känns helt vansinningt i min situation att man skulle försöka få upp produktionen genom att inte ge ersättning eftersom det skulle betyda väldigt mycket hunger under lång tid. Hade inte vlat utsätta lilla hjärtat för det för allt i världen, trots stark drift att vilja amma.

Funderar inför nästa gång om man ska koncentrera sig på det o-opererade bröstet för att få mer där? Nån som provat det?

• Florro

bzz..det tycker jag absolut att du ska göra. Man kan ge fullgod amning med bara ett bröst också! Och iom att barnet suger mer på det bröstet så bildas det ju mer mjölk där också. Jag övervägde att bara gå över på mitt ena eftersom jag har så ont i det andra men jag härdar ut:)

Hur länge sen gjorde du din operation? Mjölkgångarna hittar sig ju nya vägar och det kan ju hända att de hittat fler vägar tills du får ditt nästa barn.

• Vanesjka

En barnmorska sa till mig att ju längre tid det har gått sedan man gjorde op, desto större chans att det går att amma. Hon menade att mjölkgångarna letar sig fram dit de ska och nerver och sånt läker sig själva. Kan det stämma?

• viti
    Marlene skrev 2007-10-12 09:36:50 följande:
    Fast det där tror jag inte på, alla kan amma om barnet vill suga. Sen kanske man inte har mjölk eller mjölk så att det räcker
    Öh, har man inte mjölk kan man inte amma även om barnet vill suga.
  • himla

jag gjorde en op för nästan 10 år sedan nu....

Kunde inte amma sonen, han var för liten för att orka suga, försökte att pumpa men det kom typ 5 ml på en halvtimme... efter ett antal v så gav jag upp å gav bara ersättning i flaska...

När dottern kom läckte det i bröstet under graviditeten, kanske typ 2 droppar... Sen var det ingen känsla alls när hon väl föddes .. jag valde då att ta ett piller å stoppa ev mjölkproduktion för att jag tyckte det var bättre för mig å barnet att veta vad som gällde från början.. när jag ändå väl börjat med ersättning...

det var min historia det !

♥ Pontus 040812 v35+4♥Sanna 061002 v.40+2
  • Gul13

Opererade brösten 1992 (13 år innan dottern föddes) och hade absolut ingen mjölk what so ever i något bröst.

• Fru Gustavsson

Svingammal tråd, men aktuellt ämne då jag själv är nyhemkommen från BB med lillkille nummer två. 
    Gjorde bröstförminskning 1991, och fick inte igång amning med varken storebror eller denna lilla parvel. Försökte dock, med att låta honom suga och att pumpa med resultatet 4- 5 droppar. 
    Vi beslöt oss om ersättning omgående för att inte förarga vår hungriga lillkille eller få mig att känna mig som värdelös för att jag inte hade bröstmjölk. 
    Blir knäckt på de som glatt klämmer ur sig "ALLA kan amma, bara man vill". 
    Det är ungefär som att äta en isglass där bara pinnen är kvar, beställa en kaffe latte fast utan mjölk eller simma i en sjö utan vatten.... 
    peace out. 

Hur man än vänder sig har man arslet bak
Svar på tråden Amning och bröstförminskning