Inlägg från: Botilda |Visa alla inlägg
  • Botilda

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Yoko, kantbandet måste också vara strechigt för att det ska funka. Det finns kantband i trikå (fast bara i rätt trista färger) eller så kan man kanta med remsor av trikåtyget. Sen måste man sträcka en del när man syr, annars bubblar det sig. Det är rätt lätt när man får kläm på det.

Själv slår jag på datorn efter kvällens sykurs. Tredje tillfället och jag har sytt en, säger en, söm totalt. Men det tar ju tid att konstruera mönster, lära sig maskinerna och klippa till också och det blir rätt mycket prat och tips också. Fast jag vet en som i alla fall fått till fyra sömmar?

• Botilda

Yoko, det räcker med raka remsor. Sen sträcker du remsan rätt mycket när du syr. Fast det är lite olika i olika trikåer så man måste prova sig fram.

• Botilda

Syfestivalen i Sollentuna är den 2-4 november, det vill säga all helgonahelgen. Jag tänker gå dit på fredag förmiddag, om någon annan härifrån är där då träffas jag gärna, med risk för att det blir ännu fler inköp

www.syfestivalen.se

• Botilda

Historien om Tilde textil är slingrande. Men i kort heter det så för att jag har en annan blogg som heter Tilde text och ett tag funderade på att starta ett företag med det namnet. Tilde/Tilda är ett gammalt smeknamn på Botilda. Men nu finns ju Pia Erikssons Textilverkstad som gör Thildesaker. Därför har jag ett annat namn på lut, faktiskt. För det är inget kul med sammanblandningar.

• Botilda

Yrväder, jag tror inte på att sänka priset på Tradera. Möjligen om du kallar det för rea eller på annat sätt påtalar att det är hälften av det riktiga priset. Annars får du fel kunder. Tror jag.

Är det inte med Tradera ungefär som med loppisar - köparna är ute efter fynd. Superbilligt eller kända märken som är slut i butiken. Jag vet att vissa lyckas, men många många säljer sina muddbyxor för en femtilapp.

Neggobotilda slår till ;-(

Jag tror mer på att stå på marknader. Om ett par helger är det t.ex. barndagar på Street i Stockholm, Merkando i Malmö verkar bra och säkert finns det flera julmarknader där man skulle kunna sälja. Eller hitta ett barnvagnskafé som kan tänka sig sälja lite kläder också.

• Botilda

Yrväder, klädparty är ju strålande! Gör det. Finns det någon öppen förskola där du bor? Kanske du får komma och visa kläderna där? Jag har för mig att det var nån som gjorde det hos oss (men jag var inte där själv då, så jag vet inte hur det togs emot). Eller prata med BVC och bjud in/hälsa på föräldragrupperna. Det kräver ju lite säljarbete, men tycker man att det är roligt så kan det nog ge resultat.

• Botilda

OT, det är väl lite grand upp till oss vuxna också, att visa att det finns flickor som är riddare och pojkar som är ballerinor. Om vi förväntar oss att bara killarna ska klä ut sig till polis, så är det ju det som kommer att ske.

För övrigt, för att fortsätta OT, mötte jag en liten prinsessa med draculatänder på dagis i morse

• Botilda

Charmiss, jag har köpt från Superbuzzy. Det var superlätt och gick hur snabbt som helst (men paketet fastnade inte i tullen, då kan det ju ta längre tid). Jag tyckte att portot var väl dyrt, men sen fick jag tillbaka pengar just för att deras webbutik räknat portot för högt. Faktum är att just elefanttyget fanns med i mitt paket

• Botilda

Charmiss, just det, det var Cirrus som sytt i elefanttyget. Själv har jag inte vågat sätta saxen i det ännu... Jag köpte dessutom klöver och nyckelpigstyget i frotté, men det får ligga till sig till i sommar och sen bli shorts eller tunika eller nåt sånt. Fint!

• Botilda

Jag ska också till Neanobelle på söndag. Kanske vill Tyra leka med Sprallin en stund, för hon följer också med (men är lite yngre), så får mammorna klappa tyger i fred . Vi kommer nog att vara där rätt tidigt.

Jag fasar lite för besöket, riskerar att få med mig stora kassar hem! Och sen kommer syfestivalen alldeles snart också... Kan ingen bara ge mig ledigt så jag får sy lite om dagarna och göra plats för nya tyger?!

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!