Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Ahdela skrev 2007-11-12 23:02:36 följande:
    GabriellaDen STORA delen av människor med AIDS i världen är HETEROSEXUELLA!
    Ja, som sagt du får läsa tråden. Vi har varit igenom det där. I afrikanska länder sprids smittan mest heterosexuellt, och det beror på andra mekanismer än här i Västlandet.
  • Gabriella S
    Ahdela skrev 2007-11-12 23:13:37 följande:
    Jag har skrivit en uppsats på högskola om HIV OCH AIDS och du har inte den minsta aning om vad du pratar om i det här fallet.Gabriella S skrev 2007-11-12 23:11:36 följande:
    Jodå - jag råkar känna till det här. Vad är det som inte stämmer, menar du..?
  • Gabriella S
    Pinja skrev 2007-11-12 23:17:57 följande:
    Sex på dansgolvet på krogen händer t.o.m. i min lilla stad och tro mig, de har då inte varit homosexuella!Gabriella S skrev 2007-11-12 22:54:52 följande:
    PÅ själva dansgolvet menar du..? Jag VILL nog inte föreställa mig hur det skulle gå till... I så fall tycker jag att du ska kontakta vakterna nästa gång du ser det, för då handlar det ju om förargelseväckande beteende och är straffbart.

Det är väl ingen som har sagt att inte heterosexuella också kan göra fel - två fel gör väl inte ett rätt, eller..?

Men eftersom AIDS spreds så otroligt fort och mycket i just den lilla gruppen av homosexuella män, så VAR ju det ett bevis på att måste ha haft extremt mycket sex med extremt många partners. Eftersom just den sjukdomen inte sprids på något annat sätt (ja, med sprutor och så vidare också, det VET jag, men de homosexuella knarkar väl inte mer än andra).
  • Gabriella S
    Pinja skrev 2007-11-12 23:20:09 följande:
    Det har varit språkmässiga frågetecken båda vägarna och om jag skulle börja dra mina inlägg på finska (även det ett grannland) så tror jag du skulle ha lite svårt att förstå mina inlägg.Men vänta nu... det har du ju ändå... TROTS att jag skriver på svenska?!Gabriella S skrev 2007-11-12 22:55:48 följande:
    Jag är faktiskt halvfinsk! :)

Men förutom det, så anser jag att det är sorgligt om vi här i Norden inte kan hålla ihop och värna om vårt gemensamma ursprung, så mycket att vi kan lära oss att förstå varandras språk...
  • Gabriella S
    Ahdela skrev 2007-11-12 23:26:25 följande:
    Kör hårt och berätta då för alla oss här på FL vilka "andra mekanismer" det finns där som inte finns i västvärlden.Eller.. du kanske tror att afrikaner inte fungerar som oss precis som du tror att homosexuella är av ett eget litet släkte?
    Nu var du dum. Egentligen borde du få söka i tråden, men OK:

Bland annat, så beror smittan i Afrika på att många män arbetar borta från sina fruar under sina mest virila år. Det gör att de söker tillfälliga förbindelser samt går till prostituerade. När de kommer hem igen, så smittar de sina fruar med HIV.

Det finns också gamla vidskepliga idéer, om att en kvinna inte får ha sex två år efter att hon fött sitt första barn (det har med andar att göra). Samma sak där: mannen går till prostituerade i stället, och när han får ha sex med sin fru igen så smittar han henne med HIV.

Det finns även andra idéer, som att det ska vara bra att kvinnan är torr när hon har sex. Hon stoppar därför upp torkade örter i slidan, som drar ut vätskan - och gör att hon lätt spricker upp vid samlaget. = HIV-viruset får lätt att ta sig in i blodomloppet, om det finns hos mannen.

Vidare har det skett mycket inflyttning till städerna av unga människor, som då inte har samma koll på sig längre av föräldrar och andra äldre, som i det traditionella samhället. Det gör, att de - precis som ungdomar här - många gånger har sex med flera partners innan de gifter sig. Vilket såklart sprider alla typer av könssjukdomar.

...och lägg till allt detta undernäring och felnäring, som gör att deras immunförsvar har ännu mindre möjligheter än våra att bekämpa viruset.

Dessutom saknar den infödda svarta befolkningen helt den gen som vissa av oss har, som gör att vi kan bekämpa viruset. (Det beror på att vi här i Västeuropa alla är ättlingar till den lilla grupp människor, med superstarkt immunförsvar, som överlevde de stora pestepidemierna under medeltiden, samt ev. även spanska sjukan.)
  • Gabriella S
    Pinja skrev 2007-11-12 23:34:40 följande:
    Och jag är hel finlandssvensk, något som de flesta svenskar inte ens känner till att existerar, men det hör inte hit.Vi är också onormala, eftersom de flesta finländare pratar finska...Gabriella S skrev 2007-11-12 23:26:27 följande:
    Ja, jag känner mycket väl till er i alla fall! Men min mamma är alltså finnfinne. Sisu och slaviska kindkotor, och allt det där du vet..! :)
  • Gabriella S
    Pinja skrev 2007-11-12 23:31:47 följande:
    Det var min bror som är dörrvakt som såg det och det blev naturligtvis följder... det var inte första gången sånt händer heller, men det hör inte hit.Nej två fel gör inte ett rätt. Som jag skrev - promiskuöst sexuellt beteende är i mina ögon förkastligt oberoende om det gäller homo- eller heterosexuella. Att det skulle förekomma mer bland den ena gruppen än den andra får du väl komma med källhänvisningar om du vill påstå.Gabriella S skrev 2007-11-12 23:24:59 följande:
    Att AIDS kunde spridas så snabbt och så mycket i den homosexuella gruppen (män, alltså) är ett bevis så gott som något.
  • Gabriella S
    Ahdela skrev 2007-11-12 23:28:06 följande:
    Och sedan FINNS DET FAKTISKT homosexuella som LEVER i ett fint monogamt förhållande, majoriteten som har familj faktiskt.
    ...Fast det märkliga är ju, att även 80-talets "gulliga" riksbögar - motsvarigheten till Marc och Gardell nu - dog i AIDS allihopa...
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-11-12 23:40:56 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-12 23:37:42 följande:
    Nej, det bevisar ingenting om den allmänna sexualsynen hos homosexuella. De män du refererar till var en del av en sexuellt utlevande subkultur. Majoriteten homosexuella har ingenting med den saken att göra.
    En väldigt stor procent av hela gruppen homosexuella män blev i alla fall smittade. Det måste ha varit luftburet i deras fall, då..?
  • Gabriella S
    Pinja skrev 2007-11-12 23:43:10 följande:
    Hmm... det kan ju också ha att göra med att heterosexuella redan skyddade sig med kondom från oönskade graviditeter innan man visste att kondom skyddar mot HIV. Det behövde ju knappast homosexuella män tänka på. Ditt argument håller m.a.o. inte.Gabriella S skrev 2007-11-12 23:37:42 följande:
    Inte på 80-talet. Så gott som alla tjejer, som hade ett promiskuöst sexualliv, åt p-piller på den tiden. Kondom ansågs gammeldags och krångligt. Det var först när man upptäckte AIDS och dess spridningsvägar och började propagera för användning av kondom, som den kom till heders igen.

Men visst HAR kvinnor smittats av män - men då har det nästan alltid varit kvinnor som levt med sprutnarkomaner, eller varit prostituerade och därför haft väldigt många sexuella kontakter, eller haft älskare från Afrika som varit smittade redan när de kom hit, eller som haft tillfälligt sex utomlands i länder där smittan är vanlig i den heterosexuella befolkningen (Västafrika t.ex.).
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?