• Lanson

Hjälpte Aurora BM dig någonting?

Ska träffa en Aurora barnmorska nästa vecka och undrar vad ni av egen erfarenhet av Aurora fick ut av mötena/mötet? Hjälpte det? Och hur kan hon hjälpa mig?

19 Januari 2008
  • Svar på tråden Hjälpte Aurora BM dig någonting?
  • HaJoMi

Jag tyckte det hjälpte, men det tog ju förstås inte bort allt. Med första barnet hjälpte det mer än med andra barnet i och med att mina erfarenheter spelade in med

Hon kan ju hjälpa dig genom att lyssna, berätta om för- och nackdelar med olika saker, skriva en plan utifrån dina önskemål, skriva ner vad du är rädd för och trygg med i journalen mm

Lycka till!

• Pirum

Ja, absolut.

Första barnet kom med planerat snitt, nu vågar jag iaf prova föda vaginalt med snittkontrakt.

• MERlight

Absolut. Jag är i och för sig inte rädd för själva förlossningen på ett sådant sätt att det klassas som förlossningsrädsla, men pga att sonen var jätte sjuk när han föddes och de inte trodde att han skulle överleva så har jag känt panik inför förlossningen och hellst velat föda nedsövd med snitt så kan de sen väcka mig och berätta hur barnet mår.

Jag har träffat världens mysigaste och förstående BM så vi har gått igenom vad jag är rädd för, vad som kan underlätta för mig så att jag känner mig trygg. Tex att jag inte ska behöva gå över tiden eller vänta i 3 dygn på igångsättning om tex vattnet går. Detta är också avstämmt med läkarna på förlossningen. Vi har skrivit en förlossningsplan som hon ska stämma av med personalen (ganska litet BB då) innan förlossningen. Hon har ordnat så att vi ska få göra ett nytt UL för att åter igen kolla om det här barnet har samma missbildningar som sonen. Vi ska få besöka ett förlossningsrum så att eventuella flash backs kan komma då och inte när det sen är dags.

Det har helt klart hjälpt mig jätte mycket! Har träffat henne nu 4 gånger tror jag men normalt tror jag att de brukar vara 1-3 träffar men de gör så många som krävs.

• Bästamorsan

Loly: Vad menas med en snittkontrakt?

/Livrädd för att föda igen (har 2 kids o gravid m nr3)

• Pirum

Att man har löfte om att avbryta förlossningen för snitt om man känner att det inte funkar.

• Bästamorsan

Loly: Åh det låter TOPPENBRA!
    Då kan man alltså "testa" att föda och blir det övermäktigt så kan de göra snitt???

Gud det skulle vara underbart!

Min första förlossning var dramatisk, lång och med komplikationer...

När jag var gravid med nr2 så kom jag inte till Aurora pga för lång kö...
    Och den förlossningen var mycket kortare (20h) men helt enkelt fruktansvärd....
    Och hjälp tänk om de hade kunnat avbryta den efter säg 4-5 timmar och gjort snitt!!!! WOW!!!

Nu vet jag ju inte när det praktiskt går att göra så,
    men gissa jag ska fråga Aurora BM iallafalll!!!!

• Pirum

Det känns tryggt. Sedan är det så att de inte bryter för snitt hur långt in i förlossningen som helst men när man vet om det innan känns det ok ändå.

• Gummiz

tjena, vem är aurora? är det ngn "kändis bm" elr?

• Pirum

Mottagningen för förlossningsrädda brukar kallas auroramottagning. Därav aurora-bm.

Svar på tråden Hjälpte Aurora BM dig någonting?