Inlägg från: teek taak |Visa alla inlägg
  • teek taak

Israel/Palestina

Free Spirit skrev 2007-10-13 20:19:34 följande:

Du bør inte uttale deg alls du som inte forstår Norsk
    Uttalar mig när jag förstår vissa meningar som liknar det svenska Får jag inte det? Men det är aldrig försent. Du kanske ska försöka skriva på svenska så att alla förstår dig Tro mig, blir glad om du gör det.
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-13 22:21:37 följande:

Muhammed som alle muslimer respekterer, sa på sin dødsseng:To religioner eksisterer aldri i Arabia!!
    Detta förstår jag och jag vill kommentera. Vad har profeten med konflikten i Palestina förstår jag inte, men vill förklara bara en sak. Med Arabien menade han arabiska halvön annars hade vi aldrig sett några kristna eller judar vara kvar i mellanöstern.
  • teek taak

Free Spirit

"Om han mente den Arabiske halv øya, hvorfor sa han ik det då?"

Han SA exakt "arabiska halvön".

• teek taak
    bez skrev 2007-10-13 23:53:27 följande:
    Varför mobbar dom varandra för ?
    Det är staten israel som ockuperat palestina och försöker antingen förgöra eller driva bort landets ursprungliga befolkningen ur deras hemland.
  • teek taak
    snöstjärna71 skrev 2007-10-13 20:33:36 följande:
    Jag vet inte om Free Spirit är kristen men om han/hon är det vore det intressant av veta hur han/hon ser på de kristna palestinierna, som det snart inte finns så många kvar av....
    Hon är bokstavtrogen kristen.
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-14 09:58:53 följande:

hm..forandret syn? Han SA exakt "arabiska halvön".For lenger opp sa du: Med Arabien menade han arabiska halvön..
    Jag var osäker på hadithen, kollade upp den och gav dig rätt svar. Nå, vad har profeten med konflikten i Palestina att göra? Du drog upp det i ditt inlägg.
  • teek taak

snöstjärna71

"Men araberna var ursprungligen ett folk som fanns enbart på arabiska halvön"

Forsikningarna har bevisat att kanaaniterna hade ett arabiskt påbrå. I profetens tid fanns också araber i nuvarande länder som ligger runt arabiska halvön så som södra Syrien och Palestina.

• teek taak

snöstjärna71

Jag måste bara hålla med dig i det du skrev i ditt ovanstående inlägg. Ger dig en eloge för ditt tålamod och sansade argument.

Jag tänkte bara nämna detta om kanaaniterna eftersom zionisterna påstår att det inte fanns araber i området, medan deras heliga bok nämner att kanaaniterna bodde där och judarna tog landet ifrån dem med våld, precis som de tagit det med våld i vår nutid.

• teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-14 20:38:16 följande:

