Inlägg från: morvern |Visa alla inlägg
  • morvern

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Tygfråga igen från mig. På sidan 63 i Stoff&Stil finns nåt som heter Bi-stretch, vad är det?? Är det typ tjockare "hårdare" tyg med lite stretch, el typ mjukt som.. stretchjersey?

• morvern
    Happy Hippo skrev 2007-10-06 11:43:00 följande:
    Morvern: Bi-stretchen från s&s är inget bra. 100% polyester o inte särslikt stretchig. Det är ett vävt tyg, int4e4 en trikå o inget jag skulle rekomendera att sy av. Jag har gjort ett par byxor av den en gång, inget bra alls Ang s%s stretchmellanlägg så är det inte stretcigt, trots namnet, utan mer till för att ha i knäppkanter/linningar/kragar på stretchtyger för att de ska hålla formen där. Hifix är jättebra till applikationer.
    Tack så mycket Happy Hippo, hade tänkt ta hem tygprover men nu slipper jag slösa en av fem lappar på ett tyg som inte funkar som jag vill. Sitter o bläddrar i Stoff&Stil o drömmer ;)  
    En tryckknappstång för 75:- är rätt bra pris va? Köpte på lokala järnaffären, men de hade inte fler tryckknappar till den. Men det måste väl funka med S&S tryckknappar? det är samma dimension på dom o jag tycker de ser likadana ut....
  • morvern
    Happy Hippo skrev 2007-10-07 09:18:44 följande:
    Morvern: Låter jätebilligt med tryckknappstång för det priset. har du S&S knappar hemma? annars kan jag skicka ett par st till dig så du får prova om du i gengäld handlar en tång o skickar till mig?
    Nej, har inga S&S knappar hemma, skulle va jättesnällt om du ville skicka ett par så testar jag. O självklart kan jag fixa tången åt dig! Men, jag vet ju inte om det är en bra tång, ETC Tools är ju inte direkt ett kännt märke, men för 75:- kan man ju chansa lite ;) Jag har bara satt i 2 par tryckknappar än så länge med den men det har funkat bra. Det är 10mm knappar som jag fick med till tången.
    Om du ger mig din adress i min inbox kan jag skicka frankerat kuvert så slänger du bara i några knappar så får vi se hur det går.... Spännande!
  • morvern
    Sindri skrev 2007-10-08 12:55:45 följande:
    Ska stå på en leksaks-loppa den 3 november. Det är bara "barnrelterade" saker som ska säljas då, som kläder och leksaker. Nu funderar jag på om jag kanske skulle ta med några saker som jag sytt då också. Men vad brukar "gå bäst" på loppisar? Funderar på lite filtar i fleece, velour, flanell, trikå, och mössor. Ev. även velourbyxor. Har aldrig stått på loppis över huvudtaget och jag har inte sålt nått av det jag sytt heller tidigare så allt blir nytt för mig Men roligt! Det är en stor loppis så det kommer mycket folk.
    Jag stod på loppis för 2 veckor sen, hade heller aldrig stått å sålt förut, men det var jättekul! Hade med mig lite saker jag sytt + barnkläder o lite köksgrejer. Men jag kan ju säga att folk är vääääldigt snåla när de går på loppis. Jag sålde inga mössor eller muddbyxor (iof var muddbyxorna gjorda i rätt fult tyg jag ville bli av med ;). Mössorna hade jag 25kr på å byxorna 40kr.. Men haklappar sålde jag! Hade med mig 6st å sålde alla utom en, tog 20kr för som vilket var nästan lite för billigt.. Men ÄNDÅ ville folk pruta?!?! Shit, lite respekt för ett hantverk tack.. om man nu får vara lite bitter. Men i slutändan sålde jag för 750 spänn o hade inte alls mycket med mig tillbaka hem, mina garderober o förråd kan andas lite bättre nu ;)
  • morvern
    lilla trollets mamma skrev 2007-10-08 16:20:09 följande:
    morvern, håller med om att man blir snålare när man går på loppis, tror det är enklare att sälja på barnmässor eller i internetbutik tex, dina grejor var ju jättebilliga men på loppisar så försöker verkligen folk pruta på allt,. även om det är hur billigt som helst!
    hihi, jag veeet, jag blir ju själv sån..
    Hitta föressten elefanttyg som den som knåpmodern sydde dagiskasse av http://knapmodern.blogspot.com/2007/08/dagiskasse.html , men det var rött o sytt som gardin 60x150 cm. Det skulle loppiset ha 150kr för. Sitter fortfarande å har ångest över att jag inte köpte det, men det var ju sååå dyrt! El skulle jag tagit det?? Gaaah!
  • morvern

