Hej igen, nej vi visste inte om att jag hade Gbs, det är ju faktiskt vanligt måste jag ju skriva för att lugna... ca 30% av alla kvinnor bär på dessa grupp B streptococker normalt i underlivet och de flesta har inget besvär utav dem. Men som sagt de kan ställa till problem. När Maja skulle komma i april -05 gick vattnet en söndag, på onsdag blev jag inlagd för att bli igångsatt men jag fick inga värkar av gelet alls. På torsdag fm. började jag att frossa, tempen steg snabbt upp till strax under 40 grader, det blev bestämt att barnet skulle ut med snitt. En halvtimma senare var jag ihopsydd och Maja låg i respirator på iva, med en generell sepsis (blodförgiftning i hela kroppen främst i lungorna) varken vi eller läkarna visste inte hur det skulle gå med henne. De dagarna är något jag inte vill att någon annan ska behöva uppleva. Men hon visade sig vara en tuff stark tjej och som framförallt var fullgången. Det var hennes räddning, hon vägde 4020 g. Vi låg inne en månad och det var en tuff period. Amningen var bara att glömma jag för på tok för stressad.
Ska säga att Maja inte har några som helst men efter detta som hände, hon har varit infektionskänslig och har krävt sjukhusvård både för RS-virus och lunginflammationer, men det vet man ju inte om hon hade fått ändå.
Nu är jag i v 6 och har ännu inte gått på någon kontroll. Jag är väldigt bestämd på hur jag vill att det ska gå denna gången. Så bestämd att jag inte kommer att vika en milimeter.
Till allt detta hör att jag är själv utbildad sjuksköterska med vidareutb till distriktssköterska och tycker att vården inte skötte sig när Maja föddes. Själva intensivvården är dock fantastisk i detta land, personalen otroligt profsig, men det skulle ju inte ha behövts.. Dessutom följdes inte detta upp i efterförloppet, vilket kanske lett till den oro jag har nu inför denna graviditeten och förlossningen... så här med facit känner jag att jag skulle behövt någon att prata och älta med. Läkaren på sjukhuset lovade att ringa mig men det gjorde hon aldrig och själv orkade jag inte då.
Med detta - stå på dig!!!!!!! Skriv igen om du vill!!!