• sivon

kejsarsnitt VS igångsättning. hjälp!

det är så här att jag är fruktansvärt rädd för att föda..det beror på att jag lider av panikångest å är så jävla rädd at förlora kontrollen. det jag nu undrar är kan man få en igångsättning pga förlossningsrädsla..jag skulle kunna tänka mej att teste att föda om jag vet NÄR..å att jag kan få ett snitt löfte lr är jag helt ute å seglar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-07 18:01:01:
    hur går en igångsättning till å hur lång tid "brukar" det ta..

• Svar på tråden kejsarsnitt VS igångsättning. hjälp!
  • Fru Indosaurie

jag blev igångsatt innan jag var mogen, det var den värsta upplevelsen i mitt liv och det finns ingen chans att jag någonsin gör om det igen, hellre dör jag.
    Efter 2 dygn blev jag akutsnittad.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • rply

Jag hade oxå det att välja på, men har nu valt ett kjesarsnitt.
    Vet itne rikgit varför, men känns som att igångsättnign inte är bra rikigt.

• sivon

jag tycker inte heller om tanken på igångsättning känns vedervärdigt..ofta så slutar det ju med ett akutsnitt å då känns det bättre för mej att välja snitt i första hand..det skulle kännas så truggt att bli snittad..klart det gör ont efter åt men för mej är det värt det=) Fru Indosaurie: hur mådde du efter snitt? återhämtar man sej fort?

• Fru N07

Jag blev oxå igångsatt innan jag var mogen. ALDRIG MERA!!!!
    Hade ett litet helvete.

(¯`°?.¸♥Hampus 060306 & Rasmus 070410♥¸.?°´¯)
  • Nyfiken gul

Jag har blivit igångsatt två gånger...

båda förlossningarna tog 5 timmar vardera...

Den första var både jag o barnet sjukt på så det gick väl sådär... jag hann inte riktigt med pga sjukdomen men det löste sig..

Andra förlossningen var rena drömmen - jag fick exakt som jag ville o var med hela tiden från första värken tills han var ute o uppe på magen.. Helt underbart!!

Ett kejsarsnitt är och förblir ett kirurgiskt ingrepp - en operation alltså o är inte rekommenderat att göra bara så där eftersom det innebär en stresschock för barnet att födas ur magen o inte i lugn o ro den naturliga vägen...
    Snitt görs under lokalbedövning - den som är riktigt rädd kan få sova under narkos..

Det trista som JAG kan tycka med snitt är att det dröjer en bra stund innan man får sitt barn hos sig o det kan vara en traumtaisk upplevelse för många eftersom det är något som inte alltid informeras om.. Man ligger där helt utlämnad medans pappa o läkare försvinner med barnet o själv ska man sys ihop och vidare upp till uppvaket innan man får komma upp på avdelning.

Jag skulle inte välja snitt om jag fick möjlighet att föda en gång till.. Jag är vettskrämd för snitt o kan bara tänka mig det i akutfall. Det är ett större ingrepp än vad många tror.

• sivon

men så vitt jag vet så får man bebis hos sej direkt när dom har plockat ut den vid planerat snitt..varför skulle man inte få det vid planerat..vid akutsnitt kan det ju vara en annan sak.Jag vet att det är ett stort ingrepp men för mej är det som att välja mella pest lr kolera..inga garantier lr nått..blir det snitt så vet jag att det går till under lugna förhållanden..det som jag mår bäst av..

• Smilla 78

Igångsättning är ingen höjdare, jag hoppas verkligen att jag slipper det och snitt igen. Vill föda vanligt där allt fungerar av sig själv

Lycklig mamma till Neo 5 månader!
  • Herr Anders

Jag blev igångsatt två dagar efter beräknat förlossningsdatum eftersom det räknas som överburenhet i Frankrike där vi var då. Jag behövde tillbringa två och ett halvt dygn på sjukhuset innan min son föddes, eftersom min kropp egentligen inte alls var beredd på att föda. Men förlossningen var bra på alla sätt, och jag kan utifrån egen erfarenhet rekommendera igångsatt förlossning. Jag hade aldrig särskilt ont eftersom jag fick epiduralbedövning när värkarna började sätta igång på allvar. Det tog inte heller längre tid än en spontan förlossning efter att värkarna började på allvar. Och det kändes hela tiden som att vi hade läget under kontroll.

