• Snax

myom vanlig orsak eller

Hej, det finns en tråd under "graviditetskomplikationer" där vi är flera med myomer i livmodern. Jag fick själv ett missfall förra hösten som läkaren trodde att myomet kunde ha orsakat. (Fast det kan man ju inte säga med säkerhet eftersom mf kan komma i alla fall). Enligt honom borde jag inte ha kunnat bli gravid överhuvudtaget p g a knutan, men hur som helst så blev jag gravid igen och är nu i v 25. Det är många som har myomer utan att veta om det och många blir gravida ändå, så tappa inte hoppet för din egen del. Lycka till!

• Snax

Vill bara tillägga att visst borde du kunna få en kontroll av myomerna och få rådfråga om du vilka möjligheter som finns att öka dina chanser. Nu kanske jag hade tur som blivit gravid så pass lätt ändå trots dåliga odds (jag misstänker fler tidiga mf än det jag fick bekräftat), men vad jag kan förstå så är det ganska väsentligt just VAR myomen sitter. Mitt sitter inne i livmoderhalsen. Operation brukar de undvika om det inte är så att man har svåra smärtor, rikliga blödningar eller väldigt stora myom. Jag har hört att de dessutom har en tendens att återkomma ganska snart efter ett borttagande. Det kanske också kan ge ärrbildning i livmodern som inte heller är gynnsamt för en graviditet, men det vet läkarna mer om. Jag tror ändå inte att du ska oroa dig allt för mycket än så länge, när du minst anar det så sitter fröet som berget där inne och då har det trots allt väldigt goda chanser att utvecklas till en fullgången bebbe. Håller tummarna för dig!

Svar på tråden myom vanlig orsak eller