Israel/Palestina
Free Spirit skrev 2007-10-15 14:43:13 följande:
Om eg kan snu på flisen..Hva ville du ha gjort om du var jøde og ditt folk alltid hadde vært forfulgt så lenge historien kan fortele, og selv i ditt eget land er du ik trygg? Og det folkets ledere bare var utet etter å utslette deg og dit folk og land??Og alltid leve i den frykt at du aldri kan være trygg når du er ute å tex tar buss er på kafè for du vet aldri om en bombe kommer til å gå av for å drepe deg kun for at du er Jøde?
Om jag hade varit israelisk jude hade jag arbetat för att upplysa mina landsmän om sanningen bakom vårt lands tillblivelse; att det som var vårt självständighetskrig 1948 var katastrofen för palestinierna och att de då fördrevs och deras byar utplånades. Jag hade också arbetat med att upplysa om hur situationen ser ut för de palestinska meborgarna i vårt land, och arbetat för att ge dem samma rättigheter som Israels judiska medborgare. Jag hade valt att göra dessa saker tillsammans med palestinier, som jämnbördiga människor. Sådant arbete hade inte lett till fler självmordsbombare, snarare färre. Jag hade också krävt att bosättningar på ockuperad mark skulle avvecklas och landet ges tillbaka til palestinierna. Jag hade krävt att muren skulle rivas, i alla fall de delar som ligger på Västbanken, vill Israel ha en mur får de bygga den inom 1948 års gränser, den får absolut inte skära genom palestinska byar. Jag hade sökt kontakt med palestinier på ockuperad mark för att tillsammans med dem arbeta mot ockupationen. Sådant arbete hade inte lett till fler självmordsbombare, snarare färre. Genom att göra vardagen lättare för palestinierna hade det knappast blivit mer hat, förhoppningsvis mindre. Och om Israel på detta sätt slutade att bryta mot internationell rätt och FN-resolutioner hade Israels anseende i världen säkert blivit bättre än vad det är idag.