• Kathen

utredning - progesteron bara "sockerpiller"?

Jag har haft 3 missfall (tidiga; typ 5-8v) det senaste aret. Jag har innan dess fatt 3 friska pojkar o aldrig tidigare nga missfall. Jag ar 36. Vi bor i England o jag har precis borjat utredning o ar lite "besviken" o vill garna hoera vad ni i samma situation har fatt for resultat/kommentarer fr laekaren/andra erfarenheter vid utredning .

Laekaren sade bums att m naestan 100% saekerhet kommer de inte hitta ngt fel. Orsaken t mina missfall ar min alder (jag har fyllt 36). Han sa att min normala missfallsrisk nu (vid 36) ar 30%. Darmed ar 3 missfall inte mycket. Staemmer det? Har ni fatt samma info? Har ni laest pa naetet el pratat m laekare?

Jag ska goera endast 3 tester:
    1) Goera ul pa mina aeggstockar
    2) Goera blodprov f att kolla om mitt blod laett klumpar sig.
    3) Min man o jag ska ta blodprov f att kolla om det finns genetiska fel (men det sag han som pytterisk eftersom vi har 3 barn)

Jag fragade om de inte skulle kolla progesteronet, men han svarade att det finns inga som helst bevis pa att det har ngn inverkan. Ibland sa han ger man det bara f att lugna kvinnan o visa att de far ngn "medicin", dvs man kan lika bra ge sockerpiller. Kommentarer??

Han sa att det basta f mig ar bara att forts att forsoka bli gravid o sedan hoppas pa att det inte blir missfall.

Jag funderar pa att soeka t privat klinik. Tyvaerr ar det dyrt haer . Jag jobbar fortf i Sverige o darmed m i fk, men sa vitt jag forstatt ar koerna langa i Sverige, eller?

• Svar på tråden utredning - progesteron bara "sockerpiller"?
  • Kathen

Hittade precis den har laenken:

www.miscarriageclinic.co.uk/causes.html

dar de visar sannolikheter f olika missfallsorsaker. Intressant

Har star det ocksa:
    Hormone 'deficiency' - in pregnancies ending in miscarriage, sometimes the levels of a hormone called progesterone are found to be low. This is thought to be the result rather than the cause of the miscarriage. Progesterone supplements do not appear to increase the likelihood of an ongoing pregnancy.

Da kanske det staemmer vad laekaren sade... Har ni fatt annan info?

• Kathen

Lite statistik, om ngn ar intresserad, som jag hittade... Verkar raett dyster statistik.

www.womens-health.co.uk/miscarr.asp

I've Miscarried Before - is it More Than Bad Luck?

Many women miscarry more than once in their life. Considering the frequency of miscarriage, about 1 in 36 women will have 2 miscarriages due to nothing more than chance. Any miscarriages after that might prompt your doctors to suggest some tests to ensure that it isn't happening for some other reason. If you're worried have a chat with your GP or one of the Gynaecologists.

Miscarriage may be more common after a previous miscarriage, or less common following previously normal pregnancies. One London study from Prof. Regan's Recurrent Miscarriage clinic found that the risk of miscarriage is related to the past pregnancy history in the following way:

First pregnancy 5%
    Last pregnancy terminated 6%
    Last pregnancy a live birth 5%
    All pregnancies live births 4%
    1 previous miscarriage 20%
    2 previous miscarriages 28%
    3 previous miscarriages 43%

www.fertilityjourney.com/afterTherapy/pregnancy/pregnancyAfter35/ageRelatedMiscarriage/index.asp

Here are some general statistics couples should keep in mind regarding age-related pregnancy loss. While these stats are useful for comparison purposes, they may not reflect a specific couple's own exact risk of miscarrying:

* Women in their early 20s have about a 10% chance of miscarriage
    * Women in their late 30s have an 18% risk of miscarriage
    * Women closer to age 45 have over a 50% risk of miscarriage

• Kathen

Tack f svar. Du verkar vara expert...! Man tvingas lara sig antar jag. Kom igar att tanka pa att : eersom jag laett blir gravid sa borde val progesteronhalten vara ok (?) Jag har ju uppenbarligen agglossningar...

Ngt annat som jag glomde namna var att lakaren havdade att om man har problem m att blodet klumpar sig sa har man ocksa kraftig harvaext!!!?

Har sokt pa natet f att forsoka lista ut vad som kan vara fel om man har fungerande agglossn, latt blir gravid men sedan alltid far tidigt missfall . Tyvarr kommer jag val inte sa mkt langre an det jag sa ovan.

Funderar pa att soka mig till www.miscarriageclinic.co.uk . Har du hoert ngt bra/daligt om dem?

Svar på tråden utredning - progesteron bara "sockerpiller"?