Nu tror jag att förlossningsvården genrellt sett är bättre i Frankrike än i Sverige om man gillar tekniska lösningar som epiduralbedövning, men anledningen till att de erbjuder ingångsatt förlossning är vad jag vet just att man ska hinna kontrollera att epiduralbedövningen fungerar innan man startar värkarna och så.

Jag känner mig också orolig för att föda, och kommer antagligen att be om en igångsatt förlossning nästa gång jag blir gravid. Då jag vet att man kan föda barn nästan helt utan smärta och med läget under kontroll utan att bli opererad, ser jag det som ett betydligt bättre alternativ än kejsarsnitt. Man har mindre ont efteråt, återhämtar sig snabbare och risken för komplikationer minskar. Dessutom är risken för akut kejsarsnitt inte särskilt mycket högre vid igångsatta förlossningar.

• asfaltsblomman

Herr Anders skrev 2007-09-09 20:44:16 följande:

Jag blev igångsatt två dagar efter beräknat förlossningsdatum eftersom det räknas som överburenhet i Frankrike där vi var då. Jag behövde tillbringa två och ett halvt dygn på sjukhuset innan min son föddes, eftersom min kropp egentligen inte alls var beredd på att föda. Men förlossningen var bra på alla sätt, och jag kan utifrån egen erfarenhet rekommendera igångsatt förlossning. Jag hade aldrig särskilt ont eftersom jag fick epiduralbedövning när värkarna började sätta igång på allvar. Det tog inte heller längre tid än en spontan förlossning efter att värkarna började på allvar. Och det kändes hela tiden som att vi hade läget under kontroll. Nu tror jag att förlossningsvården genrellt sett är bättre i Frankrike än i Sverige om man gillar tekniska lösningar som epiduralbedövning, men anledningen till att de erbjuder ingångsatt förlossning är vad jag vet just att man ska hinna kontrollera att epiduralbedövningen fungerar innan man startar värkarna och så. Jag känner mig också orolig för att föda, och kommer antagligen att be om en igångsatt förlossning nästa gång jag blir gravid. Då jag vet att man kan föda barn nästan helt utan smärta och med läget under kontroll utan att bli opererad, ser jag det som ett betydligt bättre alternativ än kejsarsnitt. Man har mindre ont efteråt, återhämtar sig snabbare och risken för komplikationer minskar. Dessutom är risken för akut kejsarsnitt inte särskilt mycket högre vid igångsatta förlossningar.
    nästan helt utan smärta?
    WOW, det lät ju kanon!
  • HeartlyBently

Blev igångsatt 7 dagar innan beräknad förlossning med Cornelia. pga havandeskapsförgiftning. Efter 16 timmar och att jag knappt öppnade mej blev det akutsnitt. Dessvärre hjälpet inte epiduralbedövningen så jag blev sövd när dom lagt snittet.
    Skitjobbigt att vakna på uppvaket o inte få träffa min lilla tjej direkt.
    Andra barnet kom värkarna igång 5 dagar innan. Men även denna gång öppnade jag mej inte. men nu fick jag en anna bedöving och var vaken under snittet. En underbar förlossning och jag fick henne på bröstet direkt.
    Summa av kardemumma - troligtvis har jag svårt att öppna mej. Berodde kanske då inte på igångsättningen.

Nästa gång får jag planerat snitt från början. SKÖÖÖNT!!
    Ska tillägga att jag heller aldrig haft nåt problem med mina snitt efter...

