Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Trulis skrev 2007-09-30 21:24:58 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-30 12:41:29 följande:
    Haha ny och ny, beror på hur man ser det... är väl inne på mitt 3 år, men hinner dock inte alltid sitta här 24/7 för att hänga med i debatter. Därav små lösa inhopp ibland. För övrigt har jag svårt att hålla med den lilla klickens egna sk normer för vad som sa vara normalt. De just nu 14,75 %. Och det är de som förfasar sig mest och tycker de har mest rätt i normfrågor. Trollbottom, Well... hellre fri och onormal än inskränkt med skygglappar och normal. Nog med normaliteter från min sida nu. Frid vare med er!
    Det var mitt sätt att kalla dig naiv. ;)
  • Dorian Ertymexx
    68an skrev 2007-09-30 22:37:36 följande:
    Såg att Trollbottom skrev"Hahaha, ingen fara *S* och som Dorian påpeka är det ju onormalt här på FL att vara homovänlig osv. Och då är jag hellre onormal. För jag vill absolut inte ha ett sådant begränsat liv som vissa här verkar ha pga sina fördomar och rädslor."Seriöst?! Är det så illa på denna sajt? Jag inbilla mig att dom flesta blivit mer van vid homosexuella och att det är mycket yngre här och att yngre ser på det på ett sundare sätt.Jag är nog obildad i ämnet. Ja jag har ju aldrig haft det nära inpå mig så vitt jag vet men jag trodde att det accepterades bland dom flesta, inte alla, nu för tiden.Nä dom som avskyr homosexuella borde lägga sin energi på våldsverkare i stället.
    Heh, unga är inte ett dugg mer accepterande. Statistiken är nog rätt lik den för äldre, faktiskt; det är ju av dem de lär sig sina värderingar. I storstan är nog fler OK med avvikande sexualiteter, men många småortsbor här på FL har, oavsett ålder, en ganska snäv syn på vad som är moraliskt korrekt och acceptabelt. Kolla in alla trådar om adoptioner och så.
  • Dorian Ertymexx
    Cissi76 skrev 2007-10-01 14:03:47 följande:
    Svår fråga.För att slippa kommentarer. Jag är INTE kristen. Jag anser INTE att homosexualitet är en synd! Funderar mest ur ett religionsfilosofiskt perspektiv.Jag är absolut FÖR homosexuellas rätt till registrerat partnerskap som på alla sätt ska likställas med ett heterosexuellt äktenskap.Däremot kommer man inte ifrån att bibeln anser homosexualitet som en synd. Eftersom bibeln är det dokument den kristna tron baseras på så anser jag det till viss mån vara hyckleri när de som anser sig vara företrädare för denna tro och då inte borde välsigna homosexualitet, minst av allt i sitt eget heliga hus, säger sig vara FÖR homoexuella vigslar i kyrkan.Nej att kyrkan gjort en tvärvändning där ser jag som ett sätt för dem att försöka anpassa sig till det sekulariserade samhället. Men genom att göra det står de inte för i mina ögon sin trångsynta tro.Förstår ni vad jag menar??Så sammanfattningsvis: Rätt att gifta sig? Otvetydligt JA!Rätt att gifta sig i kyrkan: Utifrån den kristna tron NEJ!
    Jag skulle hålla med om kyrkan inte förändrats i övrigt tämligen konstant. För inte så länge sedan var alla tvungna att vara med i svenska kyrkan, och övriga var brottsliga och fick verkligen inte gifta sig i kyrkan.

Enligt bibeln ska man inte gifta sig i kyrkan, tusan, det talas inte ens om en kyrka! Och rika är SÅ bannade från tron i bibeln.

