Inlägg från: teek taak |Visa alla inlägg
  • teek taak

Israel/Palestina

Chana skrev 2007-11-01 20:18:41 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:14:19 följande:
    jag kânner mânga personer pâ plats i israel som kämpar fôr freden och bâda parter. det lilla palestinerna har kan dom köpa israeliska varor som Är av bâttre kvalitet och sâ sitter du här med listor om att bojkotta israel. Vad skulle palestinerna gôra dâ? Jag sâger bara tânk om.
    OK så du har ingen tillförlitlig källa att lägga fram som jag ser det, utan dina argument bygger du på vad några bekanta du känner. Ändå ser jag en emotsägelse i dina inlägg när du i ena sidan hävdar att palestinierna lever i fattigdom, har inga jobb etc och i den andra sidan skriver att de köper bättre varor från israel.
  • teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:20:29 följande:
    Fâr jâg frâga er som vill bojotta israel osv...hur kan det komma att den palestinska regeringen inte hjÄlper det palestinska folket fôr dom fâr massor med bidrag sâ dom skulle kunna hjälpa folket??? tânk om dâ ni hâller pâ att skriva bojkotta israel om ni skriver det sâ hjÄlper ni absolut inte palestinerna
    En israelkramare skrev i tråden att bidstånds pengarna går till vapen, dvs köpa vapen för att kriga mot israel.

Jag har bojkottat israel så länge jag minns och sprider detta bland de jag känner och nu är vi många som sprider detta tills israel lägger ner sin etniska rensningen och rasism på palestinier.
  • teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:23:04 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:21:12 följande:
    jag sâger ju hela tiden att jag kânner folk som är pâ plats och att det âr sâ ser du inte det sjâlv. Tycker inte du det är konstigt att det palestinska folket svälter och den palestinska regeringe inte gôr nâgot ât det?
    Jag känner också fler som är på plats. Fler som lider under den israelska ockupationen som utövar rasism och diskriminering av det palestinska folket. Nej inte konstigt alls, jag skrev innan att den palestinska regeringen är bara en leksak i israels händer så när israel låter Gaza utan mat, vatten, vård och el är väl inte konstigt av en ockupationmakt?
  • teek taak

chana

"du svarade inte pâ min frâga här?"

du fick svar på det.

• teek taak

Chana

"Svâlten av det palestinska folket âr endbart fôr att aett den palestinska regeringen inte ger folk bidragen."

Jo men förklara hur ett folk som svälter köper BÄTTRE varor från israel innan du ställer din fråga.

"Tycker du dâ att det âr bâttre att den palestinska regeringen kôper vapen fôr att kriga mot israel istället fôr att hjâpa folket, sâ kan man ju itne gôra mot det palestinska folket."

Var det en fråga? Palestinska regeringen gör inte det eftersom den är vän med israel.

"Israels regering däremot dom vill bygga upp landet i fred"

Genom att låta Gaza lida utan mat, vård, vatten och el.

"Skulle det inte vara bâttre om det palestinska folket fick leva under en bra standrad i Israel. Det tycker iallafall jag."

Med muren och etniska rensningen och diskriminering tror jag inte det är något palestinierna strävar efter.

• teek taak
    Solitär skrev 2007-11-01 20:33:58 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:23:21 följande:
    Du kanske menade mig? Jag, liksom Amnesty International, står fortfarande fast vid att araberna i Gaza och på Västbanken satsar en omåttligt stor andel på att köpa vapen och att avlöna beväpnade styrkor, som även brukar roa sig med att skjuta på varandra. Är det sådant våra biståndspengar (skattemedel från hårt arbetande västerlänningar) ska gå till? Vi kan ta ett annat exempel på ett folk som gått från förtryck till frihet och välstånd: Estländarna. Varför kan inte "palestinierna" skapa sig samma välstånd som esterna? Israelerna lämnade ju efter sig massor av växthus och en industriby. Båda dessa slog araberna sönder, och nu vill de att västvärlden ska bekosta en ny industriby. Otacksamt folk.
    Jag menade sig Muminpappa ja. Och än idag fick jag inte svar på hur kan palestinska regerningen som är vän med israel köper vapen med biståndspengarna för att kriga mot israel.
  • teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:33:16 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:26:11 följande:
    sluta prata om vad den israeliska regeringen gôr för du har fel. prata istället vad den palestinska regeringen inte gôr fôr det palestinska folket?
    Sluta att nämna vad israel bidrar med genom att utöva rasism och etnisk rensning på palestinier är som att att säga "israel har rätt därför förtjänar palestinierna det de lider av idag av israel".
  • teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:45:36 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:42:57 följande:
    Jag hâvdar som tidigare att om den palestinska regeringen gav pengar ât det palestinska folket sâ skulle dom ocksâ kunna leva under en bra standard, eller hur?!!!
    Jag fick inte svar på min fråga. Igen:

