Inlägg från: drSteffo |Visa alla inlägg
  • drSteffo

Israel/Palestina

DaCiss skrev 2007-11-01 16:42:44 följande:
    Jag har inte systematiskt bojkottat israel men antar faktiskt att det inte finns mycket israeliska varor att få tag på här. Har då inte sett en enda vara hemma hos mig som skulle vara därifrån. Men vart tror man att bojkotten leder, kommer den verkligen att få till en förändring och hjälpa palestinier?
    Listor över Israeliska produkter:
    www.bojkotta-israel.org/cms/visning/index.php
    www.palestinagrupperna.se/bojkottprodukter.htm
    www.info14.com/israelbojkott/hurgorjag.php

Ja, en bojkott kan absolut leda till en förändring. Slår man mot det som känns mest, ekonomin, kan man få folk att vika sig för omvärldens krav. Sådana är exempelvis att följa Genèvekonventionen och folkrätten. Detta har genomförts tidigare med lyckad utgång.
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-11-01 16:55:50 följande:

Naiv er eg inte..bare du som er blind for deres sak!! Ik det at eg mener at alt dei gjør er rett!!Om du aldri har fått med deg det så skal eg tex opplyse deg om at den forferdelige muren som alle skriker om har stoppet 90 % av terroren...så det beskytter folket..Men du..vet du i hele tatt hva som egentilg er årsaken til det som skjer der nede??Hvorfor dei gjør som dei gjør?? Hadde det vært motsatt så hadde tonen fått en annen pip..og du hadde nok ik sagt så mye. sier så av erfaring når det gjelder pro palestina folk. Vi har nok av dem i media her i Norge som spyr ut løgner og halv sannheter..Du derimot er et offer for medias løgner og propaganda, som mange andre.
    Herregud, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Så jag är ett offer för medias propaganda? Vilket tur att 99% av den information jag tagit in inte kommer från tidningar, radio och tv. Utan från böcker, både skrivna av palestina-vänner och israel-vänner samt rena faktaböcker.
    Jag förstår att du hämtar din information från wikipedia och bibeln, men det är inte goda källor enligt mig.
  • drSteffo

DaCiss skrev 2007-11-01 17:01:09 följande:

Nå, här uppe har vi nog inte vidare mycket av de där produkterna. Kände inte igen en enda förutom våtservetter från ica.
    Jag som bor i Stockholm har stött på flertalet av produkterna och avstått att köpa dem. Det jag främst har undvikit är datorprodukter från israel. Eftersom jag är den i bekantskapskretsen som ger råd vid datorköp och dylikt avråder jag alltid från Intel-produkter bland annat.
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-11-01 17:01:13 följande:

Takk for dine lenker ..er lagt til bokmerker!! Så nu vet eg hva eg skal løpe å kjøpe!!

Lenge leve Israel!!!
    Jag kan också sjunka till din nivå...

www.iamthewitness.com/img/JewsBurnIsraeliFlag.JPG

Så vackert man blir tårögd...
  • drSteffo
    Chana skrev 2007-11-01 17:55:41 följande:
    Fâr man ställa en frâga till alla hÄr vilka har byggt upp landet Israel? Jag vet det men nu fâr vi se om ni vet det?
    Det beror på vad man menar med "byggt upp".
    Israel har tillhört många olika folk genom historien. De som haft det längst är dock perserna och osmanerna.
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-11-01 17:56:14 följande:

DaCissJag kan också sjunka till din nivå...Hvilket nivå da?? Hva vet du om hva som låg bak ordene lenge leve Israel????Kanskje du bør spørre først å skyte etter på...
    Det var mig du citerade, men riktade det till DaCiss... Hur ska du ha det?
    Hur som helst förstod jag inte vad skrev (min norska är mycket begränsad).
  • drSteffo

Chana skrev 2007-11-01 18:05:33 följande:

Jag menade naturligtvis till det landet det âr idag!!!
    Då skulle jag svara osmanerna som hade Israel från 1520 till 1917. Judarna har sedan haft makten sedan 1948. Jag hävdar att osmanerna gjort mer för landet än den senaste kullen judar.
  • drSteffo
    Chana skrev 2007-11-01 18:18:06 följande:
    Ja du verkar ju väl instatt i vilka som har byggt upp landet med dess ekonomi som dom har idag, suck fast jag respeketerar att du inte vet!
    Ekonomin? Ja, den hålls flytande tack vare donationer från USA.
  • drSteffo

Chana,
    Ja, vad gör jag? Mycket kan jag säga. Dels så lämnar jag bidrag till palestinagruppen. Dels så arbetar jag för ett ökat medvetande om de orättvisor som pågår där nere (bland annat genom att diskutera på Internet).

Wikipedia är dessutom inte en överdrivet bra källa för kunskap. Jag läser böcker och tar in information den vägen.

• drSteffo

Chana skrev 2007-11-01 18:22:37 följande:

Jaha och vilka âr donatörerna eller donationerna frân USA da?
    USAs regering skickar ungefär 30 miljarder dollar i bistånd till USA. Judiska intressegrupper delar också ut pengar (bland annat de pengar man fick efter utpressningen mot europeiska banker, som egentligen skulle gått till överlevare från förintelsen).
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-11-01 18:22:56 följande:

Men du..gir ik USA oxo penger til Palestinerene/Araberene..enda dei har sine folk rundt om kiring i oljerike land..men gir dei noe til sitt folk??
    Javisst, och det är mycket det!
    Mellan 1994 och 2005 donerade USA sammanlagt 778 miljoner dollar.
    Detta är att jämföra med 24 miljarder dollar som Israel fick i bistånd under samma period.
  • drSteffo

Nu är jag tillbaka efter en stunds avstängning, så nu kan jag fortsätta diskutera.

Chana:
    Vilka böcker jag läser? Menar du vilka böcker jag läst (över 60 stycken)? eller vilken jag läser just nu?
    Just nu läser jag "Ethnic Cleansing Of Palestine" av Ilan Pappe.
    Vad gäller användningen av bidrag så stämmer det inte att donationerna till Israel främst går till folket.
    De går till upprätthållning av ockupationen (murbygget och militären bland annat).

• drSteffo

Free Spirit skrev 2007-11-03 21:34:20 följande:

Sikkert interessant nok..me4n ta og les litt om Israel situasjon oxo så du får med deg begge sider. Eller er det fare for at du blir for ensidig!!
    Du menar som "The Case for Israel" av Alan Dershowitz som jag läste för en tid sedan?
Svar på tråden Israel/Palestina