Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

Israel/Palestina

Jødene kjøpte landområder fra de arabere som faktisk eide land.

3 % av landet var eid av arabere i 1948.
    9 %  var eid av jøder.
    17%var forlatt land og det gjenværende 71% var et øde, statelig land som tilhørte den britiske mandat regjerningen.

Ofte betalte jødene uble priser for det som ble betraktet som ubrukelig land- malariainfeserte sumper f.eks. Hardnakketheten til det jødiske bosettere overvant alle hinder og enda en gang sank deres røtter dypt ned i deres gammle land.

• Free Spirit

Skal prøve å vise dere hva eg mener:

Det var da Rom hadde makten!
    Opprøret i provinsen Judea flammet opp igjen i ca. 135 e.Kr. da opprørslederen Bar Kokhba ble proklamert som Jødenes Messias av den berømte rabbi Akiva. De holdt ut mot overmakten i flere år, men gi opp til slutt.
    Jerusalem ble en hedensk by med et hedensk navn, Aelia Capitolia. På tempelplassen ble det opprettet et hedensk avgudstempel, og jøder fik forbud mot å nærme seg byen.

Rom ville en gang for alle tilintegjøre minenne  om byen og folket. Man skiftet til ogh med navnet på provinsen Judea, Israels land, til Palestina (filisterenes land).

Filisterene var utdødd for lenge siden, men hadde vært Israels værste fiender. som ren ydmykelse satte man dette navn på Jødenes land, og det var ingen virkelig stat som ble oppretett, men bare en fornærmelse.

Så der oppstod navnet Palestina, så da undrer eg meg på hva desse Arabere som nu blir kalt Palesinere het den gang..

• Free Spirit
    Fanndis skrev 2007-10-13 18:50:45 följande:
    Free SpiritSvara på snöstjärnas sistnämnda fråga, är du snäll? För det skulle också intressera mig hur du tänker om detta. Bara nyfiken.
    Mmm.. klart eg kan!!

Klart dei er et folk som tilhører et sted opprinelig!!!

Som tex samer!! Dei har langt i fra norsk opprinnelse..men sitt utseende og totalt annet språk.

Eg traff en gang en svart mann (hva vi kaller Afrikaner) som var fra Algeri..hans slekt langt tilbake var fra Algeri, men hudfargen forteler meg noe annet. Han og hans slekt kom opprinelig fra et annet kontinent.

Ser du hur eg mener?
  • Free Spirit

Eg vil gjerne han noen svar oxo!!

Hm..hvorfor har eg en motvilje mot Arabere mener du? Undrer stort!!
    Hvem har sagt at alle Arabere er selvmordsbombere eller terrorister?
  • Free Spirit
    teek taak skrev 2007-10-13 20:16:25 följande:
    Free spirit är en bokstavtrogen kristen. Hon borde ha läst detta i sin bibel.
    Du bør inte uttale deg alls du som inte forstår Norsk
  • Free Spirit
    södertälje skrev 2007-10-13 20:14:28 följande:
    Free Spirit...då tycker jag att du ska läsa dina inlägg igen ,som du uttrycker dig kan man mer än lätt få den uppfattningen.Palestina är ett samlingsnamn på de områden som idag utgörs av den judiska staten och dess ockuperade områden.När staten Israel upprättades 1948 var tanken att en Palestinsk stat skulle upprättas.Det skedde inte eftersom de områden som skulle omfattas Gazaremsan,västbanken,östra Jerusalem,ockuperades av Israel.Palestinier är i största utsträckning flyktingar i de ockuperade områderna, i andra ofta angränsande länder.Namnet Palestinier kommer från Filiseerna som bodde i området vid den södra kusten.
    Gjentar meg:

Rom ville en gang for alle tilintegjøre minenne  om byen og folket. Man skiftet til ogh med navnet på provinsen Judea, Israels land, til Palestina (filisterenes land).

Filisterene var utdødd for lenge siden
    , men hadde vært Israels værste fiender. som ren ydmykelse satte man dette navn på Jødenes land, og det var ingen virkelig stat som ble oppretett, men bare en fornærmelse.
  • Free Spirit
    södertälje skrev 2007-10-13 20:14:28 följande:
    Free Spirit...då tycker jag att du ska läsa dina inlägg igen ,som du uttrycker dig kan man mer än lätt få den uppfattningen.Palestina är ett samlingsnamn på de områden som idag utgörs av den judiska staten och dess ockuperade områden.När staten Israel upprättades 1948 var tanken att en Palestinsk stat skulle upprättas.Det skedde inte eftersom de områden som skulle omfattas Gazaremsan,västbanken,östra Jerusalem,ockuperades av Israel.Palestinier är i största utsträckning flyktingar i de ockuperade områderna, i andra ofta angränsande länder.Namnet Palestinier kommer från Filiseerna som bodde i området vid den södra kusten.
    då tycker jag att du ska läsa dina inlägg igen ,som du uttrycker dig kan man mer än lätt få den uppfattningen

I hvilket innlegg da..du får henvise meg så eg tror deg!!
  • Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-13 20:33:36 följande:
    Jag vet inte om Free Spirit är kristen men om han/hon är det vore det intressant av veta hur han/hon ser på de kristna palestinierna, som det snart inte finns så många kvar av....
    Hva med kristne Palestinere?
  • Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-13 20:32:22 följande:
    Egentligen var det ca 50% av Palestina som skulle tillfalla palestinierna, alltså mer än Västbanken, Gaza och Östra Jerusalem. Efter kriget 1948 anekterade Israel mark så att Israel fick ca 75% av området. Resten ockuperades av Jordanien (Västbanken) och Egypten (Gaza). Dessa områden ockuperades 1967 av Israel.
    Men du ser ut til å gleme at palestiner sa glatt nei til en stat da landet ble delt, fordi dei gjekk ik med på å dele det med jødene..dei vil ha alt selv!! Dei ville ik ha noe fredsavtale..
  • Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-13 21:20:46 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-13 20:58:00 följande:Jo, du pratar en hel del om att det är islam som enligt dig ligger bakom hatet. Men ursprungligen var ju åtminstone 10 % av palestinierna kristna. (Av palestinierna som bor i Mellanöstern är de ju nu en mindre andel på grund av lägre födelsetal och på grund av att de i större utsträckning flytt till andra världsdelar. De kristna palestinierna vill också de ha tillbaka sitt land, de vill få slut på ockupationen, de som är medborgare i Israel vill också ha samma rättigheter som de judiska medborgarna osv. De vill egentligen precis samma saker som de muslimska palestinierna. Alltså tycker jag det är fel att prata om att allt bara handlar om muslimsk fundamentalism. Det handlar om att människor vill slippa vara förtryckta och få tillbaka sitt land.

Israel tilhører Jødene egentlig..Og det er klart at dei ønsker å leve normalt på samme måte som ox jødene ønsker, men det sier du inget om!!

Tingen er at Araberene må godta jødenes rett til å eksistere..men det er ned lagt i deres tro at dei er ik verdt noe. Det blir sett på som griser og aper (urene). Hva som gjelder for kristne palestinere så er det ik nødevendigvis at den innstillingen er blitt borte for det om at dei har tatt en annen tro.

En må gå til roten i problemet som eg har sagt tidligere..
Svar på tråden Israel/Palestina