• fliix

Provsvar bra men inga bäbisar i sikte....

Hej!
    I går var jag å sambon på vårt andra besök på infertilitetsmottagningen, vi skulle äntligen få svar på alla prover som tagits.

De såg fina ut!!!! Spermierna var många och snabba och alla prover visade på att jag har regelbunden ägglossning. Vul var oxå helt normalt. Det känns så skönt att äntligen kunna andas ut.

Men varför blir det inga bäbisar? Vi har försökt i 16 månader nu. Enligt gynekologen får man ingen hjälp med IVF för än efter 3-års försök om de inte kan hitta någon orsak till barnlösheten.

Hur ska vi orka? För varje månad som går mår vi sämre.
    Någon mer här som är oförklarligt barnlös?

-Kram Hosiia

• Svar på tråden Provsvar bra men inga bäbisar i sikte....
  • timberhochmandie

Har ni råd att gå privat? Där lär de väl inte ha nån treårsgräns vid oförklarlig barnlöshet..?

Själva har vi inte masat oss i väg på nån utredning än, men vi har försökt få till ett syskon i 16 månader (ettan gick på första försöket) och min spontana känsla är att det säkert inte är nåt "fel" på oss. Visst är det näst intill deprimerande att INTE ha problem med ÄL, t.ex.? Det hade ju varit så lätt att bara knapra lite piller och så skulle det förmodligen räcka.

• fliix

Jag tänker precis som du, det hade nästan vart skönt om de hittat något "fel" som går att åtgärda.

Privat är ju förstås ett alternativ men vi har nog inte råd med det just nu, får börja spara!

Lycka till med syskonverkstaden!

• timberhochmandie

Tack! Lycka till ni också! Finns det inga fel så SKA det ju gå, eller hur? :-S

• Micki

Hej på er!

Jag och min man är också oförklarligt barnlösa. Har försökt lite över 2 år. Vi har redan hunnit göra 4 IVF,2 i väntan på landstingsförsöken. Första försöket tog sig men slutade i MF,inga av de andra har gett nåt.. Under denna tiden har vi blivit med barn "på egen hand" en gång men också det sluatde i tidigt MF Så tydligen ska det gå..

• fliix

Hejsan!

Har ni fått hjälp med Ivf av landstinget innan tre års försök? Önskar att vi kan få det oxå. Vilket landsting tillhör ni? Vi bor i Västragötaland.

Vad tråkigt med missfallen. Det måste vara extra jobbigt att få missfall när man försökt länge. Själv har jag aldrig någonsin lyckats bli gravid.

Hoppas verkligen att det kommer en liten plupp till er snart!!!

• Ayla sthlm

Vi är oxå oförklarligt barnlösa, det är absolut inga problem på varken mig eller min sambo.
     vi står i kö för IVF hos landstinget, det är visserligen 1 år och 9 månaders väntetid, så vi funderar på att köra privat...

• timberhochmandie

fliix:

Hör dig för i Halland om de har andra regler...

• Micki

fliix-Vi tillhör också VG,har gjort 2 försök på Sahlgrenska (bara 1 av dem räknas för det andra ledde inte till nåt äggåterförande).. När vi sökte hjälp va det 18 månaders väntetid-minst,men fick en kallalse ca 12 månader efter vi ställts i kö.

Lycka till.

• fliix

Ayla: Vilken lång väntetid de har där du bor...tycker det är orättvist att det skiljer sig så mellan vilket landsting man tillhör, vi bor ju alla i samma land.

Har nyss varit inne på Sahlgrenskas hemsida ( Västragötalands regionen) och läst att väntetiden på Ivf behandling endast är 3 månader där, de uppfyller vårdgarantin.

• Tummelisa77

Om inte jag har helt fel så stämmer inte alls det där med 3 år. Har man försökt i ett år får man göra utredning. Beroende på resultat hamnar man i kö för IVF, kanske insemination eller medicinering osv. På Sahlgrenska är kön inte så lång just nu, 3-4 månader.

