Inlägg från: Halal |Visa alla inlägg
  • Halal

Israel/Palestina

Det här verkar vara en inressant tråd, tror jag ska engagera mig lite i den.

• Halal

Free Spirit

Jo man tackar och bugar.

• Halal

Snöstjärna71

''Som sagt var, Israel får bygga inom Gröna Linjen om de vill ha en mur!!!! Alltså inte på Västbanken, inte genom palestinska byar! Vet du hur muren är dragen? Vet du vad den ställer till i vabliga människors liv? Fattar inte du (och Israel) att muren som den är dragen nu bara föder mer hat och förtvivlan hos palestinierna? Detta är en del av den arrogans Israel visar.''

Ja den där muren varje gång jag ser den så påminner den mig om Berlinmuren. Ena sidan gräddfilen och andra sidan kreti och pleti. Känns väldigt omodernt och intolerant med sånt idag. Trodde Berlinmuren var den sista som REVS och BYGGS det nu. Ja där ser man.

''Tyvärr kan det mycket väl vara så att Israels beteende ökat på antisemitismen i världen, eftersom många sätter likhetstecken mellan Israel och alla judar. Dvs judar i andra delar av världen får lida för att Israel beter sig illa.''

Det kan du ha en poäng i och så länge som inte 'den vanlige juden' protesterar så uppfattas det säkert lätt så.

''Vill påminna om att det är olagligt enligt internationell rätt att bygga på land man ockuperar. Och muen har fördömts av det internationella samfundet. ''

Men som man brukar säga - ''Who cares?''

• Halal

Teek Taak

Tack för välkomnande!

Jepp det var gode poänger där...

• Halal

Försöker vara diplomatisk som det så fint heter - en ros till mig!

• Halal

Teek Taak

Varsågod - du är väl värd den!

• Halal

Snöstjärna71

''Det är här den viktiga skillnaden mellan israeler och palestinier ligger. Israeliska judar kan leva normala liv, ta hand om sin familj och hålla sig utanför konflikten. Palestinierna på Västbanken och i Gaza kan inte leva normala liv därför att ockupationen, vägspärrarna, muren, konfiskeringen av mark och vatten gör att deras situation blir oerhört svår.''

Mycket bra inlägg!

Självklart är det en skillnad när man kan leva sitt liv under relavitvt bra förhållanden. Bara att titta hur välmående infrastrukturen är på den israeliska sidan med vackra parker och grönområden. Och motparten får kliva genom raserade stenrös för att ens komma fram till vägspärren.

Precis, har hört direkt från palestinier om dessa vägspärrar där de tex som vill gifta sig inte får gå igenom spärrarna för att kunna göra det. De försöker leva som vanligt, även om de inte vet om barnen kommer levande eller döda hem från skolan, men även i dessa små ting förhindras de.

De finns ca 3 miljoner palestiner som lever i flyktingläger på andra håll - de ska återvända! Det är skamligt av en 'demokrati' att inte låta dess innevånare återvända, bara för att andra tagit deras bostäder (om de finns kvar) i bestittning.

Jag tycker det är dags för en upprensing. 50 år räcker. Det får vara slut på ursäkterna nu och på rövslickandet.

Svar på tråden Israel/Palestina