• Bellevue

Min barnmorska säger att det är väldigt sällan läkarna gör det dom ska med beben efter kejsarsnitt, nämligen pressa ihop dom likadant som dom blir ihoppressade under en vaginal förlossning. Den här pressen ska ha med att bebisarna sväljer fostervatten som behöver komma ut och även en signal till organen att nu är det dags att fungera på egen hand.
    Jag är mer rädd för kejsarsnitt än vaginal förlossning, delvis pga ovanstående men också pga eftervärkarna. Jag väntar mitt femte barn och jag räknar med riktigt vidriga eftervärkar. Räknar också med ett stort barn och oroar mig för att bli snittat pga det. Föder man vaginalt är ju eftervärkarna slut efter några dagar. Hur är det efter kejsarsnitt, visst har man eftervärkar längre tid då? Då gör det inte bara ont i livmoderna utan också i såret är det inte så?

Är det här fel info vill jag gärna veta det :)

• HeartlyBently

Jag har knappt haft några eftervärkar...

• Inåå

Nyfiken gul: När du blev igångsatt var du mogen då eller inte? För det verkar ha betydelse.

Jag blev igångsatt med mitt första barn i v 39+0 och han föddes med akutsnitt i v 39+6 och jag var inte mogen när de satte igång mig.
    Det var dock för 10 år sedan så idag får man inte ligga så länge har jag tagit reda på utan man bryter efter 3 dagar senast.

Bellevue: Förvärkar har man ju även efter snitt men om de håller på längre det vet jag inte har jag inte hört utan jag tror att det är samma som vid vaginalförlossningen men man har ju dock även snittsmärtan som kan göra att man upplever det som något värre.

• sarama
    Zimbi skrev 2007-09-07 18:11:16 följande:
    Jag blev oxå igångsatt innan jag var mogen. ALDRIG MERA!!!!Hade ett litet helvete.
    Samma här! Det värsta jag varit med om, slutade med akutsnitt.
  • hannamiller

för min syster tog det lång tid.. 3 dagar..
    det var så drygt..
    Inget hände första dagen.
    Så jobbigt o tråkigt på sjukhuset..

• MaijaO

Det är olika på olika sjukhus.

sivon skrev 2007-09-07 18:17:35 följande:
    men så vitt jag vet så får man bebis hos sej direkt när dom har plockat ut den vid planerat snitt..varför skulle man inte få det vid planerat..vid akutsnitt kan det ju vara en annan sak.Jag vet att det är ett stort ingrepp men för mej är det som att välja mella pest lr kolera..inga garantier lr nått..blir det snitt så vet jag att det går till under lugna förhållanden..det som jag mår bäst av..
  • Esmiraldas

är själv väldigt avståndstagande till snitt, tyvärr nåt jag måste ta med i beräkningen då lillen nu lagt sig i säte igen.

Hursomhelst, igångsatt med båda mina andra barn.
    Första barnet var jag helt omogen och "gelades" två gånger, fick värkar efter andra gången, men inte värre än att jag kunde äta, läsa och vila, vattnet gick spontant andra dagen vid 16.30 ungefär, fick ganska snart riktigt jobbiga värkar, öppnade mig dåligt för jag spännde mej, fick EDA, slappnade av å mådde hur bra som helst, sonen föddes 21.55 efter ca 30 min krystvärkar...

Andra barnet var jag öppen 2 cm (utan känningar) fick dropp för att sätta igång det, vid 9.00 men det gick ganska sakta iaf... Bm tog hål på hinnorna, vid 11-12, fick riktiga värkar vid 13, men då kunde jag fortafarnde äta (lunch) vid 14 var det ordentligt jobbigt, svårt att slappna av igen, fick EDA, tog hyffsat, mådde bra, fick krystvärkar nästan på en gång, öppnade mig i rekord fart, flickan föddes 15.30 på en krystvärk...

Jag har bara positiva erfarenheter från igångsättning, men vill inte alls snittas för då känner jag absolut att jag inte har ngn kontroll... Det är för övrigt ett stort kirurgiskt ingrepp som iaf jag helst vill slippa!
    Får väl se hur det blir med det, väntar att de skall ringa från frölossningen, antagligen har lillen börjat fixera sig i sätesläge...

Svar på tråden kejsarsnitt VS igångsättning. hjälp!