Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-11-04 09:28:56 följande:

Kirken skal stå for Guds ord ik følge samfunnets nikker i alle retinger.
    WORD! :)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 12:22:45 följande:

Just det. Och om samfundet vill kunna viga samkönade, så ska de alltså följa den "nikken". Eller är det bara DINA "nikker" de ska följa, menar du?
    Jaha, och sedan när samhällets åsikt svänger till den andra extremen (som det alltid gör) då ska Kyrkans rätt att viga homosexuella dras tillbaka igen. Man väntar sig kanske till och med då, att kyrkan ska deltaga i olika offentliga bestraffningar av homosexuella...

Det är så kyrkan INTE ska funka. Den ska stå för vad som är rätt - vad som ALLTID är rätt - inför evigheten! Och inte efter hur trenderna avlöser varandra i samhället utanför.
  • Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-11-04 10:24:22 följande:

"Jag förstår vad du säger, men jag undrar om du inte bör omvärdera din kallelse att bli präst i så fall. "-Kära Gabriella, jag har arbetat som präst i snart tio år...
    Ja, då är det hög tid...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 12:22:45 följande:

Just det. Och om samfundet vill kunna viga samkönade, så ska de alltså följa den "nikken". Eller är det bara DINA "nikker" de ska följa, menar du?
    Dorian - jag tror att "samfundet" är "samhället" på norska. Inte "det religiösa samfundet", altlså.
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-11-04 13:06:23 följande:

Hvorvidt folk av forskjellig kulter får gifte seg har da eg ik debatert så den får du stå over..og ik døme meg ut fra noe du ik alls vet noe om.eg snakket om mer moralske alvorlige situasjoner..men siden du er veldig liberal så kan en jo ik vente at du skal forstå hva eg taler om.Like verdi for alle er jo absolutt noe å gå for. Men det i seg innebærer ik at en skal tillat mennesker å få gjøre som dei selv vil slik det passer. Det er to forskjelige sider!!
    Du skrev det så bra, så jag slapp formulera mig! Men ärligt talat, så tror jag inte att vissa KAN förstå skillnaden.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 13:09:35 följande:

Free Spirit skrev 2007-11-04 13:06:23 följande:
    Nej, vi har inte diskuterat det - för den diskussionen är redan över. Din sida förlorade, de som alltid är emot att vidga äktenskapets helgd. Men för femtio eller hundra år sedan hade du med stor säkerhet stått på samma sida och tyckt att det vore omoraliskt och emot gud och så vidare. Det har alltid varit huvudargumentet för att förtrycka folk med kyrkans stöd.Tyvärr är kyrkan inte med på det den här gången.Nej, det är inte två olika saker. Det är exakt samma debatt, om och om igen, fast med nya aktörer. Ovigda mammor, svarta, ateister, homosexuella...
    Nej, det är inte alls samma sak. Tidigare har det alltid handlat om man och kvinna. D.v.s. de som äktenskapet helt självklart är till för, och har varit i alla tider, och alla religioner, och även i länder utan statsreligion.

Att viga människor av samma kön är en oerhört bisarr idé, och det skrämmer mig att det finns människor som faktiskt inte ser hur bisarrt det är.
  • Gabriella S
    carita1974 skrev 2007-11-04 16:32:28 följande:
    Jag har fortfarande inte fått ett enda svar på mina frågor!!!Ni som är EMOT HOMO/BI att dom inte ska ha samma rättigheter som straighta människor....Vad är det ni är rädda för?Bara enkla frågor!Skrivit fom frågorna typ 15 ggr nu...VAD SKULLE NI SOM ÄR EMOT GÖRA OM ERA BRAN KOM HEM O SA ATT DOM VAR BI/HOMO?Skulle det ändra er syn och åsikt?Eller skulle ni förskjuta erat barn...skulle ni avråda om dom skulle vara bi/homo att gifta sig i kyrkan eller skulle ni stötta????
    Jag skulle inte begära att kyrkan skulle ändra på rätt och fel för mitt barns skull, oavsett vad mitt barn gjorde.

Jag menar, om min son skulle mörda någon, så skulle jag inte för den skull starta en kampanj, att Svenska Kyrkan måste stryka budordet "Du ska icke dräpa" för att det ska verka som att min son inte har gjort något fel. Utan kan få fortsätta mörda folk i fred...

Du HÖR väl vad dumt det låter..? Om man fungerar så, så är man nog inte särskilt stark i sin tro. Eller i sin vanliga, hederliga moraluppfattning, om man inte är troende...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 17:00:59 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 16:58:04 följande:
    Och ska du stå för biblisk tro ska kyrkan, som sagt, inte stå för vigslar alls. Och har man trots det gift sig ska man inte skilja sig."7:10 And unto the married I command, yet not I, but the Lord, Let not the wife depart from her husband"
    Men GE dig nu med det där. Det är bara dumt. Det är GUD som har skapat oss till man och kvinna och sagt att vi ska föröka oss och uppfylla jorden. Att sedan ett mindre antal starkt troende krsitna, genom historien har valt att inte gifta sig, utan i stället ge hela sig till Gud som t.ex. munkar och nunnor, betyder inte att vi alla bör leva så. Hur skulle det fungera..? Då skulle mänskligheten dö ut, och det var väl knappast Guds mening med att skapa oss..?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 16:59:31 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 16:58:04 följande:
    Trots det är det exakt vad vissa gör... "Det ska vara OK att ha hemhjälp utan att betala skatt" är ju precis det. Lustigt hur KD kan stötta den sortens hyckleri i vissa lägen men inte andra...
    Ja, det där pigavdraget var då inget jag var för... Men nu är ju inte Kd någon officiell representant för hela kristenheten, heller. De är ett politiskt parti, och då måste de väga in många olika aspekter i sitt partiprogram. Även ekonomi och så vidare. Jag gissar att någon har räknat på det, och fått det till att det ändå blir lönsamt för staten, om en högavlönad person arbetar ute och betalar skatt under den tiden då han annars skulle ha varit hemma och städat, om han inte haft pigan...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 17:03:09 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 16:45:10 följande:
    Inte? Jag tycker jag sett en hel del kristna kasta sten i glashus mot muslimer här på FL...
    Det är i så fall dumt. För jag känner i alla fall, att andra krafter är mycket mer farliga för samhällets bestånd än muslimerna. Muslimerna har ju i alla fall sunda åsikter i homofrågorna.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?