• Gekko

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m23410465.html Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m24606619.html Samlad blogglista!
    familjeliv.se/Forum-11-240/m22566330.html Förra tråden
    familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-26 22:16:46:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m26246379.html Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-05 20:56:31:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m26585666.html Den nya syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 19:01:45:
    Ny blogglistetråd, kul att det är så många www.familjeliv.se/Forum-5-155/m27745254.html

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    www.niperus.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-27 13:44:33:
    Adressen niperus.se ovan kommer att bytas ut mot hantverksmarknad.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 12:25:28:
    Nya tråden - orange färg:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m28383863.html

• Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!
  • Bibabba

Jag väljer bort att handla märkeskläder eftersom jag vägrar betala 300:- för en bodysuit i randig trikå. Me&I tar 250:- för sina velourbrallor. Enfärgade, med luggen på fel håll! Ska ha en visning hos mig enbart för att få rabatt o kunna handla häftiga mönstrade tröjor. Enfärgade brallor från dem vägrar jag handla. Jag har brun velour i mitt lager, borde säga det till kunderna så de handlar av mig i stället

• Busis

Läser mest i tråden nu när jag väntar tålmodigt på mina tyger jag beställt. Tycker många som gör hemgjort underskattar sitt fina arbete. Håller med många här att det tar både tid och kostar pengar att göra något bra. Och ofta lägger man ju ner sin själ i sina grejer för att man brinner för det.
    Ser också många som säljer hemsytt jätte billigt på tradera och det är väldigt synd både för dem själva och för de som lägger sina priser högre.
    Att sedan jämföra sina hemsydda kläder med hm och lindex.....nej visst är deras kläder billiga men håller ofta inte i kvaliten, slits väldigt mycket, krymper jätte mycket efter tvätt och går lätt i sönder.

Vill kunderna ha äns kläder så betalare de oavsett vilka priser man sätter, men man ska ju inte underskatta sig själv. Alla här inne syr otroligt fina saker, saker som man borde se mer av ute i butiker, så stå på er tjejer och våga ta betalt

• charmmiss
    yrväder skrev 2007-10-09 11:20:16 följande:
    ett problem som jag ser det, jag som försöker sälja lite på tradera är att det kryllar av folk som tar typ 59 kr för en förklädesklänning, och oftast går inte priserna upp så mkt mer heller.Problemet är ju att dom drar ner alla, iom att folk då tycker att man inte ska behöva betala mer för "hemsytt"
    jag fattar ine heller hur man kan sätta ut klänningar och byxor för de summorna på tradera, det är ju knappt materialkostnaderna, sen ska man packa dem och betala traderas avgifter, då går man ju minus.
  • yrväder
    charmmiss skrev 2007-10-09 11:30:33 följande:
    jag fattar ine heller hur man kan sätta ut klänningar och byxor för de summorna på tradera, det är ju knappt materialkostnaderna, sen ska man packa dem och betala traderas avgifter, då går man ju minus.
    Jag håller med, och visst var jag dålig på att ta betalt i början, jag var mest överlycklig över att nån ville köpa det jag hade sytt. Men som dom andra säger, när man letar massor efter ett tyg, just för att kunden vill ha det tyget, då får dom räkna med lite högre priser. Sen är ju frågan om dom som säljer velourbyxor på tradera använder hilcos velour, eller nån billig som dom köpt i den lokala syaffären?
    Och när man offrar sin egen sytid för beställningar, då vill man ha betalt för det iaf.

Den här tog iaf priset.
    www.tradera.com/Underbar_plyschklanning_-auktion-49109988
  • Bibabba

Charmis: My god så gulligt! Det hade jag velat ha om Valter var tjej...

Blekingetösen har bytt namn till Happy Hippo
  • Bibabba

Yrväder: Min lokala tygaffär är inte billig på velour, därför handlar jag från s&s eller Jofotex. Jag har aldrig använt Hicos vwlour, men on nån av er får en liten spillbit över nån gång vill jag gärna ha ett tygprov. Betala självklart portot om inte vederbörande vill ha nåt skickat från mig.

Blekingetösen har bytt namn till Happy Hippo
  • yrväder

happy hippo
    nej, det är ju olika det där, men sundbybergs textilcentrum är ju rätt billiga.

Jag kan skicka en bit till dig, har både gammelrosa, gul och röd. Nån speciell färg du vill ha?

• Kerstin

Jag tror förresten att många är beredda att betala rätt mycket för just barnkläder, så man kanske tänker fel ibland när man tror att de flesta jämför med HM och Lindex. Jag blir också rädd när jag hör vad folk betalar för märkeskläder, speciellt jeans och sånt, så någonstans borde de där människorna som är beredda att betala mer än 200 spänn för ett par hemsydda byxor också. Men jättetråkigt att det är så många som nästan ger bort sina saker gratis på tradera. Men det är säkert en jätteskillnad att sälja på tradera och att sälja genom en fin barnklädesaffär som drar kunder som inte vänder varje krona.

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!