Inlägg från: Halal |Visa alla inlägg
  • Halal

Israel/Palestina

Free Spirit

''Vende tilbake til det bite lille landet som ik er deres?!!!!!!!''

Enligt dig menar du? Får du tycka. Men FN:s med alla dess resolutioner lär väl inte hålla med dig i det. Vare sig du gillar det eller ej så är palestinerna ett folk som har rätt att bo där. Palestiner består av bla muslimer och kristna. Har inte de kristna heller rätt att bo där - enligt dig?

''Araberene har all verden med landområder somn dei kan bosette seg på, dessuten sa Arafat i sin tid: Jordan er Palestina, Palestina er jorda.. Selv var Han Egypter og ble hevet ut av Jordan.''

Räknar du in kristna araber i detta - eller vad vill du göra med dem?

Arafat var en kul prick - en gång sa han 'jag är muslim, jude och kristen'. Får nog stå för honom. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

''Og når det gjelder flyktningen så er ik alle flyktninger, dei ble lokket ut av landet av Arabere for at dei skulle krige mot Isael. ''

Nej självklart inte - inte skulle väl israelser driva ut palestinier från deras hemland? Inte döda oskyldiga barn? Inte riva grödor för att på så sätt tvinga bort folk? Nej det är nog lögn alltihopa.

Så länge sån selekvititet och grym tystnad (dvs medgivande från omvärlden) forsätter så fortsätter också slakten på oskyldiga. Tycker du det är rätt? Tycker du det är rätt att skjuta in missiler i bostadhus för det 'kan' finnas något där? Eller så många gånger säga 'oj då missilen slog visst lite fel' när den slår in i bostadshus? Konstig är det hur dåliga dessa precisionvapen är som används som så ofta tar fel riktning...

Som sagt 50 år räcker.

• Halal

DaCiss

\\Är det också rätt då av palestinska grupper att ta sig in på israelsika marker och mörda kvinnor och barn? För det är inte bara israeler som gör terrordåd.

Det är ju heller inte rätt.\\

NEJ det är det inte.

Men skillnaden är att Israel har ett fullgott stöd per ekonomi från USA att handla som de gör. Medan palestinerna saknar dessa möjligheter. De har således inga möjlighet, jämlika möjligheter. Oddsen är ju så udda som de kan bli.

Tycker du de bara ska sträcka upp händerna och säga 'ok döda oss'? Skulle inte du kämpa för ditt land, din familj, för dina rättigheter? Muslimer vänder inte andra kinden till för det skapar oerhörda orättvisor att vara så cynisk så man struntar i att grannen mister livet, att en annan granne blir våldtagen osv. Det är omänskligt att inte reagera och försöka göra något. Vilket 'vända andra kinden till' är.

Jag önskar att våldet skulle ta slut, men så länge som Israel inte är beredda att ta några steg närmare en lösning så kommer det att fortsätta så här, tyvärr. Det visar väl tydligt vilken väg de föredrar?

Sen tycker jag du ska svara på DrSteffos frågor, jag har också sett fram emot svar på dessa frågor.

• Halal

Free Spirit

''Om Palestinerene er et folk så er dei Arabere, det finst ik belegg for et Palestinsk folk...
    kristne Palestinere er like mye Arabere og det gjør inget forskjell.''

Så kasta ut palestinerna, kristna och araber är din tanke? Precis som de styrande israelsernas är?

''At dei kan bo i landet Isael er vel en rett dei har som alle andre folkesalg. Men å kreve det som sitt land er feil.''

Men de var ju där före israelerna? Israelsern har fördrivt dem, mördat dem, satt dem i landsflykt, massakrerat dem, både nu och tidigare i flyktingläger. Så vems är det? De som kom sist och har mest makt?

''Som sagt araberverden er stor, da spesielt når dei ik kan akseptere at Israel er for å bli og kan holde fred med dem.''

Varför vill judarna bo mitt bland araber som de alltid har hatat? England som så generöst delade ut landet till Israelerna borde väl kunna inkvartera dem i England istället, där vore de ju bland sina egna. Få ett modernt västerland att bo i. Tycker jag vore suveränt.

''Drap på uskyldig er aldri rett!! Men så er det endå når det er krig, men noen annet når en bevisst går ut for å drepe uskyldige.''

Då så. Men kom ihåg att kolla på statitik vilken sida som mister flest. Du kommer att upptäcka att den israeliska förlusten är ca 1/3 av den palestinska. Så visst för israelerna kanske det är marginellt, eller 'värt det' då man har möjlighet att ta livet av så många palestiner.

• Halal

Älskarlivet81

Tack för ditt inlägg där du själv beskriver vad du upplevt. Förstår detta med barnen som inte har lekplatser ens och att inte veta när vattnet stängs av.

