gbs förlossning
Ullis H: Vad bra att det ändå gick väl med din dotter. Förstår att du inte vill uppleva det igen. Dock vill jag ändå tillägga att när det går så tokigt som i ditt fall är oftast när mamman har en GBS-infektion och inte vet om det!! Om din GBS-infektion hade varit känd så hade du blivit igångsatt på studs när ditt vatten gått och du hade fått AB-dropp.
TS: Försök att inte oroa dig. Du vet om din GBS-infektion och vet hur du ska agera om ditt vatten går och kan se till att åka in till förlossningen i tid när värkarna börjar osv. Den absolut största faran med GBS är när man inte vet om om mamman har en infektion eller ej.
Däremot är det skräp av den svenska sjukvården att de inte testar alla mammor rutinmässigt under graviditeten.
Jag fick GBS-infektion konstaterat i v.37 ungefär i min första graviditet. Jag hade inga symptom alls utan lämnade bara in ett urinprov till MVC och bad dem kolla eftersom jag hade läst om GBS i tidningen.
I denna graviditet kollade jag livmodertappen (gick privat) i v.7 ungefär, den hade inga bakterier.
Har sedan lämnat urinprov i v.10 och v.20. Båda proverna har varit okej. Tänkte be dem kolla igen i v.35 ungefär. Är nu i v.30.