• lillawi

Molvärk/Växtvärk/Mensvärk vid ruvning!

Jag har ruvat fyra gånger. En ivf, tre ostimulerade FET i egen cykel.

Blev gravid fjärde ruvningen. Det började ungefär som de andra ruvningarna, samma känningar som man normalt har tiden mellan ägglossning och mens. Men några dagar in i ruvningen fick jag två nya symtom som jag normalt inte har eller hade de andra ruvningarna: spänningshuvudvärk som kom och gick och "mensvärk" som kändes - bak i ryggen.

När jag närmade mig BIM hade jag "mensvärk" som vanligt. Men inte riktigt lika "arg" och intensiv. Och mensen kom inte. Och dagarna som följde avtog "mensvärken" alltmer. Nu, en vecka senare, har jag bara sporadisk värk då och då, från sida till sida.

lillawi

• lillawi

Första supersvaga plusset kunde anas på ruvardag 6 på långtidsodlat ägg. Motsvarar ca dag 9 för ett korttidsodlat. Och då räknar jag ET-dagen som dag 0.

lillawi

• lillawi

Räknar du ET-dagen som dag 0, Grebban? Och du är på dag 6 idag? Kliar det i tjuvtestarfingrarna skulle jag testa dag 10 om jag var du... ;) Dag 9 med ett tre-dagars-odlat.

lillawi

• lillawi

Jag frågade läkaren om det här med sex! "Ni behöver inte avstå, lev som vanligt", var svaret jag fick.

Det ska inte påverka något alls, varken ett piggt ägg eller en nybildad graviditet, men visst känner man sig ändå nojjig.

lillawi

• lillawi

Kan avslöja att vi inte haft sex denna ruvning. Och inte heller sedan jag testat plus.

Har en lätt noja för detta. Har upprepade tidiga missfall i bagaget sedan tidigare som naturligtvis hade helt andra och naturliga orsaker. Men jag avstår av psykologiska orsaker just nu; händer nåt i anslutning så är det lätt hänt att anklaga sig själv. Det vill jag slippa.

lillawi

• lillawi

Att man avråds från sex efter att ha varit missfallsdrabbad är i de flesta fall just med hänsyn till den psykologiska aspekten. I alla fall så länge inte missfallen har en konstaterad orsak.

Har missfallen däremot skett sent och bero på försvagad livmoderhals, cervixinsufficiens, eller tidiga sammandragningar och liknande kanske det finns anledning att avstå.

lillawi

• lillawi

Grebban, haha, kul att du avslöjar dig som den anonyma! Har undrat! ;)

Testa dag 9, om du känner att du törs... Det kan ju visa sig då. Svagt. Risken är ju bara att det är aningen för tidigt och då kanske du blir ledsen i onödan. Lycka till!

lillawi

• lillawi

GRATTIS Billan n! Underbara nyheter!

lillawi

• lillawi

Grebban: Jag tycker värk som känns i ryggen låter bra, det har jag aldrig i vanliga fall, men det hade jag den här gången.

Lycka till!

lillawi

Svar på tråden Molvärk/Växtvärk/Mensvärk vid ruvning!