Inlägg från: Mamma och Mor |Visa alla inlägg
  • Mamma och Mor

I vilken ålder börjar barnen vanligtvis krypa?

Börjar bli en smula fundersam angående min dotters motoriska utveckling:
    Hon blir nästa vecka nio månader men har ännu inte ens gjort ansats till att börja krypa. Inget gungande på alla fyra osv. Hon förflyttar sig lite genom att dra sig fram på armarna, alternativt knuffa sig bakåt. Sitta kan hon men inte sätta sig upp själv.

Är detta ovanligt sen utveckling?
    Det heter ju att man inte ska jämföra barnen, men när alla andra jämnåriga barn i närheten, kryper, ställer sig mot saker, sätter sig upp etc och ens eget barn bara sitter där så blir man ju lite frågande till det Fundersam

~Min fina tjej - Miriam 061213~
  • Svar på tråden I vilken ålder börjar barnen vanligtvis krypa?
  • Mamma och Mor

*skrattar* Nä, jämfört med många FL-barn så är det nog sent - för de barnen tar ju cykeln hem från BB Flört

Verkar som om min föräldragrupp är fylld av superbebisar, för där kryps det redan sedan 6-8 månaders ålder Förvånad

Min dotter var å andra sidan rätt tidigt med ljud som bababa, dadada osv - så hon satsar väl kanske på det i första hand.

Det är väl bara att avvakta och se hur det utvecklar sig. Vissa barn börjar visst aldrig krypa, utan ställer sig upp och går istället så vi får se hur det blir.

• Mamma och Mor
    stjernan skrev 2007-09-06 12:17:10 följande:
    Jag har läst i en artikel nyligen att krypandet är jätteviktigt för barns utveckling av de båda hjärnhalvornas samspel, som i förlängningen är viktigt vid tex läsinlärning och synens utveckling.Men i vilken ålder man bröjat krypa har mindre betydelse.Barn som har olika slags hjärnfel får tex krypträna för att "träna upp" samspelet mellan hjärnhalvorna och blir hjälpta av det.Läs gärna mer här: www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/s...
    Tack för ditt inlägg, men jag håller inte med Anna Wahlgren i stort sett något hon anser....
Svar på tråden I vilken ålder börjar barnen vanligtvis krypa?