Jag tycker absolut att du ska ringa till Sahlgrenska (ge inte upp om det är upptaget). Förhoppningsvis säger de att er läkare ska skicka remiss och journalkopior dit. Ni ska inte behöva vänta i 3 år.

Vi står i kö till IVF på Sahlgrenska, inga "fel" har hittats och vi har inte försökt i 3 år än.

Lycka till!

• fliix

Tack för ditt svar!
    Det verkar positivt.
    Ska ta och ringa till Sahlgrenska i nästa vecka.

-Hosiia

• Dofsing

De hittar inget fel på mig och min man heller. Jag har normal ÄL och mannens spermier är pigga och tillräckligt många. Nu ska jag snart få tid till spolning. Har ni andra gjort det?

• lindalita

Vi är i samma sits, inga "fel" men ingen bebis i sikte på snart två år... Jag gjorde "spolning" (kontraströntgen) för några veckor sen. Ingen trevlig upplevelse direkt (kändes som mensvärk fast mycket värre, mådde illa och blev yr) men skönt att få veta att det såg bra ut och var fri passage i äggledarna... Vi funderar på att göra privat IVF snart...

• fliix

Hej!
    Min gyn tyckte inte att jag behöver göra någon spolning.Han sa att det oftast inte är aktuellt om man inte haft någon klamydia infektion. Jag skulle dock vilja göra en sådan u-sökning även om det inte verkar helt smärtfritt.

- fliix

• SusyQ

Hej!
    Vi har en son på vanlig väg men nummer två vill inte. Vi har försökt i 3,5 år, inga fel men det vill sig inte...Jag trodde att om man fått ett så kan man väl få två... så fel jag trodde.....så enkelt var det verkligen inte.. Privat skulle jag också råda er att gå... Lycka till och kämpa på!!

• fliix

Tjohoo!

Nu var det längesedan någon skrev i denna tråd. Tänkte därför ta att uppdatera den lite.

Har pratat med sahlgrenska nu ...de sa att vi är välkomna för att göra IVF hos dem bara vår gynekolog skickar en remiss.

Vi var på infertilitetsmottagningen i veckan och efter lite tjat och överläggningar med vår gynekolog gick han motvilligt med på att skicka en remiss!!!!

Det känns så bra och nytt hopp föds!! Snart e vi i kön, och den är tydligen kort just nu, endast 2-3 månader.

• Love4cats

fliix; Va skönt att ni får hjälp nu. Hoppas att det går bra för er

Tyckte det lät som väldigt lång tid tre år först. Genom landstinget fick vi till svar att vi ska ha försökt i två år så vi sprang till privatläkaren och kommer få remiss nu i slutet av november å sen väntan i 2-3 månader.

Lycka till!

• Kwela

Vi är oxå oförklarligt barnlösa. Tycker att det är felaktikt av läkarna och säga att den diagnosen betyder att man inte har något fel. Det är klart att det finns fel men dagens forskning har inte nått så långt att man kan upptäcka dem med hjälp av dagens tester. Utredningen visar bara på lättupptäckta fel. Vi har försökt i 3 år nu, testerna visar på toppen resultat, vi har normala bmi, vi lever sunt, var 27 när vi började, jag har regelbunden ägglossning och mens, har gjort 2 inseminationer och 3 ivf, alltid befreuktningar men aldrig varit gravid. Så nog finns det något som är fel alltid.

Skönt att ni fick köra igång med ivf! Kom gärna in och berätta hur det har gått och ge oss lite hopp. Lycka till!

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • Majimaj

Det är ju inte klokt att det ska skilja sig så mycket beroende var man bor.Själv bor jag i Östergötland.Det var inga problem att börja utredning även att jag inte ens väntat 1år.Jag har haft endometrios tidigare,vet inte om det hade betydelse,men de var hur bra som hellst när jag ringde.Utredningen visade inte på några problem.Har nu gått 15mån sen vi börja försöka & har redan gjort vårt första ivf försök,som tyvärr misslyckades.Nu väntar vi på det andra,men denna gång med frysta ägg.

Svar på tråden Provsvar bra men inga bäbisar i sikte....