Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-05 22:49:12 följande:

Inte MINA folkmusikfestivaler i alla fall. Jag dansar skandinaviska folkdanser, polskor och gammeldanser, och där är det i stället så att man spelar väldigt mycket på det feminina respektive maskulina i dansen. Mannen gör svår akrobatik etc. för att visa hur stark och vig han är, och kvinnan trippar omkring och ser nätt och beundrande ut!Samt naturligtvis att man har de traditionella folkdräkterna, och NEJ männen dyker inte upp i hellång svart kjol med röd list och hätta med blommönster..! :)
    Så skönt för dig då att du hittat ett traditionsreservat, där du slipper beblanda dig med verkligheten...

...Hur nu dessa skulle skilja sig från de folkmusikfestivaler jag varit på, vad det gäller musik och danser. Då. Sen är det ju iofs alltid en varningsklocka när någon pratar om "de traditionella folkdräkterna", för då vet man att vederbörande är ute och cyklar igen
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-05 22:56:58 följande:

Jämför med en person som har mördat, och som skulle säga att: "Om inte kyrkoherden uttalar från predikstolen nu på söndag att budet mot att mörda är avskaffat, så ska jag ha tillbaka min kyrkoskatt."
    Mmmm...Få se nu: Homosexualitet == Mördare? Är det en bra jämförelse?

Och jo, om det nu är så att kyrkan utför myndighetsutövning (som man kan argumentera för att de faktiskt gör iom att en kyrklig vigsel är juridiskt bindande) så kan vi faktiskt ställa sådana krav på kyrkan - Myndighetsutövning måste följa svensk lag.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-05 22:45:37 följande:

Jaså, det finns bögar som tar den "kvinnliga parten" också, alltså. Tänk, DET trodde jag VERKLIGEN var en fördom. Det här blir ju värre och värre..!
    Det finns män som är mer eller mindre "kvinnliga" i sitt sätt och sina handlingar. Både heterosexuella och homosexuella män. Om *det* är en nyhet för dig så behöver du *definitivt* lämna bygatan en stund.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-05 23:03:47 följande:

Bla bla bla Och vice versa för lesbiska kvinnor, naturligtvis - de har även fått en massa manliga saker, som jaktinstinkt på köpet.Och det låter ju logiskt.
    ...eller skulle låta logiskt, om det nu var så. Nu är det ju inte i verkligheten så att lesbiska kvinnor generellt är "manligare" än heterokvinnor, eller att bögar är mer heminredningsbenägna än heteromän. Men om så vore fallet, skulle det naturligtvis vara en logisk teori.
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 23:15:55 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-05 22:42:11 följande:Så du tror att alla tänder på exakt samma sorts män? För det blir ju konsekvensen om alla har samma idealbild.Jag tror för övrigt inte ett dyft på den där undersökningen - inte mer än att man kan avgöra på män att de är män för att de har snopp, skägg och ofta har litet kraftigare ögonbrynsben.
    Jag tror nog säkert på den där undersökningen...fast svaret man får är ju inte så entydigt som Gabriella påstår, eller ens svar på den fråga hon påstår.

Det man frågar efter är vilket utseende man tycker är mest attraktivt. När man sammanställer svaren så får man, som vanligt, en fet normalfördelning över alla variablerna, som peakar på de klassiskt "manliga" drag som Gabriella beskriver. Men det är inte "entydigt" - det är bara ett genomsnitt. Det är inte heller fråga om "Idealmannen" eller "Manlighet", utan manligt utseende. Om manligheten bara sitter i utseendet så må det väl vara så, men jag har för mig att vi pratade om att mecka med bilen medans man skiter, eller hur det nu var, tidigare, och sådana aspekter finns alltså inte alls med.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-05 23:24:29 följande:

Det blir väl inte mer normalt för det?
    Vad är normalt, då? Vad är "Naturligt"? Mer än "Normalt är det jag gillar. Naturligt är det jag är"?
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 23:24:38 följande:

Men det är inte så överallt - och det är definitivt ett modernt fenomen. Tittar du på 1700-talet var det tvärtom män som skulle vara känsliga och gråta, så då gjorde de det också.
    ...och tittar vi på de strikt fundamentalistiskt islamska länderna, så går alla karlar omkring i fotsida tunikor...Men de är sägert fjollbögar allihop, så det är därför de klär sig så kvinnligt
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-05 23:28:08 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 19:03:29 följande:Det var inte svårt att svara på. Heterosexualitet är default. Homosexualitet kan det bli, när det blir vajsing någonstans. Antingen i hjärnans struktur i fosterlivet, eller på grund av störda uppväxtförhållanden, eller på en kombination av båda.
    Varför skulle det krävas att något "blir vajsing"? Räcker det inte med att det blir så ibland? Det är ju onekligen evolutionärt stabilt för en population att ha en viss procent homosexuella individer - det har vi ju redan avhandlat. Eller?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-05 23:34:57 följande:

Jo, fast just homosexuella nämndes faktiskt inte... Rätt ska vara rätt.
    Så "Alla" ska egentligen läsas som "Alla utom bögarna". Intressant - Det hade jag inte hört förut!

Vid närmare eftertanke nämns inte Svenskar heller, utan bara Judar och Greker. Jobbigt för oss - Vi är utanför allihopa. Lönearbetare är också gravt saknat från uppräkningen - Varken slav eller fri. Dubbeljobbigt.

Man är jag nog. Innebär det att jag får vara med, fastän jag varken är Jude, Grek, Slav eller Fri? Borde det finnas en särskild kategori för statligt och kommunalt anställda, kanske?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-05 23:40:10 följande:

??? Nu är jag inte med alls. Delsbodräkten, Ljusdalsdräkten och så vidare, du vet... Visst har det kommit till och försvunnit detaljer, men det gick långsamt. Dräkterna vårdades noga, och de olika persedlarna kunde hålla i hundra år! Och männen hade ALDRIG rynkesärkar! *cross my heart* :)
    Jag vet precis vad du pratar om, och det där är rent nys. "Folkdräkterna" uppfanns under den nationalistiska yran i slutet av 1800- och början av 1900-talet, när diverse höga herrar ville visa upp det Högtstående Svenska Folket och dess Oförstörda, Naturliga Kultur. Innan dess fanns de inte, eller iallafall långt ifrån den form de fick då.

Det är samma nationella yra som gör att vi öht har bevarat en del av den gamla spelmansmusiken, för övrigt. Spelmännen var i lagom bortdöende, när man plötsligt kom på att man måste bevara "folkets rena kultur" och därför satte igång med spelmanstävlingar och skickade ut kantorer och musikdirektörer i skogarna för att efter bästa förmåga nedteckna de gamla gubbarnas och gummornas låtar.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?