Inlägg från: Sopheia |Visa alla inlägg
  • Sopheia

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Jag antar att du tänkt ha åkpåsen i en vagn, och att bebis kommer ha lite kläder under, så jag hade inte haft några större tjocklekar med vadd eller så. De är ju redan så ombonade i en vagn, och gör man åkpåsen för tjock blir den oanvändbar för att de blir för varma i den-är det tokkallt kan man ju alltid komplettera med extra klädlager eller en filt.

• Sopheia

Utklädningskläder; (Vem det nu var som frågade) Doktorsrock blir ju toklätt att sy av bara vit lakansväv, utgå från typ morgonrocksmöster men ta in den lite och gör knäppning fram stället för omlott och skärp. Stora och många fickor ska det vara också! Sen kan man ju göra operationskläder, gröna, hellånga rockar, operationsmössor och munskydd.

Kockkläder/bagare kan ju vara kul också, dubbelknäppt rock med kinakrage, kockmössa och förkläde.

Nu måste jag visst jobba...

• Sopheia

Mer utklädningskläder;

Djur av alla de slag (mössor, "baddräkt" med svans och lite päls)

Troll-jutevävsförkläde med lappar och lång svans, "peruk" med länghårig syntetpäls

snickare; bälte med en massa fack och fickor och hällor.

• Sopheia

mer OT; brandMAN kan ju kännas lite könsstereotypt, i min värld, och även om man (även jag) vill inbilla sig att inget av de yrken du räknade upp inte är genusbehäftade så är de nog det, och då tror jag att i en utklädningsgarderob kan det vara klokt ur ett sånt perspektiv att hitta saker som är väldigt mycket mindre genusbehäftade.

Och jag måste nog drista mig till att jo, visst är väl kanske läkare könsstereotyp (fast är det verkligen det?) men inte tillnärmelsevis på samma sätt som en princessklänning.

• Sopheia

Cirrus
    Jag har beställt det som kallas stadigt bomullsband från stoff och stil, förvisso är det 10 mm brett, men funkar himla bra. Finns i rött. Annars finns ju ett fint linband i julkatalogen, nr 10 på sid 50-51, linnefärgat med röd kant.

Happyhippo;
    Åh, jag skulle jättegärna vilja ha! Jag betalar gärna in pengar på ditt konto, inboxa uppgifter! Har letat brun velour överallt, ju.

Jag har första dagen på havandeskapspenningen idag, och gissa om jag fätt kvalitetstid med symaskinen! Sonen på dagis tom 14, så jag har sytt heöa dan. Färdigställt byxor till systerdotter, sen hunnit med att klippa till allt till en duffel åt sonen. Bilder kommer nom kort.

• Sopheia

Justja, nån som funderade poå syhörna. Jag hade lätt tagit källaren av två anledningar; 1 större utrymme 2. Det är lite avsides, vilket gör att man kan lämna sina projekt lite som de är utan att det ser helstökigt ut i hela resten av huset. Jag har mitt rum i gäststugan på tomten, lite kyligt där ibland, men sonen (2,5år) har vant sig att man får ha tröja på sig, och sen har jag fixat en liten hörna åt honom med kritor och lite leksaker, så han gillar att vara där.

• Sopheia

En fråga;
    Jag håller på att sy en duffel till sonen, yttertyg i vadmal, fodrad med rutigt bomullstyg. Det kändes rätt så tunt, så eftersom det är en vinterjacka vill jag lägga ett tunt lager vadd mellan fodret och vadmal. Då är frågan, ska jag lägga ihop vadden med vadmalen när jag syr ihop den, eller med fodertyget? Spontant känns det som om det blir bäst med vadmalen, men jag vet inte...

• Sopheia

bomullsvelour är väl skönare, helsyntettyger blir alltid så svettiga, tycker jag. i stretchighet och så har jag ingen aning. Jag har förresten mest sett velour med bomull/polyester, 80/20, var har du hittat med lycra?

• Sopheia

Hoho, nu har jag tagit mig i kragen och avslutat lite UFOn, bilder finns i galleriet. Sydde tunika och manchesterbyxor från senaste Ottobre (byxmönstret hette egentligen velourbyxa)-blev helbra*,mallig*, fast de är nog lite stora till systerdottern. Sen har jag slaktat ett par av sambons gamla byxor som blev finbyxor åt sonen

Det var nån som ville ha bilder på syrum, så jag la in på mitt (lite rörigt där just nu bara). Sonen tyckte jag var tråkig idag, så han somnade på golvet...

• Sopheia

Kanonfina byxor!

Förvaring; det finns rätt så stora plastbackar på ICA maxi (märket kanske heter curver??) Som är klarplast på kortsidorna och mattplast på sidorna.

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!