• Panton

AAAAJ!!!! Blev klippt och nu har stygnen gått upp!

Blev sydd efter förlossningen eftersom de behövde klippa. Men nu har stygnen gått upp och klippet, som ej läkt, är mer eller mindre vidöppet. Var hos läkaren idag, men det enda jag fick var antibiotika.

MERDE! Jag kan ju knappt röra mig och det svider utav bara h-vete. Ska man behöva ha de så??? Jag får panik när det svider för inget hjälper, det gör bara så fruktansvärt ont. Tänk er att strö salt i ett öppet sår, det är ungefär vad jag genomgår flera gånger om dagen!

Uuääähh, tycker bara så synd om mig själv. Vill ju kunna lägga energin på lillkillen istället för att ha ont i ett dåligt sytt klipp. Jag är så förbannad!!! BLÄ!!!

• Svar på tråden AAAAJ!!!! Blev klippt och nu har stygnen gått upp!
  • Panton
    Stumpan83 skrev 2007-08-30 17:20:01 följande:
    Mina stygn gick också upp. Ett knep jag läste om här på FL var att sitta på fel håll på toaletten när amn skulle kissa. Funkar jättebra för då åker kisset framåt och inte bakåt mot såret och sen duscha efteråt för att slippa torka sig med papper som också svider och gör ont.
    Tack för tipset! Ska även duscha efteråt. Varför har man ingen bidé när man väl behöver en?!
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Usch vad jobbigt! Mitt tips är Voltaren (max 150 mg per dygn om man ammar sa de till mig) i kombination med 2 st Panodil 500 mg sen XYLOCAIN salva att smeta på. Receptfritt på apoteket alltihopa!

Men de måste ju sy ihop det igen tycker man!!!

Mamma till PHILIP 021128 och NOVA 070810
  • Panton

Men kan man smeta på salva när såret inte läkt helt?? Det låter som något man inte bör göra. Jag frågade läkaren om det fanns nånting jag kunde ta mot svadan, och det fanns det ju naturligtvis inte. Usch vad jag är bitter. Och trött och hungrig dessutom.

• mn75

Försök få tag på sterila kompresser med natriumklorid, dvs salt. Jag fick sådana, när mitt klipp växte ihop dåligt. Funkade jättebra

• Flisan79

Ojoj, lider med dig. Jag spräckte ena blygisen mitt itu. Sydde men stygnen gick upp samma dag jag kom hem från BB. De sydde faktist om mig på gynakuten. Men...även dessa stygn gick upp....var då så "sargad" att det inte gick att sy igen. Hade så ont att jag inte kunde kissa alls. Inte enns i duchen. Fick då kateter ett par dagar för att såret skulle få läka lite. De tog ur katetern...kunde forfarande inte kissa....i med ny kateter ytterligare en dag. Efter det fick jag Xylocain 2% att ha på innan toabesök och det fungerade faktist. Åkte fram och tillbaka till akuten varge dag den första veckan med lillbebisen som skulle kläs på och av och in och ut ur bilen.
    Sen kunde jag sluta med Xylocainen efter ca ytterligare 2 veckor. Växte ihop kanska OK ändå men är ett hårt ärr nu.

• troll69

GRATTIS !!!

Hände mej med efter en vecka :'( alla stygnen försvann och det gjorde skitont :'(.
    Duschade underlivet så fort jag varit på toa i flera veckor, tyckte det var det enda som hjälpte....

Fick även Xylocainen som jag hade med mig när jag skulle bort (ifall det skulle göra allt för ont) , men aldrig behövde använda....

Tycker nu att ena blygläppen verkar hänga , men törs inte titta efter för jag tror inte jag kommer gilla det jag ser

Fick ingn antibiotika men barnmorskan som undersökte mej trodde att jag kommer behöva operera och fixa till det i framtiden då hon trodde jag kommer vara besvärad av det.

Är ju singel och har inte provat på sex så jag vet ju inte hur det kommer vara ännu.......

VI får väll se......... trisst är det i vart fall

• mludvigs

Vet inte om det funkar men när jag hade piercat mig så skulle jag sitta i ljumnna bad med lavendelolja i - för att det inte skulle göra så ont och skulle läka bra.
    Sen fick jag även veta att visst svider det när man kissar men kisset är bra för såret eftersom det är sterilt.

Men en liten piercing eller två kan ju inte jämföras med att klippas upp och sen stygn som släpper!

• MartinaE

såpabad har jag hört om, men jag vågade inte testa själv för det lät helt puckat tyckte jag =)

• 3sweathearts

Jag lider verkligen med dig.
    Det hände mig också efter min första förlossning. Jag blev klippt och på tredje dagen efter förlossningen började det lukta illa från uderlivet och jag upptäckte att det rann var från klippet. En barnmorska tittade på det och sa bara att det såsar lite men det ser fint ut. Dagen efter ville en ny barnmorka titta på det och konstaterade att klippet var infekterat och alla stygnen hade gått upp. Jag fick ingen antikiotika men fick lägga kompresser med alsol lösning mot klippet för att driva ut infektionen. Det sved rejält och jag fick byta kompress varenda gång jag gick på toaletten. Det var inte kul att ha ett gapande sår att ta hand om efter förlossningen. Jag fick utskrivet värktabletter också som hjälpte mot smärtan.
    Det läkte ihop fint tillslut. Men usch det var inget kul när man väl var där. Det kändes som att det aldrig skulle läka.

• ET90

Hej alla! Fick en dotter för tre månader sedan och sprack hela vägen, fick en sfinkterruptur. Tiden efter har varit ett helvete. Nu undrar jag; någon här som har sytt om sig efter sin förlossning, pga att stygnen gick upp? Två dagar efter förlossning gick några av de yttre stygnen upp så nu har jag en kort mellangård Och väldigt stort slidhål ;/ ngn som skurit upp nya sårytor på nytt och sytt? Jättetacksam för svar! Mvh Helena

Svar på tråden AAAAJ!!!! Blev klippt och nu har stygnen gått upp!