• Edah

Någon mer än jag som är rädd för fler barn?

Enligt min erfarenhet stämmer det som brukar sägas: ingen förlossning är den andra lik! Första förlossningen var en utdragen 36 timmars historia med plågsamma verkar och ett EDA som satte stopp för värkarna, krystade till sist i ca 1½ - 2 timmar!
    Andra förlossningen räknade jag med att det skulle ta tid. Hade värkar tät men inte särksilt smärtsamt i några timmar, sen avstannade det hela i 3-4 timmarför att sedan komma igång med fullkraft. Jag var då öppen 5 cm och ville ha EDA, jag hann få dropp satt i handen och sen kom krystvärkarna. Från att vara öppen 5 cm till att han föddes tog det 20 minuter... Tänk så olika det kan bli. Med andra barnet stod jag på knä i sängen så tyngdlagen fick hjälpa till, med nr 1 låg jag i gynställning vilket snarare motverkar tyngdlagen men då var jag så trött så inget annat var möjligt.

Jag tycker absolut att du vågar bli gravid igen, om ni vill ha fler barn! Det var en så häftig känsla att få föda och vara pigg och kry efter förlossningen. Första barnet minns jag knappt någonting de första timmarna eftersom jag var så trött, med 2:an var jag helt närvarande och det gjorde en stor skillnad.

Om du blir gravid igen, diskutera dina tankar med din BM och se till att skriva ett utförligt förlossningsbrev med dina tankar kring den stundande förlossningen samt den förlossning som var så jobbig för dig.

Svar på tråden Någon mer än jag som är rädd för fler barn?