Disco skrev 2007-10-10 13:43:47 följande:
Jo, ens barn kan komma i situationer som är knepiga. Men jag hoppas ändå att min uppfostran leder dem till att hitta spärren, att mobba det gör jag bara inte, det är fel. Att stå emot grupptrycket är väl det första jag skulle lära min son. Annars är man verkligen ute på hal is som förälder. För mig är det A och O iaf.
Lätt i teorin, men svårt i praktiken.
De allra flesta föräldrar försöker nog uppfostra sina barn till att inte mobba, att stå emot grupptrycket och i allt ge dem sunda värderingar.
Alla barn vet att det är fel att mobba någon, och mina personliga erfarenheter som svårt mobbad under hela min grundskoletid visar på en sak: De flesta vet att vad de gör är fel och de tycker själva att situationen är obehaglig.
Jag har själv, trots att jag mått så dåligt att jag varit nära på att ta livet av mig p.g.a mobbingen, mobbat andra fastän jag med hela min kropp och själ vet precis hur illa det är.
Som barn/tonåring går ofta känslan av tillhörighet och position bland sina vänner före förnuft och man kan göra saker man egentligen vet är fel eller rent av inte vill.