Inlägg från: DorisDaisy |Visa alla inlägg
  • DorisDaisy

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Bokmärker.

• DorisDaisy

Jaha, är det så man ska göra. :o) Har tappat bort tio nya tomma undertrådsspolar. Som jag verkligen behöver.

• DorisDaisy

Smock skrev 2007-11-04 20:41:07 följande:

Ett par frågor till, om man ska beställa tyger på nätet, vilken sida är billigast? Jag bor i Dalarna och det finns ju tygbutiken Rosa huset i Borlänge, någon som har koll på den, är det värt att åka dit, har hört att dom har mest spets och sånt, men det kanske inte stämmer.
    Bor i närheten. Rosa huset har _allt_. Men inte så mycket velour. i ala fall inte i somras när jag var där sist. Ett par olika färger hade dem. Men det är absolut värt ett besök!
  • DorisDaisy

Hej!
    Ville bara skriva att jag och Gekko, har tankar på att ta in tio till i hemlishemlis, om någon är intresserad. Vi måste först vänta tills alla nuvarande har fått sina paket, och sedan se om alla vill fortsätta. När det väl blir, så är det först till kvarn, som gäller, så håll utkik på hemlishemlis.blogspot.com om ni är sugna.

Ska försöka hinna en till före jul.

• DorisDaisy

CHARMMISS!!!
    Gå in på hemlisbloggen, och läs! Där finns all ny info!

charmmiss skrev 2007-11-08 18:18:00 följande:
    vi är ju redan 7 intresserade, iaf så många som har inboxat mig, kanske vi kan skriva upp oss hos dig eller Gecko eftersom ni redan har rutin på det, säg till om det är ok.Hoppas det är ok för er som meddelat mig
  • DorisDaisy

Har fått listan!!
    Kul!

charmmiss skrev 2007-11-08 20:57:25 följande:
    Jag har preis inboxat Gekko med en namnlista på de intresserade, såg inte att du var online
  • DorisDaisy

Ja, bara den är klar när vi startar. Du kan ju anmäla dig, och dra dig ur om du inte hinner klart. Bloggen är ju mest till för att vi ska få en bild av dig, så man skickar 'rätt' saker till dig, och att du skall kunna visa upp det du får.

Men ta sånt här via mail istället, tror inte man får diskutera sånt här har någon sagt til mig.

• DorisDaisy

För att enklaregöra det hela för oss: Ni som skrivit upp er på Charmmiss list, måste åxå maila till hemligahemlis(snabela)gmail.com
    Några har gjort det, andra inte, men det är faktiskt ett måste :o)
    Och håll koll på hemlisbloggen!!

• DorisDaisy

Hej alla kloka.
    Någon som kan tala om för mig, om man kan tumla lin/viscose?
    Har köpt nytt tyg till gardiner, och nu är det i tvätten. Tänkte om jag tumlar det, så hinner jag sy gardinerna ikväll, men går det med linne-viscose blandning?

• DorisDaisy

Tack. Tror jag provar, faktiskt....

• DorisDaisy

Linsar: Gå in i 'instrumentpanelen'. Gå in under 'Mall', sedan vidare till 'Sidelement' och sedan lägger du till 'etiketter'

• DorisDaisy

TACK så mycket, vad klok du är! Jag tumlade det en kvart, fick sedan ångest och hängde upp det. :o)
    Ja, det var ju krympningen jag var ute efter.

Tyrvi skrev 2007-11-10 20:17:51 följande:
    Om linnetyg frågade DorisDaisy och här kommer ett sent svar: Linne ska aldrig torktumlas och helst inte ens centrifugeras. Då bryts linnefibern. Vid hård centrifug kan man få permanenta veck som inte går att stryka bort och torktummling bryter fibern så att fibern blir liksom lite luddig och mister väldigt mycket av sin slitstyrka och sin lyster. Dock har jag använt mig av just torktummling för att slita linnetyg för att få mjuka barnkläder när sonen var 6 månader och det var himla varmt. Men då visste jag ju att kläderna bara skulle användas några få månader. När jag tvättar mina egna linnekläder kör jag dem visserlgen i maskin men utan centrifug och sen skakar jag ut dem ordentligt och hänger plaggen. Om man gör så blir de nästintill helt skrynkelfria och det är ytterst sällan jag behöver stryka dem efter det. Och om man stryker linne ska man stryka från baksidan för linnefibern blir glansig av värmen och det blir glansiga ränder av alla sömnsmåner. Jag älskar linne Morsan är ännu mer puritan än jag, hon handtvättar allt i lin. Men så är hon aktiv i en hembygdsförening i hälsingland och sånt påverkar en lite. Däremot tål lin hur hög tvätttemperatur som helst. Koka går utmärkt. Sista grejen är nog att man ska tvätta lin innan man syr för det krymper alltid massor.
  • DorisDaisy

Någon som tovar?
    Vill virka stolsdynor i ull och tova, men hur mycket 'för stora' ska jag göra dom innan jag tvättar dom? Någon som vet?

• DorisDaisy
    Kerstin skrev 2007-12-16 19:28:42 följande:
    Doris: Jag har tovat lite saker och det beror på garnet hur mycket det krymper vid tovningen i maskinen. Jag brukar sticka en provlapp och mäta innan och efter tvätten så kan jag räkna ut exakt hur mycket mitt plagg kommer att krympa i varje riktning. Det funkar jättebra.
    Tack, det var smart!
  • DorisDaisy

GOD JUL ala symaskinister!
    ♥♥♥

• DorisDaisy
    Villevalle skrev 2007-12-28 15:22:41 följande:
    Antingen går du in på ottobres egen sida (adress i TS) och beställer nummer, det tar en himla tid ca tre veckor, kanske ännu längre nu när det är jul eller så går du in på www.interpress.se/ och ser var du har närmsta återförsäljare så kan du ju iaf köpa senaste numret.
    Jag beställde pren. från hemsidan förra veckan, och har redan fått min premie och fakturan. Snaba ryck var det denna gång, i ala fall.
Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!