Inlägg från: Kerstin |Visa alla inlägg
  • Kerstin

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Jättsnyggt, Sohpeia! Jag hade precis tänkt att sy en sån också och så fick jag en i present igår. Funkar utmärkt i vagnen, men jag kanske kan sy en liten till babyskyddet nån gång. Blir det inte väldigt varmt förresten? För efter ett tag är det ju oftast varmt i bilen...

• Kerstin
    Sopheia skrev 2007-11-18 18:27:08 följande:
    Tack, tack! Jo, det kan nog bli varmt, men det är ju liksom det som är finessen med den, eftersom det inte är en massa dragkejor och ärmar och ben å sånt, kan man bara veckla ut den när det är varmt, så har bebben bara fleece under sig och över benen-tanken var att använda den istället för overall de gånger man mest ska åka bil och så.
    Haha, jo det inser jag att det är det som är meningen. Men du har rätt, det verkar skönt att slippa overall när man bara ska åka korta sträckor och så kan man ju öppna lodgern snabbt i affärer och liknande. Tänkte mest på att vi har Maja i baksätet i bilen, så då blir det ju svårt för mig att öppna om jag är själv med henne. Vad har du för mått på den förresten? Har du bara mätt diagonalen och sett till att den blir så hög som stolen plus det man vill vika över benen och utgått från det?
  • Kerstin
    madigan skrev 2007-11-19 10:23:57 följande:
    har du nåt mönster på amningskudden?
    Här är ett mönster på amningskudde som många här verkar använda. Länken har varit uppe här ett antal gånger. Kan det vara det du är ute efter? Är jättelätt att sy.
    http://litentheos.blogg.se/190207230352_mnsterbeskrivning_till_amningsku.html#
  • Kerstin

lilla trollets mamma skrev 2007-11-20 12:29:24 följande:

Har knåpat ihop nya brallor till sonen, lovisasvardagsnoter.blogspot.com/ritade mönstret själv och det blev lite smalt, tur att det är trikåtyg. Ngn som vet vart man hittar bra, enkelt mönster på hängslebrallor?
    I boken "Baby Cool" (det är väl så den heter?) finns ett enkelt mönster på hängslebyxor. Vet dock inte om det går att göra dem i stretchiga tyger.
  • Kerstin
    yrväder skrev 2007-11-20 15:05:54 följande:
    Observera att mönstret på hängselbyxor i babycool är helt åt fanders!!!storalillaj.blogg.se/1186082382_haaaatar_baby...
    Oj, har inte testat det själv, men visst var det nån som hade sytt dem i manchestertyg och då funkade de? Eller var det nåt annat mönster?
  • Kerstin

Angående lampan har jag också en sån hemma och tycker att den är jättetråkig så jag har funderat på att göra om den med tyg. När man skruvar isär lampan kan man ju ta bort pappret med det fula motivet. Man borde väl kunna sätta in tyg på samma sätt? Jag har också funderat på om det kan bli för varmt, men man har ju bara en 25W-lampa i den. Blir de verkligen så varma?

• Kerstin

Någon som undrade om tillbehör till gamla maskiner. Jag har en 30 år gammal Singer och blev faktiskt förvånad att de hade en del tillbehör i min lokala tygaffär eftersom de även där verkar ha samma till de nya maskinerna. Så det kanske är värt att testa och fråga?

• Kerstin
    GOBLIgobli skrev 2007-12-01 15:08:33 följande:
    Hehe, på Bauhaus för 35kr/m.
    Håller med. Jättegulligt är det ju! Var det längesedan? (läs: Tror du de har kvar det?).
  • Kerstin
    emmize skrev 2007-12-03 13:54:03 följande:
    Tack för ditt svar.En sån sprätt tror jag faktiskt att jag har...nånstans Men vad är overlock????? (dum fråga, men jag vet inte)Ja, helt av allt så vill jag sy velourkläder, mössor, dregellappar, halkappar, filtar mm... Så kanske jag börde köpa mig en overlock...?!?!Vart kan man hitta fina mönster då?
    Jag har en vanlig gammal maskin från 70-talet och har utan problem sytt velourbyxor, dreggellappar och filtar med den. Mössor borde inte heller vara några problem. På de flesta maskiner (på alla tror jag, rätta mig om jag har fel!) finns det någon sorts elastisk sömn. Om man vill ha precis samma sömn som på köpta kläder måste man ha en overlock, men på t.ex. byxor och mössor syns ju inte sömmarna iallafall, så där blir det jättesnyggt även utan. Det enda jag egentligen tycker är tråkigt att sy med just min maskin är kantband eftersom min elastiska sömn inte alls är snygg och på kantbanden vill man ju ha snyggt. Vill man sy synliga sömmar med en vanlig maskin kan man annars använda tvillingnål, men det har jag inte orkat testa än.
  • Kerstin

Sopheia: Visst är det roligt att tova saker. Man bara stickar nåt som ser underligt ut och sen kommer det ut helt underbara saker ur maskinen.

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!