• anjasmamma

Knappen for ut!!! ...efter 4 dagar....:-(

Idag hände det som inte får hända! Om vi säger så här...
    I fredags sövdes Anja och hon fick äntligen byta bort sin peg mot en knapp. Detta "ingrepp" gick jättebra och det har fungerat bra i helgen också.
    Nu ikväll låg Anja på sin lekmadrass på rummet och jag var i köket alldeles intill. Anja var lite smått orolig/gnällig, men det brukar hon kunna vara vid den här tiden så jag tänkte inte så mycket på det. Jag stökade på i köket en stund och går efter kanske 10 minuter in till henne (jag kan se henne hela tiden från köket)Hon har dragit upp tröjan och jag reagerar först på vad naveln ser konstig ut och långt upp sitter den också. FAN, det är ju knappen som är borta!!
    Knappen ligger längre upp på magen och där är inte alls någe vatten kvar i ballongen. Alltså är knappen trasig efter bara fyra (4) dagar! Snacka om bra första intryck av knappisvärlden, not!

Jaja, vad göra? Vi har inte fått hem vår extraknapp ännu och har inte fått lära oss i hur man sätter en ny. Tack och lov har vi här i närheten en familj vars barn också har knapp (i ett samhälle på 1500 pers!!) Jag ringer i alla fall dom och de har två extraknappar hemma. Pappan slänger sig i bilen och åker till oss och lyckas med nöd och näppe trycka i en ny. Och samma storlek hade de också trots att det skiljer 5 år mellan barnen... Annars hade det väl varit att kasta sig i bilen och åka de 10 milen till akuten.

• Svar på tråden Knappen for ut!!! ...efter 4 dagar....:-(
  • anjasmamma

Knapp är en direkt-sond på magen som går in i magsäcken.
    Är som en knapp på utsidan som man sticker in genom en hål i bukväggen. När den väl är på plats fyller man en liten ballong på insidan med 5 ml vatten så att den inte kan åka ut...

• anjasmamma

Mamma till Linnéa:Anja kan inte äta och dricka så mycket som hon behöver. Därför har hon en sondknapp på magen. Se inlägg nr 2.

guztav06: Grejen är den att hon inte ska kunna pilla ut den (om den inte är trasig) Det sägs att det krävs en fruktansvärt ilsken fullväxt karl till att slita ut den med egen kraft, om man nu inte fastnar i ngt med matningsslangen i.
    Body är rätt tänkt av dig, men då inte så lätt för en annan att komma åt knappen inanför byxor och body för att koppla på slangen vid alla måltider

• anjasmamma

JillyBilly:
    Jo visst hade vi hört (av den andra familjen)att man kan stoppa i den trasiga och tejpa över... Men då vi inte fått ngn riktig genomgång om knappbyte blir man smått panikslagen när sånt här händer. Fattar inte att de inte beställt hem 2 knappar på en gång så vi kunde fått en med oss hem från op...
    Och när vi såg hur hårt han fick ta i för att få i knappen (efter ca 20 minuter max) sa vi båda att så hårt hade vi inte vågat ta i när hon skrek som en stucken gris!
    Om ett par veckor skulle vi få komma och lära oss om knappbyte... Att kuffa om den visade de oss i fredags hur man gör och att det ska göras varannan vartredje vecka.

Nä det här ska de få höra...
    Knappen har vi kollat nu och det är ett yttepyttelitet hål som säkerligen har pysläkt ända sedan i fredags, allstså har det satt i en trasig från början. Knappen har nu legat fylld med 5 ml på bänken i 2 timmar och en pyttedroppe har kommit ut.

• anjasmamma

Ja, visst har jag väl fått nån lättare genomgång, men enl dom var det ytterst ovanligt att det hände. Men att man kan trycka tillbaka den trasiga sa som sagt den andra familjen.

Nä, när detta var så nytt fick man lite smått panik. Nu vet jag hur man ska göra och att man kan få ta i lite för att få den på plats.

En annan sak jag tänkte på var att i frdags sövdes hon för man ville gå ner med kamera på insidan för att se att den hamnade rätt... Var tydligen ngt som var lite trångt/tajt när hon bytte peg för en månad sedan... Kommer den rätt nu då tänkte jag!

• anjasmamma

Emmixen: Jag letade efter knappistråden men den var stängd...

Ja, knappen är trasig men bara ett yttepyttehål som inte syns, men efter en stund kan man se en vattendroppe på utsidan stor som en kvarts knappnålshuvud.
    Japp tur att här finns en "knappkompis" (bra ord) men ganska häftigt ändå med två barn på en sådan liten ort som här...
    Bara bra med dig?

• anjasmamma

Rulltrappa: Fast här är det katastrof om vi måste till sjukhuset....tar minst en timme (10 mil) och på den tiden har det hänt mycket med hålet...

FlowerLowa och annelisb: En knapp är en sorts sond, en stomi till magsäcken typ. Människor som inte kan äta får oftast en "knapp" på magen.

Svar på tråden Knappen for ut!!! ...efter 4 dagar....:-(