• mammutt

Hur stöttar jag ofriv barnlösa vänner

Jag har en nära kompis som är ofrivilligt barnlös. Det är oerhört svårt att veta vad jag som har barn ska säga till henne. Jag önskar så mycket att hon ska få barn på ena eller andra sättet. Också av egoistiska skäl ärligt talat. Få av mina vänner har barn och jag vill gärna dela denna erfarenhet med någon som jag tycker om... Komma med olika förlag känns ju helt idiotiskt- hon är ju med all säkerhet mer välinformerad än jag. Jg undrar alltid men håller mig från att fråga...

• Svar på tråden Hur stöttar jag ofriv barnlösa vänner
  • hoppan

Jag gillade inte pepptalk typ "försök tänk på någe annat det löser sig nog ska ni se..." Ahhh.. kunde bli tokig på sådant snack. Var ärlig, säg till henne hur du känner, att du inte riktigt vet vad du ska säga eller göra. Jag skulle ha uppskattat det under de åren vi försökte bli gravida. Att någon hade sagt "Fan, skit vad pissigt. Är det någe jag kan göra" I stället för alla hurtiga kommentarer eller total tysnad.... Hoppas det löser sig för din vän och dig.

• Annaloo

Instämmer med föregående.
    Säg att du tycker det är så fruktansvärt orättvist, och att du inte vet riktigt hur du ska göra, men gärna vill försöka hjälpa och stötta.
    Det viktigaste är att vara beredd att lyssna. Det finns dagar då man bara går runt och ältar barnlösheten, och man undrar varför.
    Det finns inga svar att ge, men att ha en kompis som kan tala om att man har rätt att vara ledsen, arg, irriterad på livet i det läget, är guld värt.

Fråga om olika behandlingar, man blir ju liksom expert på det och då det snurrar runt i skallen så pratar man gärna om det... 

Vilket år som helst nu...
  • Paulina f69

Det jag mest behövde var nog att folk bara helt enkelt stod ut med mig! Att jag "fick vara med" även om jag var ledsen, arg, bitter, deppig... Sen också förstås som andra skriver - lyssna, berätta att du bryr dig och tänker på henne, ungefär som du skriver i TS, det låter fint tycker jag.

• sissywish

Ditto allt som de andra sagt.

Ge absolut inga förslag! Och säg ALDRIG att hon nog blir gravid om hon slappnar av lite och slutar tänka på det. Fertiliteten påverkas inte av avslappning, snarare är den oro och eventuell stress man känner orsakad av barnlösheten, inte orsaken till den.

• Springtime

Håller med alla föregående inlägg!

Egentligen är det en slags sorg man går igenom så att lyssna, intressera sig och finnas till hands är bra.

Vilken underbar vän du är som skriver in och frågar hur du ska bete dig!

Jag har underbara vänner som accepterar att ibland måste jag prata om barnlösheten och ibland vill jag inte alls prata om det. De brukar nuförtiden försiktigt fråga "Hur känns det för dig nu då?" varje gång vi ses. Då förstår jag vad de menar så antintgen säger jag hur jag känner just då eller så säger jag att jag inte orkar tänka på det just nu. Andra människor tiger ihjäl detta - trots att de vet hur det ligger till. De vet väl inte hur de ska agera helt enkelt.

Svar på tråden Hur stöttar jag ofriv barnlösa vänner