Så att hålla kvar vid dogmer bara för att de är dogmer, ja, det tåget har gått för läääääääänge sedan. Strax under tvåtusen år sedan, faktiskt.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-10-01 15:12:23 följande:

Biblens budskap er er ik til for å tilpasse seg menneskers grense strekking. Vi skal tilpasse oss Guds ord. Og jo det går ann å leve etter NT. Guds ord skal liksom vise oss vei..ik vi som skal vise Gud veien
    Alltså, jag har sagt det flera gånger nu - då borde du vara emot att rika och välbeställda gifter sig i kyrkan. Jesus uttalade sig aldrig direkt om homosexualitet, men han var VÄLDIGT tydlig om att rika inte hör hemma i kristendomen. Så starta en tråd och värva fler kristna för att banna rika från kyrkan och kristendomen. Jag skulle glatt stödja den saken!
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-10-01 16:08:08 följande:

Kirken er til for alle og alle er velkommen, ja!! Men Guds ord skal ik forandres på. Det Gud har sagt er synd er synd og kan ik forandres selv om samfunnet forandrer seg.Gud er den samme i dag som den gang!!Men så kommer det jo ann på hva i Ordet som skal annpasse seg til samfunnet?En liberal prest som ik ser på Ordet som høyeste autoriet vil eg aldri ha lyttet til. :)
    Ingen förändrar guds ord. Man anpassar bara bibeln, som INTE är guds ord. Det är apostlarnas ord. Mig veterligen var de inte guds söner eller gudar.
  • Dorian Ertymexx
    Sani skrev 2007-10-01 16:24:32 följande:
    För mig är det just en sådan präst som jag faktiskt KAN lyssna på och få någon slags förståelse för att man överhuvudtaget har en religös tro. Det handlar inte om att förändra - utan att anpassa och tolka menigen i ordet så den går att tillämpa på ett vettigt sätt idag precis som det har gjorts i alla tider (på gott och ont).Hur vet du att gud inte har utvecklats tills idag i all sin gudomlighet? 
    De tror att gud är stelbent och oföränderlig. Vilket är ironiskt med tanke på skillnaden mellan GT och NT. Lustigt med en gud som kan göra vad som helst utom att ändra sig.

Vilket gud för övrigt gör några gånger i GT, ska tilläggas.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-10-01 18:48:43 följande:

Alle som tar i mot Ham dem gav Han retten til å bli Guds barn!! Så JO dei var barn av Gud Om ik apostlenes ord er Guds Ord, så kan man likegodt forkaste hele Bibelen.
    ...vilket är vad många gör. Och går direkt till källan istället.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-10-01 18:51:45 följande:

han var VÄLDIGT tydlig om att rika inte hör hemma i kristendomen. Du drømmer!! Du omtolker jo det som er skrevet jo..du får jammen komme med det skriftsted som støtter dette før du uttaler deg..
    Matthew 19:23-24
    Verily I say unto you, That a rich man shall hardly enter into the kingdom of heaven. And again I say unto you, It is easier for a camel to go through the eye of a needle, than for a rich man to enter into the kingdom of God.

Luke 6:24
    Woe to you that are rich! for ye have received your consolation.

James 5:1
    Go to now, ye rich men, weep and howl for your miseries that shall come upon you.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-10-01 20:15:31 följande:

Oki, takk!! Om du leser Matt19: 16 (for å få sammenhengen)Då kom en man fram till honom och frågade: ?Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv??Og Jesus til han at han skulle holde budene, men dei hadde mannen holdt fra ungdomen av.Matt 19:21-22Jesus svarade: ?Om du vill bli fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.?När ynglingen hörde svaret gick han sin väg bedrövad, för han ägde mycket.Så kommer dine vers i Matt 19:23:24
    Men Jesus sade till sina lärjungar: ?Sannerligen, det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.?

Matt 6:21
    Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.
    Det som var her er at Jesus prøvde hans hjerte for å få frem hva som skjulte seg der. Var det rikdomen eller Jesus han ville ha som Herre?
    Men dessvere så viste det seg at rikdomen ble for tung byrde for han og han valgt den fremfor evigt liv.

Likväl är budskapet tydligt - precis som man ska avhålla sig från sex, spel och hor ska man också avhålla sig från rikedomar. Världsliga ting. Så om homosexuella inte får viga sig i kyrkan borde inte heller rika få göra det.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?