Israel/Palestina
Den stor anledning för USA's stöd till staten Israel är inte att det bor en massa judar i USA utan för att USA är fullt av mycket kristna människor som anser Israel vara judarnas förlovade land, för att det står så i bibeln.
Den stor anledning för USA's stöd till staten Israel är inte att det bor en massa judar i USA utan för att USA är fullt av mycket kristna människor som anser Israel vara judarnas förlovade land, för att det står så i bibeln.
"Död åt sionisterna "
Det är exakt den inställningen som hindrar en fredlig utveckling. Våld och hat föder mer våld och hat och det är dags att spiralen stoppas. Företrädesvis genom att Israel slutar att utöva statsterrorism.
"Ingen fred med sionisterna. De är inte ute efter fred efter alla fredsförsök som palestinierna i synnerhet och araberna i almänhet gjort sen landet blev ockuperat."
Jag säger inte emot dig ang. om huruvida sionister vill ha fred eller inte, jag vill bara påpeka att det gynnar ingendera sida att önska död över någon. Någonsin.
"Det är en reaktion över det som händer de oskyldiga där nere och de journalister som behöver mista livet pga israels terrorism."
Visst är det en reaktion, det har jag inte sagt något om. Det är en av flera tänkbara reaktioner och jag vill bara poängtera att just den reaktionen inte är speciellt konstruktiv i sammanhanget (eller i _något_ sammanhang överhuvudtaget. Agree to disagree?
"Det är här den viktiga skillnaden mellan israeler och palestinier ligger. Israeliska judar kan leva normala liv, ta hand om sin familj och hålla sig utanför konflikten. Palestinierna på Västbanken och i Gaza kan inte leva normala liv därför att ockupationen, vägspärrarna, muren, konfiskeringen av mark och vatten gör att deras situation blir oerhört svår. De palestinier som är medborgare i Israel har det bättre än palestinierna i de ockuperade teritorierna, men de är diskriminerade jämfört med Israel judisk medborgare."
Ja herregud, att få upp ögonen för den systematiska diskrimineringen av arabiska israeler får en att vilja kräkas.
För den som vill skaffa sig lite kunskap, läs Susan Nathans bok Ett annat Israel.