Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-16 22:01:16 följande:

Den beskrivelsen du gir av Gud stemmer ik med den Gud eg har møt!!
    Och då leder ju förstås frågan till vem som har rätt. Den som tror sig ha rätt i vad en bok säger, till punkt och pricka, likt prästerna på jesu tid, eller de som ser världen och skapelsen som den är.

Om du läser bibeln, ser du att gud ändrar åsikt i den hela tiden. Ibland berömmer han folk för vad de gör, ibland straffar han dem för exakt samma sak. Så även om du utgår från bibeln kan du inte säga att gud är oföränderlig eller inte ändrar sig. Han ångrar sig till och med flera gånger.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-16 22:08:01 följande:

Vel, som eg har sagt flere ganger så bekrefter NT det med homosex.. flere ganger så den går inte
    Nej, inte flera gånger, utan en gång, med Paulus som skribent. Ni vet, Herr Misogyn.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-16 22:10:19 följande:

Han angret seg fordi han hadde sakapt menneske på grunn av deres store synd!! Mm..Han har som sagt for tusende gang bekreftet homosex flere ganger i NT..ik så at han angret på det.
    Nej, det har han inte. PAULUS har det. De andra evangelisterna säger inte ett skvatt om det hela, inte heller Jesus. Det är bara i Paulus brev man kan läsa att han ogillar homosexuella. Men så är han inte så förtjust i kvinnor heller, förstås.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-16 22:12:05 följande:
    Om kyrkan inte hänger med i tiden så måste vi slänga ut en massa folk från kyrkan. Kyrkan har nämligen redan hängt med i tiden. Dock är den lite seg just nu
    Exakt och precis.

Beroende på hur vilken tid man ser det så får alla komma in men ingen gifta sig (direkt efter Jesu tid), eller nästan ingen komma in ens (varierande perioder av medeltid/renässans).
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-16 22:16:00 följande:

Nei det var mennesker som laget den, men det var innspirert av DHÅ!!Om det inte hadde vert så hadde ik vi hatt alle desse bekreftelsen på at hans ord er sant!!Hvilken bekreftelse? Som tex at liv blir forvandlet når en velger å tro på Hans ord.Der har eg flere vitnesbyrd å komme med så du kan si hva du vil!!
    Många har kommit med exakt samma vittnesbörd om koranen också. Så det gills liksom inte.

Och att något inspirerar betyder inte att man inte kan lägga till, ta ifrån, missförstå, feltolka, ta saker för givet eller på andra sätt gå ifrån originalbudskapet. Inspiration är inte samma sak som sekreterarjobb, att skriva allt bokstavligt.
  • Dorian Ertymexx
    MotherOfTwo skrev 2007-09-16 22:30:14 följande:
    Jag tycker inte att kyrkan skall ha rätt att viga människor men att som idag bara tillåtter vissa att gifta sig det tycker jag är alldeles fruktansvärt och jag fattar inte att det är 2007. Eller rättare sagt kyrkan verkar inte ha fattat att det är 2007.
    Jodå, Svenska Kyrkan har fattat, det är bara några fanatiker som inte fattat, och bromsar utvecklingen.
  • Dorian Ertymexx

Jan 39 skrev 2007-09-17 00:44:28 följande:

Det är ännu ingen som har svarat på varför bögarna vill gifta sig i kyrkan ?Det går väl att ha en vacker ceremoni när man vigs vid sin älskade i rådhuset eller ute i naturen ?Oavsett om det finns fega präster som hycklar och hymlar så är det ett faktum att kyrkan vill inte ha homofiler som brudpar.Det är nog inte läggningen utan liggandet som är dödssynden..
    Jag förstår inte varför NÅGON vill gifta sig. Det hindrar mig inte från att acceptera att folk väljer att göra det, av mer eller mindre genomtänkta skäl. Jag måste inte förstå allt som jag accepterar.

Varför är det fegt att stå för sin åsikt som präst? Tror du att ett krav på prästyrket är att man ska vara homofob???

Det är helt korrekt liggandet som är synden, enligt Paulus. Å andra sidan gäller det även heterosexuella, så jag ser inte varför orena heterosar ska få gifta sig. Man får göra ett test på om hon är oskuld, honom får man testa med polygraf eller liknande, visar de sig inte vara oskulder får man inte gifta sig. Tadaaa!
  • Dorian Ertymexx

Jan 39 skrev 2007-09-17 01:54:41 följande:

Jag googlade på kyrkans syn och vilket fegt svammel jag mötte fram till och med 2000. Het potatis!Men här har vi i alla fall ett besked:"Kyrkan och homosexualiteten Kyrkolivsutskottets betänkande 2002:1SKRIVELSENTill utskottet har överlämnats Kyrkostyrelsens skrivelse 2002:5 Kyrkan och homosexualiteten. Där föreslås att Kyrkomötet beslutaratt godkänna Kyrkostyrelsens handläggning av det i skrivelsen behandlade ärendet.MOTIONERNAI motion 2002:7 av Nils-Arne Rehnström föreslås att Kyrkomötet beslutaratt uttala att kyrkans officiella uppfattning är att äktenskap och kyrklig vigsel gäller enbart för två av olika kön, kvinna och man.
    Det var fem år sedan, och saker förändras, som bekant. Även inom kyrkan, trots att en del helst hade sett att det såg ut som på Paulus tid.
  • Dorian Ertymexx

Tant Greta skrev 2007-09-17 02:04:58 följande:

Hatar att göra så här i vanliga fall... iom att"beröm ges mellan 4 ögon"Men måste bara erkänna att Dorian,Trollbottom m fl..NI är vältaliga,smarta&kunniga.Så fruktansvärt glad att ni debatterar i denna fråga!
    *bugar och bockar* Jag står för det jag tror på är rätt. Sedan älskar jag ett gott nätgräl också, om det är på lagom abstrakt nivå. Men det är trevligt att vara uppskattad, oavsett. :D
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?