Israel/Palestina
Bojkotta Israel naturligtvis. Det borde sättas in kraftiga internationella resurser för att få dem att häva ockupationen och sluta med sin vidriga apartheidpolitik.
Bojkotta Israel naturligtvis. Det borde sättas in kraftiga internationella resurser för att få dem att häva ockupationen och sluta med sin vidriga apartheidpolitik.
jannej: Nä, jag håller inte med. Bortsett från att du uttrycker dig på ett nedlåtande sätt så handlar konflikten inte primärt om religion. Israel har ockuperat ett landområde, de har med våld drivit bort hundratusentals människor från sina hem och bedriver en vidrig ockupationspolitik i västbanken och gaza och en apartheidpolitik inom landets gränser som förvägrar de egna medborgarna grundläggande mänskliga rättigheter.
Västvärlden protesterade mot Sydafrika men Israel låter vi hållas. Det är inte två jämnstarka parter som bråkar, det är en stark part som (oavsett vad man tycker om hamas etc!) bedriver sjuk politik och som har en reell möjlighet att avbryta konflikten men väljer att inte göra det.
Rekommenderar en mycket intressant bok jag just läst:www.iktk.se/nyheter/2007/070523_ettannatisrael.php
Susan Nathan är en judisk kvinna uppfostrad i sionistisk tradition som flyttar till Israel och blir varse alla orättvisor och diskriminering. Hon beskriver detta mycket detaljerat och med många personliga exempel. Upprörande och sorgligt men också lärorikt!
Äh, vad hände med länken, den här då:
www.bokus.com/b/9170370966.html
Aaliyah: Ja, det var han! Visst var det galet!
gudrun: Alla nyheter är ju vinklade på något sätt. Dagens Nyheter är t.ex. väldigt israelvänliga. Man får bilda sig en uppfattning som bygger på många olika källor och redogörelser. Det är omöjligt att undgå Israels historia av kränkningar mot mänskliga rättigheter och statens ansvar för dagens kaos. Om man inte är förblindad av sionistiskt hat förstås.
gudrun: Och att lägga ansvaret på Israel innebär ju inte att man lägger det på hela det israeliska folket. Eller menar du kanske det judiska folket i Israel? Många araber är ju israeliska medborgare om än i avsaknad av rättigheter. Och det finns ju en liten del israeliska judar som faktiskt söker förändring.
gudrun: Jag kan inte arabiska och har aldrig tittat på arabiska nyheter så jag har ingen aning. Vad menar du med skuld? Det är Israels ockupation och behandling av palestinier som är grundproblemet. Israel är den enda part med möjlighet att faktiskt göra något åt situationen. De skulle t.ex. kunna avbryta ockupationen, utrymma bosättningarna, säkerställa bildandet av en palestinsk stat/federation, garantera rättigheterna för alla palestinier som fördrevs 48, upphöra med sin apartheidpolitik gällande markägande etc etc.
Ovanstående betyder inte att allt som alla palestinier eller palestinska organisationer gör är bra och rimligt, det är en helt annan fråga.
BS: "De hade redan köpt större delen av det som blev Israel, och det mesta av det var öken"
Innan fördrivningen av palestinierna vid kriget 48 hade sionisterna köpt mindre än tio procent av det som nu är Israel.