Förklara hur du i den ena sidan hävdar att folket svälter och samtidigt köper bättre varot från israel?
  • teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:48:15 följande:
    Ah förlât om jag undvek nâgot det âr sâ svârt att hinna med att svara alla .Därfôr att det har kanske varit mycket sjâlvmordsmombare och det mâste hâllas koll pâ men jag hâller verkligen med om att det vore bâttre om sjâlvmordsbombarna kunde sluta med det sâ det palestinska folket som vill leva i fred kunde rôra sig fritt.
    Tidigare i tråden hävdades det också att det är mkt självmordsbombare och jag bett om källa och fick en liten lista där det står att det var 4 fall under 2006. Är 4 fall mycket?
  • teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:52:38 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:44:57 följande:
    jag kan svara lite pâ detta: den palestinska partiet fatah âr "vân" med israel just nu och vill fösôka hitta lôsningar tillsmansa till fredmedans det palestinaska partiet hamas som inte erkânner israel inte âr vân med israels regering vill forsätta kriga. det Är dârfôr det palestinsak folket lider sâ mycket.
    Hamas har inte fått biståndspengar. Inte ens deras anställda fick sina löner för israel fryste pengarna. Det är fatah som fått pengarna.
  • teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:55:08 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:46:41 följande:
    ^nejjag slutar inte med det fôr det âr det som âr hela grejen den palestinska regeringen mâste satsa mer pâ sitt folk och dess standard puntk slut det mâste väl ändâ du med tycka
    Jag kommenterade ditt inlägg där du skriver till mig att jag ska sluta skriva om israels rasism och terrorism som jag sedan svarade med att om man gör så så betyder det att erkänna "israel har rätt därför förtjänar palestinierna det de lider av idag av israel". Vilket jag och de israelmotståndarna som skriver här inte kommer att göra.
  • teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:57:28 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:49:21 följande:
    där fôr att den paletsinaks regeringen ger inte pengar till folket
    Menar du det är ett samarbete mellan israel och oalestinska regeringen att låt palestinier svälta?
  • teek taak
    Chana skrev 2007-11-01 20:58:42 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 20:51:20 följande:
    jag har folk pâ plats som tar dageligen sjâlvmordsbombara innan dom hinner komma ôver grânen tyvârr har jag inga namn att uppge.
    Du behöver inte ange namn men källa som styrker detta är bra att du lägger fram.
  • teek taak

Chana

Hur förklarar du den motsägelse i dina inlägg att ett fattigt folk som svälter köper BÄTTRE varor från israel?

• teek taak
    tutim skrev 2007-11-03 14:40:46 följande:
    Hur avgör man om "judarna idag"  inte längre är ett folkslag utan endast en religion?Framförallt; VEM är det som avgör det?
    92% av europeiska judar är khazarer ursprungligen , dvs folk som konverterat till judendomen, inte etniska judar enligt många källor. Kolla på youtube.com och sök efter khazars.
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-11-03 11:41:32 följande:

Ik at du trenger skrike!!Israel har alltid vært deres hjemland, og det har alltid bod Jøder der..men som eg sa tidligere dei har blitt fodrevet flere ganger fra landet. Jordan var det Arafat sa var Palestina!!Og flere med han..
    Nej det stämmer inte. De hade inte palestina som sitt hemland. De ockuperade landet enligt bibeln, mördat dess befolkning för att sedan skapa ett rike som de sedan lämnade och flyttade till Egypten. Och efter de har de åter igen tagit landet iom det som hänt under Moses tid.
  • teek taak

Välkommen tillbaka drSteffo Roligt att se dig igen i tråden.

• teek taak
    DoDo skrev 2007-11-03 15:07:33 följande:
    hmmm kanske att dem kommer från olika länder, jag kan konvertera till judendomen å då vara jude, o då ha rätt till palestina
    Ja det är så faktiskt. Man har rätt att flytta till israel om man konverterar till judendomen. Men 3-4 miljoner exilpalestinier får inte återvända till sitt hemland.
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-11-03 21:35:45 följande:

Om du skal tale om hva Bibleen sier får du ta med det som faktisk står der og ik ta ting ut av sin sammenheng og skrive dine egne ord.
    Nu handlar det inte om verser som är tagna ur sitt sammanhang. Du drar upp bibeln som ett historiskt dokumänt och fått motargument utifrån den också. Fler än mig reagerat på att du använder dig av bibeln som argument vilket inte tillhör trådens syfte.
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-11-03 21:39:05 följande:

Vær snill og ik overdiv det antalet sååå mye..det er snakk om 300 000 takk!!
    Nu verkade jag hade fel. Antalet är mer än 6 miljoner:

"Upprättandet av den politiska demokratin för palestinierna inbegriper rätten att förflytta sig, rätten för åtskilda familjer att återförenas samt alla flyktingars rätt att återvända till de marker de jagats bort från sedan 1948. Mer än 6,5 miljoner palestinier är flyktingar och ättlingar till palestinier som tvingats fly. Bland dessa så lever mer än 3 miljoner i flyktingläger, och många har levt så i 60 år. Endast 3,5 miljoner bor på de ockuperade områden i Gaza och Västbanken. Dessutom lever 1,3 miljoner palestinier som en andra klassens medborgare inom staten Israel."
    www.palestinagrupperna.se/ratten%20att%20atervanda.htm
Svar på tråden Israel/Palestina