Inlägg från: GOBLIgobli |Visa alla inlägg
  • GOBLIgobli
    Ankan217 skrev 2007-12-18 16:38:42 följande:
    Hallå alla!Jag har ett litet problem. Min son är inte så pigg på att sitta på pottan. Häromdagen satt han iallafall på den en sväng, men den var ju så kall. Jag har fuderat på att göra nån form av sits till den men har svårt att komma på nåt bra.Nån som har nån ide om hur man kan göra eller nån länk till nån bra sida.Tacksam!
    Det enda jag kan tänka på är frigolit. Utedass har ju såna och spelar ingen roll om det är -10 ute, gött o sitta på ändå. (...nu låter jag som värsta bohemen med dass hemma. )
  • GOBLIgobli
    morvern skrev 2007-12-19 11:44:16 följande:
    Idizen; vet att Kerstin gjort en som kan bli en lekfilt. Shadow83 har åxå gjort en, finns på hennes blogg lindalake-wallberg.blogspot.com/2007/12/kpsen...Gobligobli gör åxå skitsnygga åkpåsar...  gobligoblisyr.blogspot.com/2007/12/cozy-med-s...Det beror väl lite på vad man vill ha för slags åkpåse åxå, det finns en enkel i Gynthers sy till barnen tror jag, och i Meedoms Barnkläder, sy o sticka till barnhade själv tänkt sy åkpåse... men tror det är förstort projekt för mig just nu :(
    Generad Tack så mycket, jag växte en halvmeter direkt.
  • GOBLIgobli
    Gekko skrev 2007-12-19 19:29:27 följande:
    Säkert att du vill veta? 12 meter!!!! Fast jag har ju inte tänkt sy av allt på en gång. Grejen var att vi visste ju inte när vi startade det hela om vi skulle få ihop till 200 meter och jag ville verkligen vara med och ge Jenny mitt stöd. Men jag ångrar ju inte nu som jag har känt tyget i min hand och vet hur härligt det är! Färgen är riktigt skön varmt orange åt det gula hållet och känns verkligen verkligen 70! Kul att du också beställde, jag tror man kommer bli toksugen på det tyget ju mer man ser det runtom i bloggarna! Jag misstänker ju att jag inte får sytt så mycket framöver som sagt så jag kommer väl surfa runt i mån av tid och sukta efter kanintytid
    WOW!! Men då har du tyg så det räcker och i värsta kan du ju sälja. Se bara hur bra det går på tradera, REDAN! Ska följa auktionen med intresse.
  • GOBLIgobli
    Gekko skrev 2007-12-19 19:43:48 följande:
    Här ska inte säljas, här ska sys! Och säkert sparas på gränsen till dumhet, är man tygsamlare så är man!!
    Haha, rätta takter! Och vem skulle inte kunna öppna tygaffär hemma, jag ska tom. hämta en skänk jag köpt på blocket för att få plats med allt.
  • GOBLIgobli
    yrväder skrev 2007-12-21 23:03:01 följande:
    hur lagom klantig är man då när man lyckas klippa ut två högerben.....suck, och av vuxenbyxor dessutom.....
    Men vad trist! Inte klantig, trött!
  • GOBLIgobli
    Alfredboy skrev 2007-12-22 09:38:19 följande:
    Jag har önskat mig lite sytillbehöv av min sambo i julklapp, såsom en bra tygsax och lite tråd och så...han undrar vad man mer kan behöva för tillbehör, men eftersom jag är lite "grön" på detta med att sy kläder så undrar jag om ni har några bra tips på vad mer som kan behövas?! Tips på såna där supergrejer, som ni använder ofta och inte skulle klarat er utan! Jag har ju alla "basgrejer" men sånt där lite extra....
    Dubbla nåldynor kan inte jag vara utan; man nålar på ett ställe, flyttar sig till symaskinen och plockar av nålarna på en annan dyna (för inte 17 kommer man ihåg att ta med sig den heller och lyfta på häcken för att hämta den i det ögonblicket är ju bara för jobbigt... ). Sen är det bara att byta plats med dem efter att tag.
    Har faktiskt ytterligare en till synålar med tråd i, annars trasslar de bara i knappnålarna.
  • GOBLIgobli
    Pochahontas skrev 2007-12-24 23:08:30 följande:
    Tittar in o säger god jul!Nu är vi hemma från julfirandet och jag fick nåt jättekul av mannens mormor. Inte som julklapp, men det var nog nästan ändå det roligaste ikväll. En hel hög - ca 15 st - mönstertidningar från runt 1980! Gissa vad jag ska sätta mej o läsa nu?
    Hääärligt! Har också en hel hög med gamla finska handarbetstidningar från 70 och 80-talet och måste säga att jag höll på att garva ihjäl mig åt 80-talsmodet. Vilka kreationer!!! Nästan värt att lägga in lite bilder på de värsta i bloggen.
  • GOBLIgobli
    Mammassaga skrev 2007-12-25 23:34:32 följande:
    hejsan!Jag fick en symaskin i julklapp, har fått för mig att jag vill lära mig sy nu när jag har fått barn å allt:) Verkar ju såååå kul. vill sy allt från sängkläder till nallar till kuddar till kläder:)Är det någon som har några bra tips till en nybörjare?Vad ska man börja sy? var hittar jag bra mönster?Tacksam för svar:)
    Välkommen och grattis till julklappen!
    Kan ju vara bra att börja med sängkläder för att komma igång, enkelt och snabbt.
  • GOBLIgobli

Nja, mönster behövs väl egentligen inte men däremot mått. Nu har jag inte sytt några påslakan men kolla med Leeluu, hon har sytt många och kan det där.
    Annars kan du bara mäta med vaggan/spjälisen alt. täcket för att få lite mer hum.

• GOBLIgobli
    Mammassaga skrev 2007-12-26 14:05:50 följande:
    Alla verkar ha såna finesser på sina maskiner:) Själv fick jag en enkel från ikea, men det måste väl duga för att lära sig? eller?
    Absolut!
  • GOBLIgobli

Mimmi 71

Vattenupplösligt mellanlägg, sånt genomskinligt va, har man när man vill brodera på frotté och annat luddigt för annars kryper "ludden" igenom broderiet och ser fult ut. Man lägger den bara ovanpå tyget, inget man kan stryka fast eller så. Sen blöter man bara bort resterna efter man broderat klart.

Blev nog luddigt det där...

• GOBLIgobli

Mimmi

Det är totally stable du ska ha isf. Den är kanon!
    Ang. det vattenlösliga sa de på HQ att det viktigaste var att förvara det i en plastpåse eftersom det är fuktkänsligt.

• GOBLIgobli
    Lilla krusbäret skrev 2008-01-02 12:17:08 följande:
    Jag ber om ursäkt för att jag jag lovade hjälpa till med finskan (före jul, det handlade visst om någon pressarfot?) och sedan bara försvann Men vi har haft datorn på reparation ... Är problemet löst redan? Har tyvärr ingen möjlighet att läsa allt som har skrivits sedan vi blev utan dator Bara jag hinner göra allt som måste göras (typ sortera foton och beställa) så ska jag damma av symaskinerna och börja beta av den långa sylistan ...
    Det blev löst.
Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!