Pacific skrev 2007-09-05 12:16:26 följande:
Hej,jag har precis fått reda på att en nära kompis och hennes man inte kan få barn på "naturlig" väg utan måste få hjälp om egna barn ska bli en möjlighet. De är naturligtvis jätteledsna och beskedet börjar så smått sjunka in men jag undrar hur jag bäst kan stötta henne nu när de har det jobbigt? Förstår att det är väldigt individuellt men är det någon som gått igenom provrör och hela den processen som kan berätta vad ni ville att era kompisar skulle säga och göra så ni mådde lite bättre? Tack!
Jag har själv inte kommit till IVF ännu utan äter hormonstimulerande tabletter.
Jag håller med om det mesta som sagts ovan, speciellt att man kan fråga hur hon/han vill ha det. Vissa vill vara öppna med alla delar i processen andra vill hålla saker hemliga för att slippa pressen utifrån.
En sak som gjort mig väldigt sårad är att en vän tog för givet att jag inte ville gratulera hennes barn eftersom jag haft två missfall och fortfarande är barnlös. Hon bjöd "alla andra" utom mig. Kanske var det av välvilja. Men då är det bättre att hon frågar så kanske jag kan komma en annan dag om jag inte vill vara där med alla gravida och mammor med barn. Ibland blir man skyddad från något man inte bett om att bli skyddad ifrån. För övrigt så har jag andra vänner som har barn som jag alltid gratulerar. Har alltid varit med och intresserat mig för dem.
Jag känner i alla fall så att vissa perioder kan jag vara med hur mycket mammor, barn och gravida som helst (när jag är hoppfull). Vissa perioder drar jag mig undan och tål inte höra något barnrelaterat. Det är inte alla mina vänner som har barn, men de flesta.
Du verkar vara en väldigt go' vän!
Var inte rädd för hur du ska bete dig! Din vän har nog överseende om du ibland råkar säga något i all välmening som hon inte vill höra.