Charmmiss.. det där spädde ju inte på min ångest direkt ;)

• morvern

Oj, vad lika! Tänk om det var det tyget från svenskt tenn? Jaja, jag är ingen tyggalning på det sättet att ja måste ha visst märke o så. Men det var ju så snyggt. Men 150 kr för den biten OM det nu är svenskt tenn kanske är ok pris då. Inte för att jag skulle våga sätta saxen i det om det nu är ett så dyrt tyg. ...

• morvern
    cassiopeia skrev 2007-10-10 11:21:54 följande:
    Munskydd var ju en bra ide!Kläder till en bagare också.Tack!Tar gärna emot fler tips på utklädningskläder!
    På öppna förskolan där vi bor har de massa roliga utklädningskläder, drar några exempel:
    *Trollkarl; en "luciaklänning" i mörkt tyg med trumpetarmar o silverstjärnor påsytt. En struthatt av tjock kartong med stjärnor på.
    *Prinsessor (såklart); Enkla underkjolar med tyll över i olika färger, ett linne till som det är broderat lite paljetter på. (tror det är vanligt linne från typ H&M som de pimpat lite). 
     *Tyngdlyftare; Ett randigt vuxenlinne som de sytt ihop som shorts längst ned så det blir som en "brottardräkt". Till det har de gjort hantlar av såna stora flörtkulor el vad det heter.
    *Riddare; ser ut som denna  
    *Ninja;  svarta pjamasbyxor, svart långärmad tröja o sen en huva som täcker allt utom ögon.
    *Pirat; liknande överdel som riddaren (som en stor t-shirt utan ärmar) fast med en döskalle på, en ögonlapp o bandana.

Sedan så har de massa roliga mössor, typ som den drakhuva jag sydde (bildtråden), alltså vanliga huvor med olika öron på; räv, björn, katt, lodjur, drake (har uppstående piggar från mitten av pannan ned till nacken). Å så finns det som resårband med påsydd svans att matcha djuret.

Jag älskar att kolla runt i deras lådor, tyvärr är inte sonen (9mån) lika intresserad av kläderna än.....
  • morvern

Har förresten en fråga om hur man fodrar byxor. Har tunt bomullstyg (f.d påslakan) som jag vill fodra i vanligt trikåtyg så det inte blir så tunt. Typ som de fårbyxorna Mstery gjort (skitsnygga!) Ska jag sy det som två byxor o sedan sätta i foderbyxorna i ytterbyxorna o sätta mudd på efter för att få ihop det? Eller hur gör man?

• morvern
    Pejgan skrev 2007-10-10 12:46:54 följande:
    JAG skulle sy en ytterbyxa, en innerbyxa, sätta innerbyxan i ytterbyxan och sen sy i mudd. Eftersom jag är lat och inte behöver ha dem vändbara skulle jag bara overlocka fast mudden men vill man vara snitsig så syr man fast den så den är snygg från båda sidor. Då får du INGA synliga sömmar alls.
    Tack Pejgan! Men.. jag har ju ingen sån däringa overlock dårå, fast jag syr o är lycklig ändå ;)
Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!