Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Moxie skrev 2007-09-29 13:11:44 följande:
    Heh. Gamle goe Martin Jag tror att Corren har, um...vridit citaten lite. Jag känner Corren och jag har suttit och gaggat med Martin vid flera tillfällen (Martins föregångare Martin är också en go gubbe, fast på ett helt annat plan). Martin Lind hörde förövrigt (för att nu anknyta till en annan tråd) till de som omedelbart gav sitt stöd till KG Hammar och Elisabet Ohlsson under Ecce Homo-tiden.Det han säger är ju just det: Den bibliska synen är att man ska inte objektifiera, sälja eller utnyttja sexualiteten, utan att man ska låta den finnas i en livslång relation med ömsesidigt förtroende. Att det sedan ser ut som om han säger att "homosexuella lever i kränkande promiskuitet" hänför jag till Correns klippsax.
    Oki. Oavsett är det intressant att se hur kyrkan sakteliga svänger även i denna fråga. Jag gissar att det var samma rabalder för hundra år sedan om huruvida kvinnor som haft barn skulle få gifta sig eller inte. Det fanns skäl till att premarital graviditet var den största av skam och följdes av mörkläggningar av alla de slag.
  • Dorian Ertymexx
    elfling skrev 2007-09-29 17:45:36 följande:
    What's with all the gay bashing?Varför har det kommit en våg av homohat på FL helt plötsligt?Finns nu en massa aktiva trådar där homosexuellas rättigheter till ditten och datten ifrågasätts.Jag känner mig kränkt.Har folk ingenting bättre för sig än att se ned på andra?Vad har jag, som homosexuell gjort för att förtjäna erat hat?Free Spirit, gudrun, Gabriella S,Kan ni inte förklara varför just jag skall bli offer för era aggressioner?Tack.
    Om jag får ta riskenatt politisera litet - det är som jag ser det en bieffekt av den nya (och likaså den gamla) regeringens liberalisering av samhället. Ju mer man talar om för folk att de har sig själva att skylla för allt ont som händer dem, ju mer man kastar ut dem som barnet med badvattnet för att spara för att sänka skatter, desto otryggare blir folk. Otryggare, och med det mer stressade, oroligare och argare. Och när de blir arga sparkar de. På judar och invandrare, muslimer och bögar, alla som inte kan slå tillbaka och skydda sig. Det är som en samhällelig variant av barn- och hustrumisshandel.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-29 19:56:15 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-29 17:36:02 följande:
    Vem har bestämt att det inte är normalt? Och det var inte normalt jag frågade efter utan rätt. Hur kan en människa som inte valt sitt tillstånd vara fel och en annan rätt?
    Jag kanske inte borde säga detta, eftersom jag "ger" dem en utväg på din fråga, men jag vet vad många skulle svara.
  • Dorian Ertymexx
    Tussiluskan skrev 2007-09-29 22:19:29 följande:
    "normalt" är väl att det inte följer normen, dvs att det är ovanligt.Trollbottom har ju tex en mycket avvikande åsikt till homosexualitet och religion i förhållande till resten av de nordiska folken, och är, som säker många håller med om, inte normal.
    Mnja. Att följa normen är att vara normativ, inte normal. Normal är en värdering, en idé. Det är inget som någon egentligen är, eftersom det är omöjligt att vara genomsnittet. Ingen har de facto 2,8 barn, till exempel. Så strikt talat är alla onormala, men många försöker vara normala. Att försöka vara normal, alltså följa idén om genomsnittet (falskt som det är) är att agera normativt.

Så normal är egentligen mer en idé än något verkligt, och oftast fasligt användbart som skälsord. "onormalt" betyder i princip aldrig något gott, och väldigt ofta något förolämpande eller nedvärderande.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-29 22:25:11 följande:
    Tussiluskan skrev 2007-09-29 22:19:29 följande:
    Så normal är att vara fördomsfull, inskränkt och dömande?! Ja, då är jag hellre onormal än normal
    Det ingår i konceptet, ja. Att vara normal är att värna om normaliteten, om normativiteten, vilken den nu månde vara.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-30 07:51:20 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-30 01:01:32 följande:
    Då fortsätter jag att vara en stolt onormal människa. Fram med dom onormala *S* Hit med enögda och enbenta, håriga och skalliga. Fram med mänskligheten *ropar ut genom fönstet och predikar*
    Vet du, det påminner mig om en fantastisk upptäckt (till) jag gjorde i bibeln. Jag minns att Uffe Ekman och hans lilla satanistsekt Livets Ord pratade om att medfödda sjukdomar och handikapp var arvsynd. Nå, det lustiga är att om man tittar i GT så står även människor med synfel där. Man ska inte släppa in människor med synfel i templet. Så, Uffe har alltså diskvalificerat sig själv, för sist jag såg hade han glasögon. ;>
  • Dorian Ertymexx
    MariaN skrev 2007-09-30 11:00:09 följande:
    jag tycker absolut att homosexuella ska få gifta sej.men kanske inte i kyrkan.. om nu de kristna bestämt sej för att tycka att det är fel så kan de väl få leva i sin egen värld och ha kyrkan som de vill?
    Nå, alla kristna tycker inte likadant. Och de lever i samma värld som alla vi andra, vare sig de gillar det eller inte (oftast inte, tycks det mig, om man frågar fundisar).
  • Dorian Ertymexx
    Trulis skrev 2007-09-30 09:11:33 följande:
    Jag tror nog att Trollbottom är ganska normal. (Om det nu är en merit ) Att man inte delar en åsikt behöver ju inte betyda att den andra är onormal, eller hur? Och ska vi rätta oss efter statistiken i denna tråd i frågan som TS tar upp så är just nu 76,83% normala, vilket i så fall ses riktigt positivit i mina ögon.
    Du är rätt ny på Fl va? Om man inte delar Normens värderingar är man Inte Normal. Det finns ett Rätt Sätt att se på saker, och alla andra är fel och onormala. Man är antingen med eller emot. Svart och vitt. Inga gråskalor här inte!
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-30 16:52:35 följande:
    Ja,där har du rätt..Stackars den arma krake som vågar säga att homosexualitet är fel...Fast,det var kansje inte DET du menade?Dorian Ertymexx skrev 2007-09-30 12:41:29 följande:
    Heh. Det är snarare tvärtom här på FL. Allt som inte är mamma-pappa-barn är fel och konstigt enligt Normativitetsbrigaden.
  • Dorian Ertymexx

Jag valde att vara tyst. Tystnaden bär sin egen ljuva ironi. Annars hade jag kunnat slå till med en slägga stor som halva tyskland. ;>

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?