• Andromacke

*Jag tror att jag helt enkelt fick "överdos"

Jag tror att jag helt enkelt fick "överdos" av lustgas och kände mig som drogad på billigt knark - hur nu det känns Men det utlöste massor av ruskiga bilder av död och elände.

Min bm sa dock senare att det var vanligt och att då man föder är man så nära liv och död. (?) Önskar jag hade varit det minsta förberedd på detta, för det var verkligen otäckt. Trodde också jag var förberedd på det oförberedda, men nej.

I mitt rus kände jag att jag hade svaret på livets mysterium, men det var inte i något trevligt. Det var ren och skär ångest.

Efteråt var allt däremot bra, och jag mår bra nu. Ingen större komplikation i förlossningen, mer än att det drog ut på tiden mellan öppningsskedet och utdrivningsskedet. Det var så förvirrande bara.
    Fick sen EDA för att orka vidare, och ska inte tveka att ta det igen, om det blir aktuelllt.

• Svar på tråden *Jag tror att jag helt enkelt fick "överdos"
  • Linda1976

Hm, det där har jag funderat på också inför förlossningen..... "Alla" säger att lustgas är så bra, men jag vet inte om jag har lust att känna mig drogad, lullig och lite borta - jag kan såhär innan alltihop inte se nåt positivt i det?
    Skönt att du mår bra nu iaf!

• Glimmerfall

Jag har bara positivt att säga om lustgas. Precis när det börjar verka tycker jag det är lite obehagligt för det känns som man tappar kontrollen. Men sen tycker jag det är toppen. Framför allt för att man får något annat att tänka på. Jag får lustgas när jag går till tandläkaren också eftersom jag är tandvårdsrädd.
    Men det har jag inte fått förrän nu efter att jag hade det vid förlossningen. Har bara positivt att säga om lustgas. Och jag blir väldigt snabbt nykter också så det sitter inte alls i länge.

• vårsol

Linda1976 - jag upplevde det som väldigt positivt att vara lite drogad. Jag fattade allt som hände men jag tog det med en klackspark, kände smärtan men det gjorde liksom ingenting att det gjorde så fruktansvärt ont. Jag blev lugn och glad av lustgasen. Jag tycker att smärtan i sig ändå gjorde så att jag blev "borta" så där gjorde lustgasen egentligen varken till eller från.

Det är nog väldigt olika hur lustgasen tar. En del mår skit av den och för andra är den räddningen. Det vore ju bra om man kunde testa innan...

• Bebis

Jag vet inte hur påverkad jag blev av lustgasen... Som smärlindring hjälpte den inte i alla fall... Men den fick mig o tro att min sambo satt borta vid fönstret genom alla krystvärkar o att det var en sköterska som stod bredvid mig... trodde "hon" puttat bort honom o det där va jag jätteledsen över i flera månader tills jag pratade med min sambo som visade sig stått o hållt mig i handen o stöttat mig hela tiden....

önskar jag varit klarare så jag vetat om att han fanns där...

• Skruttet

Jag har bara positivt att säga om lustgas, innan förlossningen så var jag nästan bergis på att jag skulle få minnesluckor av det och att jag skulle tycka att det var obehagligt och känna mig berusad men så blev det tack och lov inte alls för mig. Tyckte bara att det hjälpte mig uthärda topparna av värkarna, kände mig inte ens snurrig i bollen av det.
    Men som sagt, man reagerar ju så olika på lustgas - känner några som känt liknande som du, Andromacke. Två av mina kompisar började se sådana rutor som finns i tecknade serier. Jag blir lätt påverkad då jag dricker alkohol och det var därför jag trodde att jag skulle reagera med minnesluckor och obehagkänsla.

• Linda1976

Hm, man kanske ska smyga in på förlossningen innan och ta sig en provsniff Svårt att veta hur man reagerar....

• Bebis

På BBvisningarna så brukar man väl få pröva lustgasen??

Jag vet inte alls för vi fick inte gå på nån utbildning men jag har för mig att de sagt det...

• Velouria

Ett tips för ovana är att be dem skruva ned andelen lustgas så att du får mer syre än lustgas i början. På så sätt kan du öka styrkan allt eftersom du känner att det behövs, och så blir det säkert mindre illamående eller konstigheter. Själv mådde jag fruktansvärt illa av gasen i början innan jag vande mig, men sen ville jag aldrig släppa den.
    Jag har bara positiva upplevelser av lustgas annars ? förutom att jag ville slåss när de sa att jag inte kunde få lustgas på väg till badkaret

• Upptagen

Jag ÄLSKADE lustgasen och hade aldrig velat vara utan den, men visst blev jag snurrig och det kändes som om jag hade en riktigt ordentlig fylla. Jag var liksom som i en glasbubbla utanför alla andra i förlossningsrummet.

Lite trist är det att jag inte minns riktigt som jag skulle vilja göra, men samtidigt hade jag inte velat vara utan den.

Svar på tråden *Jag tror att jag helt enkelt fick "överdos"