Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

gudrun skrev 2007-09-23 20:28:30 följande:
    Jo,för mej och andra kristna är bibeln sanningen.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-23 20:12:41 följande:
    Nope. För VISSA kristna. En (lyckligtvis) förvånansvärt liten grupp ser bibeln som sanningen, eller ens som sann. De ser andemeningen och ser resten som just exempel och gammalt stoff, snarare än absolut bokstavlig sanning.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-23 20:41:26 följande:
    Det finns det faktisk flera som gör..Anpassar bibelläsningen/tolkningen efter de egna värderingarna...
    ALLA gör det. Det finns ingen objektiv bibeltolkning. Det är omöjligt att se en motsägelsefull text utan att tolka den och därmed göra den subjektiv, om man väljer att tro på den.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-23 21:59:20 följande:
    Hm....Du vill ju begränsa yttrandefriheten....Det är den jag utnyttjar mej av här.
    Eh, nej? Yttrandefriheten betyder inte att man får tala för andra hur som helst och tro att man blir oemotsagd. Det gäller dig, och det gäller alla andra.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-23 22:02:55 följande:
    Jaha,det får stå för dom det.dessa du pratar om.Jag ser den som sann,och då skriver jag utifrån det.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-23 21:46:40 följande:
    Dessa, den absoluta majoriteten kristna.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 00:53:33 följande:
    Jag undrar hur du kan veta hur liten denna "lilla" grupp är`? Jag tror nog vare sej du eller jag känner alla kristna?Dorian Ertymexx skrev 2007-09-23 21:46:40 följande:
    Enkelt. Vi lever i ett utav många mer eller mindre sekulära samhällen. Påven har inflytande, men kan inte längre exkommunicera folk som han behagar, och är begränsad av att majoriteten katoliker tror på modern vetenskap. Den förra påven medgav ju till och med att jorden är rund, vilket bibeln motsäger.

Demokrati, jämställdhet, (för närvarande) minskade klassklyftor, framsteg i vetenskap och medicin - allt detta kommer ur en minskad tro på bibeln. Ju mer kristet ett land är, desto mer bakåtsträvande är det. Jämför Sverige och norra Europa med USA och Storbrittanien, speciellt Irland. Spanien går framåt ju mer sekulärt det blir (och det är mycket och snabbt). Och Vatikanen, tja, de har fortfarande vakter med hillebarder... :P
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 00:55:24 följande:
    Allt detta du beskriver här.vitnar om Guds storhet,tycker jag....
    Ah, så guds storhet ligger i att han ljuger för oss på en massa vis, för att förleda oss från att jorden bara är 7000 år gammal? Heh, snäll gud...
  • Dorian Ertymexx
    lillpuckot skrev 2007-09-24 02:07:27 följande:
    Jag blir lite arg faktiskt när jag läser bitar av tråden...Varför skulle homosexuella INTE få gifta sig i kyrkan??? Nämn ETT ställe i bibeln där det står direkt att homosexualitet är fel.. Jag tror inte det finns. Det är ni homofober som TOLKAR bibeln så. Och biblen ska väl inte tolkas.. Dessutom.. *Gud älskar alla människor.. Är det inte så?? Homosexuella är oxå människor..*Gud förlåter alla synder (så OM det nu skulle vara syndigt att vara homosexuell, skulle Gud förlåta det)Och om vi då ska gå in på synder.... rånare får gifta sig i kyrkan utan probelm, även folk som kör onyktra, folk som dödar andra.. Är inte det tusen ggr mer syndigt än att ha en annorlunda läggning???Jag kan inte fatta att en del kristna är så fruktansvärt trångsynta. Homosexualitet är ingen sjukdom, det är en läggning. Som så många andra har skrivit här kan man inte välja om man blir homosexuell eller heterosexuell. OM det nu är så fel med att tycka om någon av samma kön.. Varför skapade gud den läggningen?? För kom inte och säg att människan har skapat den.. Och det har absolut INGETING med den fria viljan att göra, så det argumentet kan ni skrota det oxå.Låt homosexuelle gifta sig i kyrkan, eller förbjud ALLA syndare att göra det.. Ingen jäkla särbehandling!!!
    *nickar medhållande*
  • Dorian Ertymexx
    cleopatra2 skrev 2007-09-24 09:06:45 följande:
    kyrkan är ju guds hus,och gud avskyr homosexualitet,så varför vill man då gifta sig inför gud...jag fattar inte hellere människor som inte är troende och gifta sig i kyrkan nej.
    Gud avskyr en hel del vet du... Har du någonsin gjort något för pengar? Gud hatar sådant. Hade du sex innan du gifte dig? Ajja baja. Har du någonsin tänt på grannens eller polarens partner? Eller någon på film eller TV? Tssk tssk! Har du en idol utöver Jesus? Inte bra.

Icke desto mindre gissar jag att du gifte dig i kyrkan. Så du borde själv kunna svara på din fråga, om varför man gifter sig i kyrkan fast gud avskyr en.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 12:06:09 följande:
    HUR kan du veta det?Svar: Det kan du inte.....;.)Dorian Ertymexx skrev 2007-09-24 06:51:58 följande:
    Det kan jag. Och det ganska enkelt, dessutom. Ser Sverige ut som Iran? Ser något land i Europa ut som Iran? Nej? Grattis, antalet bokstavstroende kristna är i minoritet.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?