Vad som förvånar mig är att de som ropat heja Israel inte verkar ha tillstymmelse till sympati för dessa familjer som blir UTAN VATTEN!!! Stängs vattnet av hos mig ett par timmar så är det om inte katastrof så ändå väldigt arbetssamt. Utan det UPPMUNTRAS tom. Jag är faktiskt en aning tagen - för ser att det inte finns tillsymmelse till MEDmänsklighet, så inte konstigt att det fortsätter och FÅR fortsätta för ingen bryr sig.

Jag hoppas de som utsätts för denna typ av tortyr och förtryck som det är att bli förnedrad i vägspärrar, få vattnet avstängt hur som helst och får sina grödor förstörda orkar med att ta sina steg framåt. Än finns det människor som BRYR sig om sina medmännsikor och det är på det sättet man i så fall komma framåt, genom att STÄVJA förtryck - inte genom att uppmuntra det.

• Halal

Chana

Du har inte bemött NÅGOT av det jag skrev så då finns det inget att diskutera i nuläget.

• Halal

Chana

\\det finns inga jobb till paelstineran fôr att regeringen behâllt bidrag och pengarna sjâlva ganska sjukt tycler jag.\\

Kan du styrka detta från en mer trovädig källa än dina egna ord?

• Halal

Chana

Varför kallar du Teek Taak för 'lilla vännen'?

• Halal

Chana

''jag sâger bara du fâr tro pâ vad du vill, jag vet att det âr sâ och det vet alla bara att dom inte vill erkänna det. ''

Ja du får ursäkta men kommer man med påståenden som du har gjort och sen inte anser sig behöva följa upp det eller att det bara går att vifta bort det som en fluglort, så kanske du borde ha tänkt dig för före du skrev det?

Du skriver att ALLA VET det. JAG vet inte det och det är därför jag frågar efter den källa som kan bestyrka det du skrev. Inget konstigt alls med det.

• Halal

Chana

''Men herregud folket lever under svält alltsâ ger inte den palestinska regerigen folket bidragen''

Du har fortfarande inte visat något källa som stödjer det.

Palestinierna är innanför EN MUR! De är kontrollerade, de får ibland inte ta sig till sjukhuset för israelerna stoppar dem i vägspärrar. De kan inte alltid hitta en stig att ta sig fram på, utan får trava runt i ruiner.

Det är inte palestinerna som ger dom ruinerna, vägspärrarnas om hindrar en del att ta sig till sina arbete.

Och du är undrar varför palestinierna har det svårt?

Sätt dig innanför en mur, försök att ta dig till sjuhuset när du är sjuk, att ta dig till arbetet, kanske du inte kan varken tvätta dig eller få nåt i magen före du går ut genom dörren för att israelserna stängt av vattnet.

Testa - bara i tanken. Jag tycker det är horribelt. Hur är det inte då i verkligheten? Skulle du kunna LEVA så? Jag kan stå ut med mycket men jag har mycket svårt att föreställa mig att jag skulle fixa det.

• Halal

Chana

''Ja men om den paelstinska regeringen kunde ge det palestinska folket pengar och bidrag istället fôr att kôpa vapen och kriga sâ skulle dom ju kunna kôra pâ dom bra vägarna osv...''

Innanför muren då eller?

• Halal

Chana

Förstår det är jobbigt med alla frågor, men det är väldigt svårt att läsa dina hejarop för Israael när du helt bortser från hur tragisk situation som palestinerna lever under. Det är otroligt hur du bara viftar bort det. Och att du helt fråntar den israeliska regeringen sitt ansvar. En stor del av omvärlden är medvetna om den politik som Israel för, även om den inte vill göra så mycket. Men du låtsas ju som om allt är frid och fröjd.

Har du sett icke muslimska västerländska aktivister någongång som fått nog och begivit sig på plats för att protestera mot den israeliska regeringens övergrepp? När jag ser den typen av både ERKÄNNANDE och MEDMÄNSKLIGHET så berör det mig djupt att det FINNS MÄNNISKOR i den här världen som bryr sig om den enskilda invividen och är villig att erkänna orättvisor för att EV kunna nå rättvisa. Dessa personer ska ära och hedras för sin insats - en stående eloge ger jag dem!

• Halal

Chana

Ser att det inte går att nå fram - du har redan din åsikt klar och har inte svarat nästan på något av det som jag tagit upp, så jag ser ingen mening med att fortsätta.

Önskar dig en trevlig kväll.

• Halal

Snöstjärna71

''Av nån anledning var det enklare för enskilda och regeringar att se Sydafrika som den apartheidstat det var än det är för enskilda och regeringar att se Israel som den apartheidstat det är. Av nån anledning kan Israel bryta mot hur många FN-resolutioner och internationella lagar som helst utan att det får några följder för Israel. ''

Huvudet på spiken.... Inget behöver tilläggas i just detta. Det är fakta som alla känner till och uppenbarligen accepterar... Det gör oerhört ont och får hjärtat att inte bara gråta utan att blöda i vanmakt....

Svar på tråden Israel/Palestina