Bra at du forstår så pass Norsk!! Håper du forstår dette med..Gjentar mitt tidligere innlegg:Det som er viktigt i dag er nåtiden og fremtiden for folket som lever i Israel. Men hvordan tror du en kan løse problemet?En må gå til roten av problemet og ik bare se på dagens situasjon, slik eg ser det så er hovedsakligt Islam roten til problemet der nede. Islam vil aldri kunne godta Jødenes tilstedeværelse i deres "rike"Konflikten mellom arabere og israelere begynte i det sjuende århundre da jødene nektet å følge Muhammed (takk og lov) Og hans nye religion, som i dag er blitt beskrevet "hedenskap i monoteistisk form". Dagens konflikt er resultatet av at den "foraktlige" jøden har beseiret det islamske "jihad-krigerene". Ingen sann muslim kan hvile før Israel som nasjon er utslettet. Allah, islams gud, er blitt fratatt en del av sitt land, og hans ære er blit skitnet til, i likhet med hans "krigers" ære- Israel må utryddees for å gjenopprette den æren.Men merkligt er det jo at det er deres land da Islam kom etter Jødene for første gang inntok landet.Der ser du Hizbollah, Hams, PLO med flere terror grupper sitt hoved mål for Israel. Og det som er skremende er den oppslutning Hams fekk, så dei vant valget!!En kan jo undre hva som fekk folket til å stemme på dem!!Eg personlig har tro på at Jøder og Arabere kan leve side om side i fred med hverandre om dei kan respektere hverandres rett til eksistens og Islam legges ned. Av den enkle grunn det syn Koranen har på Jødene. Ellers har jo folk lov til å tro på hva dei vil, men når det blir et slikt bilde av Jødene som en kan lese om i Koranen då blir det konflikter så klart.Eg vet oxo at i barneskolen så blir små barn lært opp til å hate Jødene fordi Koranen sier det ene og det andre om dem. Så religion har en stor skyld i konflikten der ned ja..det skaper hat.. Og når så dei blir angrepet ved selvmordsbombing mm..så er det klart at jødene må ta sine forholdsregler og gjør det dei selv kan for å beskytte sitt folk. Og det igjen går ut over tex uskyldige Palestina arabere som bor i landet og det hel baller seg på mer og mer. Og det ser ut som at det ingen ende tar.Nu har ik eg noe i mot verken arabere eller andre som bor i landet Israel, men som sagt eg har intet til overs for terror orginasasjoner som kun har det mål å utseltte Landet og Jødene og som ei heller godkjenner deres rett til existens.
    Nej jag förstår inte norska så bra, bara de bitar som liknar det svenska språket.

Några stycke jag förstod och vill kommentera:

"Konflikten mellom arabere og israelere begynte i det sjuende århundre da jødene nektet å følge Muhammed (takk og lov) Og hans nye religion, som i dag er blitt beskrevet "hedenskap i monoteistisk form".

Konflikten började när israel ockuperade palestina. När islam kom till palestina var de flesta där kristna. Muhammed kom inte med en ny religion. Han kom för att rätta till de ändringar kristna och judarna gjort i sina skrifter. Islam är en hednisk religion? Du menar väl kristnedomen då kristna tillbedjar tre olika personer som de anser att de är ett genom treenigheten som inte ens bibeln har detta namnet föreskrivet i dess sidor. Vill inte göra dig besviken, men du verkar ha kunskapsbrist på islam.

"Ingen sann muslim kan hvile før Israel som nasjon er utslettet."

Även vissa arabiska kristna vill inte det. Det finns även en del judar som inte vill att staten israel uppstår. De bekämpar det hela tiden.

"Men merkligt er det jo at det er deres land da Islam kom etter Jødene for første gang inntok landet."

Islam tog inte landet från någon. Islam är en religion. Under islam styret levde judarna sina bästa år. Men som sagt du verkar inte veta mycket om palestinas historia.

"Eg personlig har tro på at Jøder og Arabere kan leve side om side i fred med hverandre om dei kan respektere hverandres rett til eksistens og Islam legges ned. Av den enkle grunn det syn Koranen har på Jødene."

Muslimer, kristna o judar levde i fred och harmoni tills zionisterna intog styret över landet och började särbehandla landets medborgarna. En stat som förespråkar rasism och segregation. En stat som använder palestiniska barn till mänskligassköld. En stat som jämnar palestiniernas hus med marken och förstör deras olivträd som de ärvt av sina förfäder. Judarna är bokensfolk enligt Koranen som man borde respektera deras tro. Deras mat är tillåten för oss muslimer och muslimska män får äkta sig med deras kvinnor. En av profetens fruar var judinna. Så ditt argument om att islam visar hat mot judar faller platt. Tyder bara på att du inte har så mkt kunskaper i ämnet och att du uttalar dig utan grund.

"Allah, islams gud..."

Tyvärr förstod jag bara detta stycke från meningen. Allah är namnet på Gud som muslimer, judar och kristna tillbedjar. Kristna araber kallar Gud (Allah). I arabiska bibeln står det Allah om Gud.

