• cleopatra2

Holländare i Sverige

Jag är holländsk och bor i Sverige,bor i Halmstad,så det är lite längre bort)

• cleopatra2

Har du lärt dig lite holländska???
    Finska är så svårt så om du kan det kan du lära dig holländska med!!
    cornelias mamma skrev 2007-12-01 01:33:44 följande:

Jag ar finlandsvensk...alltsa svensksprakig finlandare som bor i Holland sedan 4 ar sedan. Min man ar hollandare och var dotter foddes har. Vi vantar nu aven en son 23.3.2008, som aven han kommer att fodas har!
  • cleopatra2

Det räknas nästan))
    En lyckans tår i månens sken skrev 2007-12-01 01:35:29 följande:

Njae, inte direkt Holland men min sambo kommer ifrån Belgien och bor här i Sverige med mig nu. Vi väntar barn med BF 6 Maj :)
  • cleopatra2

Min son är bara 5 månader,men jag försöker bara prata holländska med honom,men det händer ofta att det blir blandat med svenska eler engelska (språket min man och jag talar med varandra) ibland blandar jag ihop det,som för ett tag sen när jag vilde säg till min man att Rafael äntligen hade rapad ,så skrek jag ja!!! han burpade!!!!!

Middernacht skrev 2007-12-10 23:43:19 följande:
    Oi då, jag hade nästan glömt den här topic! Kul att se att jag är inte den endaste 'Holländare' på FL. Vårt barn kommer att vara 2 språkig, hur gick det för er som har barn med eller som har växt up med en dubbel nationalitet?
  • cleopatra2

Hej Fiefje)
    Vi har en son på 5 månader,och jag försöka att bara prata holländska med honom,men ibland så glömmer jag bort det eller så känns det oartigt när andra inte kan förstår van jag säger till honom,så då blir det engelska eller svenska (vi pratar engelska hemma)
    Men det går säkert bra!Och visst saknar jag holland,men det är kanske inte så att jag älskar holland i sig själv sååååå mycket men jag har (hade) det jätte svårt att vänja mig i sverige,jag skulle nog bättre trivas i södra europa eller norra afrika,den kulturen känns mer som hemma för mig..men vi bor här och jag gör det bästa av det,egentligen hatade jag sverige nästan tills min son föddes,på något sätt känns det inte viktigt mer nu och vill jag bara att han får växa up i ett tryggt land,så kanske att jag blir svensk ändå))

• cleopatra2

Var i Holland kommer ni ifrån??

Svar på tråden Holländare i Sverige