Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-10-08 20:06:32 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-08 20:01:09 följande:
    Nu tror jag så här, att frågor av typen "hur uppkom universum?" och "var slutar universum, och vad finns det i så fall bakom det slutet?" är meningslösa att ställa. För här i vår jordiska skapelse så räcker inte våra hjärnor till för att fatta det ändå! Vi får helt enkelt vänta - en dag kommer vi alla att se allt det här klart, och då kommer vi inte förstå att vi inte förstod, för allt kommer att verka så självklart och lätt..! :)
    Det är skit samma. Gud skapade världen, och för det krävs en förändring av gud. För det fanns uppenbarligen en evinnerlig tid då gud INTE skapade världen, så något hände, en förändring. Det är poängen. Inte vad som fanns före, efter etc.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-08 20:07:27 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-08 20:03:10 följande:
    Jaha, men vi är inte ortodoxa judar eller Jehovas Vittnen i den här tråden...
    Tala för dig själv. Jag har sett bokstavstroende i den här tråden. De lär inte tro att världen är 5 miljarder år gammal, och universum 15 miljarder år. Vill minnas någon som skrattade åt vetenskapen bara några inlägg upp.
  • Dorian Ertymexx
    mindless skrev 2007-10-08 21:08:23 följande:
    Jan 39 skrev 2007-10-08 18:17:00 följande:
    Lika kul som att du verkar tro att kol 14-metoden har något att göra med uppskattningar av universums ålder?
    Ja, faktiskt... Någon har sett för mycket på usla amerikanska SF-serier, tror jag bestämt.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-08 21:25:34 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-08 21:14:58 följande:
    Sedan är det ju också skrivet, att "För Gud är en dag såsom tusen år, och tusen år som en dag". Så om vi här, med vår begränsade jordiska fattningsförmåga, räknar världens ålder i årtusenden eller årmiljarder är egentligen helt oväsentligt...
    Universums ålder är oväsentligt, ja, för frågan är om gud är oföränderlig. Om gud inte kan förändras, hur kom gud på idén att skapa universum?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-08 21:38:17 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-08 21:32:08 följande:
    Men inse då också att du inte KAN förstå det nu. Ingen av oss kan det. Frågorna är för stora för oss här och nu. Vi får veta tids nog..! :)
    Jaha. Så vi kan hävda något om gud, men när man vill argumentera eller förstå detta så finns ingen annan förklaring än att "vi inte fattar."

Tyvärr motsäger bibeln dig. Gud säger själv efter babels torn att "hädanefter ska människan inte känna några gränser" (minns inte det exakta fraserandet). Vi kan förstå vad vi vill. Vi är guds avbild, trots allt.

Och det är inte så svårt att förstå, egentligen, gud kan förändra sig, annars är gud inte gud.
  • Dorian Ertymexx

Jag brukar säga att jag är agnostisk ateist. Jag kan tro på en skaparkraft eller liknande, men inget som våra religioner syftar på. Jag kan inte för mitt liv köpa att ett evigt väsen som skapat naturlagarna och genom dem universum skulle lägga sig i vad vi äter på fredagar, vilka vi umgås med och hur, och vad vi kallar det.

• Dorian Ertymexx
    Tussiluskan skrev 2007-10-09 15:07:14 följande:
    Dorian: men varför tror du på en skaparkraft? Jag har ingen som helst anledning att tro på något som det inte finns bevis för. Om jag undrar hur blommorna blev till, så kabn jag få reda på det genom att ta del av vetenskapliga bevis, jag tror inte på hörsägen om att allt blev till poff bara så där för att någon har skrivit det i en bok för tusen eller mer år sedan. Jag tycker att det är extremt obehagligt hur vuxna människor kan tro på alla dessa skrönor och myter om gudar, djävular, demoner och spöken och troll och allt vad det är! Tänk vilket bra liv många skulle kunna ha om det inte vore för världsepedemin religion!
    Ehm, alltså, jag sa inte att jag TROR, jag sa att jag kan TÄNKA MIG ATT TRO på en skaparkraft. Och då menar jag inte en magisk liten gubbe som trollar upp världsalltet på sju dagar, utan snarare en komplex sak som skapade naturlagarna. Jag tror fullt och fast på vetenskapens syn på skapelsen, frågan är bara om denna skapelse är spontan eller iscensatt.

Det som kan göra mig fundersam är just vår kreativitet, vår fascination för det vackra. Det är det som jag skulle se som varandes beviset för en skaparkraft. Eller i alla fall ett tecken på det. Men jag måste inte tro på en skapare för att leva, jag funderar inte så ofta på det faktiskt.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-10-09 15:33:36 följande:

Du tror ik på spøkelser? Men hva med dem som har opplevd nettopp det..at dei har blitt kontaktet av døde mennesker? Ser stadigt seriøse programer om det..Selv har eg sett ting som er fysisk umuligt for et menneske å gjøre..så en åndeverden finst.Om du vil fornekte det er jo opp til deg, men du blir bare lurt av bedrag!!
    Seriösa program??? Du borde titta mer på Bullshit, om de sänder det i Norge. Penn & Tellers program. De visar med all önskvärd tydlighet vilken bluff andetalare är. Och dessutom borde de ju, enligt bibeln, vara häxor och nekromantiker som ska brännas. Bara så du inte blir för fascinerad av dem.

Eh, så man blir bedragen om man INTE tror på bedragare och lurendrejare? Det var nytt...
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-10-09 17:11:29 följande:

Agnostisk ateist..Jo!! Det kan vel stemme etter min erfaring, men du virker jo for å være sugen på å forstå litt i allefall av Ordet, eller har eg tatt fullstendigt feil?
    Jag vill förstå hur folk tänker. Och kunskap är aldrig fel. Även om man inte tror.
  • Dorian Ertymexx
    Tussiluskan skrev 2007-10-10 08:54:26 följande:
    Dorian: men det är ju det som är kruxet, din gud = en komplex sak som skapade naturlagarna är ju precis samma sak som alla andra gudarna, dvs en påhittad förklaring till sådant vi inte förstår. Och problemet kvarstår ju, vem har då skapat skaparen?
    Tja, det är en fråga som jag inte är rädd för att spekulera kring. Vad vi vet skapades universum. Det betyder inte att det inte fanns något innan, eller att det inte fanns en logik eller kraft bakom skapandet. Men jag säger heller inte att det MÅSTE finnas en kraft eller tanke bakom; därav att jag är agnostiker. Att jag sedan inte tror att en sådan eventuell skaparkraft ger ett jota i vår existens är varför jag kallar mig ateist.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?