• Jehu

Min man vill inte ta lån för att köpa hus - behöver hjälp med hur ni andra med huslån har det!!

Min man vill inte ta lån och köpa ett hus eftersom jag eventuellt behöver plugga framöver! Vi har lånelöfte, men han tycker det är för mycket pengar! Det skulle röra sig om ett lån på ungefär 2.5 miljoner. Vi har tillsammans (med mitt studiemedel) ut 38 000 netto (efter skatt) och jag tycker det är är ganska mycket och att vi borde klara av de månadskostnaderna.

Jag behöver hjälp med hur ni andra med huslån har det? Vad har ni ut tillsammans netto? Hur klarar ni av era månadskostnader??

ps. Det är inte säkert att jag ska plugga, men vi räknar med det iallfall.

• Svar på tråden Min man vill inte ta lån för att köpa hus - behöver hjälp med hur ni andra med huslån har det!!
  • Jehu

Naturligtvis är det 2.5 miljoners huset som är på tok för högt!!!!! MEN...ett hus för 400 000 på landet i en icke expansiv ort ökar ju inte heller i värde som ett 2 miljoners hus i en attraktiv förort till stockholm. Men, men ...,man ska ju kunna betala sina räkningar värje månad även om huset man har stiger i värde varje år.

• Hannah76
    Pikku Enkeli skrev 2007-09-06 13:50:15 följande:
    Allting är relativt.
    Klart det är relativ, jag jämför ju bara vad det kostar här omkring.
  • fialisastina

haha mitt hus kostade 280 000. Det är väl ungefär vad nu får betala i kontantinsats då Vilken skillnad...

• Abessiniern

Det är ju jättesvårt det där. Tror de flesta får en klump i magen när man ska låna så mycket pengar, även om man har goda marginaler, det är ju oftast den största affär man gör i sitt liv. Jag tror att det är jätteviktigt att man är överens när man ska göra en så pass stor affär tillsammans och känns det inte rätt, så kanske det inte är rätt heller. Tror att man ska vara lite försiktig när man jämför med hur mycket andra personers villor stigit i värde de senaste åren, ingen vet säkert om uppgången kommer att fortsätta i samma takt. Just nu är vi väl på toppen av en högkonjunktur och det kan mycket väl vara så att priserna sjunker eller stannar av och räntan kan mycket väl öka. Sen ska man väl inte vaar rädd för att köpa heller, men man ska nog akta sig lite för att räkna med en jätteuppgång i alla fall under de närmaste åren.

• Lisa1981

Vi har lån på 1 800000:-. Vi har byggt hus.
    Vi har inkomster på ca 36000:- varje månad och betalar ca 7000:- på lånet.

• Jehu

Håller helt med dig, men en stor investering gör man ju inte för att tjäna snabba pengar utan man köper på lång sikt. Räknar man alla år slängt pengar på hyror känns det ju inte heller bra! Ett hus är ju iallfall en investering åt sig själv! Klart som fan man är rädd! Det är jag med, men alternativet är ju att bo kvar i hyreslägenhet mitt i storstaden med två små - blää!
    Hur ska man göra då??

Abessiniern skrev 2007-09-06 14:13:15 följande:
    Det är ju jättesvårt det där. Tror de flesta får en klump i magen när man ska låna så mycket pengar, även om man har goda marginaler, det är ju oftast den största affär man gör i sitt liv. Jag tror att det är jätteviktigt att man är överens när man ska göra en så pass stor affär tillsammans och känns det inte rätt, så kanske det inte är rätt heller. Tror att man ska vara lite försiktig när man jämför med hur mycket andra personers villor stigit i värde de senaste åren, ingen vet säkert om uppgången kommer att fortsätta i samma takt. Just nu är vi väl på toppen av en högkonjunktur och det kan mycket väl vara så att priserna sjunker eller stannar av och räntan kan mycket väl öka. Sen ska man väl inte vaar rädd för att köpa heller, men man ska nog akta sig lite för att räkna med en jätteuppgång i alla fall under de närmaste åren.
  • Anghammarad
    Jehu skrev 2007-09-06 13:44:01 följande:
    Ja, eller hur? Jag försöker övertyga min man nu om att det långsiktigt lönar sig att investera i en fastighet! Är trött på att betala 10 000 varje månad till privata hyresvärdar!
    Å andra sidan är det ingen större skillnad mellan att betala 10000 till en hyresvärd och att betala 10000 i ränta på bolånet.

Jag måste nog hålla med din man litegrann. Är det inte bättre att vänta till du har studerat klart? Att priserna har ökat de senaste åren är verkligen inte någon garanti för att de skall göra det även i frmatiden, tvärtom.
  • lomar

Fast "Cohiba" du får väl tillbaka lite på skatten om du har lån (räntor) eller är jag helt snett ute?

• Butterscotch

Jag skulle tusen gånger hellre betala 10000 kronor för ett huslån än betala 10000 till en hyresvärd. Det senare är ju bara pengar rätt i sjön, det finns inget värde kvar när räkningen är betald.

• slangbella
    Jehu skrev 2007-09-06 13:55:07 följande:
    Naturligtvis är det 2.5 miljoners huset som är på tok för högt!!!!! MEN...ett hus för 400 000 på landet i en icke expansiv ort ökar ju inte heller i värde som ett 2 miljoners hus i en attraktiv förort till stockholm. Men, men ...,man ska ju kunna betala sina räkningar värje månad även om huset man har stiger i värde varje år.
    Men är det värt att köpa ett så dyrt hus om ekonomin känns lite osäker...? Och är det en bostad eller är det ett fastighetsklipp du vill ha? Jag skulle aldrig låna till boendet om jag inte vet att jag pallar med, säg, en 3%-ig höjning av räntan eller om den ena av oss skulle bli arbetslös.
    Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker
Svar på tråden Min man vill inte ta lån för att köpa hus - behöver hjälp med hur ni andra med huslån har det!!