"Eg vet oxo at i barneskolen så blir små barn lært opp til å hate Jødene"

Det är judarna som lär sina barn hur man ska mörda araber. Jag har längre bak i tråden citerat en barnvisa som judiska barn sjöng om hur ska man döda araber. Jag har också lagt in ett videoklipp där israeliska barn misshandlar palestinier. Jag tror palestinierna har rätt att hata ockupanterna. Ingen gillar de som ockuperat sitt land. Tror inte du skulle gilla svenskarna om de ockuperar Norge.

"Nu har ik eg noe i mot verken arabere eller andre som bor i landet Israel"

nej men du borde skilja på araber och muslimer. Alla araber är inte muslimer och alla palestinier är inte muslimer heller.

"men som sagt eg har intet til overs for terror orginasasjoner som kun har det mål å utseltte Landet og Jødene og som ei heller godkjenner deres rett til existens."

Jaha, men du stödjer israelska terrorattacker mot oskyldiga palestinier? Vi är dock överrens om att judar är precis som alla andra människor har rätt till existens vilket är lite kul för vi verkar inte vara det i många frågor.
  • teek taak

Lägger in en bra artikel skriven av Gunnar Sjöberg som är publicerad på Kuriren:

"Murar oss emellanSom en orm i paradiset slingrar sig Israels mur genom Palestina. Åtta meter betong för att stänga ute eller stänga inne, syftet kan vara dubbelt. Vad är Israel? Ett land som vill leva så oblandat att det bygger in sig självt eller ett land så fyllt av rädsla att det stänger ute alla andra?

Det heliga landet har blivit en brottsplats. Guidens lakoniska kommentar är att Bin Ladin kidnappat islam, Bush kristendomen och Israel judendomen. De sanna tillbedjarna fördrivs medan brottslingarna plundrar pilgrimsplatser på innehåll. Den som söker det heliga får leta utanför muren, där Kristus korsfästes. Gud har gått i exil.

Jag var i Jerusalem för några veckor sedan och mötte apartheid designad för 2000-talet. Både kristna och muslimska palestinier är systematiskt trakasserade, utestängda och förnedrade med all modern teknik och de mest raffinerade metoder.

Land konfiskeras, bostäder demoleras och motorvägen är bara öppen för judiska bosättare. Moralen är solklar i sin perversion: Allt vad andra har gjort mot dig ska du göra mot dem. Målet likaså: Största möjliga yta med flest möjliga vattenkällor och minsta möjliga antal palestinier.

Muren ringlar sig runt alla resurser och har förvandlat Betlehems stjärna till en tom blick. Snart finns inte härbärge för någon i födelsestaden. O Betlehem du lilla stad ?

De goda krafterna kämpar i motvind - kristna, muslimer och judar som vill förståelse och dialog. Själva muren är en så bedövande provokation, den manifesterar tron på att inget möte är möjligt eller meningsfullt.

Paulus skrev år 60 att Kristus rivit alla skiljemurar mellan människor. Varför bygger vi ständigt upp nya?

Jag var illa förberedd för resan. Må vara att jag glömt skydda mig mot tarmbakterier, vad jag missat var förtrycket. Israels historia är komplicerad och inget är svart eller vitt. Men de starka intrycken väckte vreden och när jag förhördes inför hemresan tittade jag den kalrakade militären i ögonen. Han skrek ut sina frågor om varför, vem, vilka, hur medan jag tänkte på guiden Carol i Betlehem och det ickevåldsprojekt - Open Bethlehem - hon försöker hålla liv i.

Vad är ditt hopp, frågade vi Carol och fick vänta länge på hennes svar.

Det är att jag lär mig konsten att andas långsamt, sa hon. Vi springer ett maratonlopp, det här är ingen sprint. Jesus grät över Jerusalem. Vi kan göra likadant. Och fortsätta kampen för att riva alla murar.

Gunnar Sjöberg "
    www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx

Svar på tråden Israel/Palestina