Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

fia sthlm skrev 2007-09-13 10:16:21 följande:

jo det håller jag med om att det är väl oftast dom som syns i media kanske.Men jag tycker mig sett det i min vardag med, men kanske bara råkat bli så att jag stötit på homosexuella som bekräftar det jag tror?Gjort en omröstning om det nu ialf
    Men herregud, hur VET du att folk är homosexuella eller inte? Det står inte skrivet i pannan på dem. Det ENDA du kan se är att det finns folk som ser mer eller mindre gay ut enligt din tolkning/fördom. Kort på att du går och frågar folk på stan och för statistik kan du faktiskt inte bli ett dugg klokare på vad du ser.
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-13 14:05:17 följande:

varför är det en fördom?Självklart ser inte alla homosexualla personer ut likadant , men det måste ju vara så att det rent % finns fler lesbiska tjejer som klär sig som killar och ser ut som killar än vad det finns heterosexuella tjejer som gör det?Jag kan bara komma på en tjej som jag skulle kunnat tagit för homosexuell som är hetero Däremot vet jag flera homosexuella som ser ut som killar i deras stil och det finns  ju betydligt färre homosexulla än hetros 10 % säger man väl är homosexuella.Alltså borde det ju isf vara extremt ovanligt att se en homosexuell tjej som ser ut som en kille om det inte stämde??
    Rosa är en bögfärg.

Bara bögar bär rosa.

Brats bär rosa skjortor.

Ergo är alla brats bögar.

Eller?
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-13 16:49:11 följande:

Nej jag måste ha svårt att förstå för det ni säger är ju skl till 100% rätt och jag har 100% fel Och eftersom ni är flera just i den här tråden som säger ju samma sak så måste det ju vara så? Jag tror säkert media bidrar till att den bilden förstärks media har en förmåga att göra så med allt.Men jag tror det rent % är så som jag skrivit, för jag känner inga hetro alls som är "butch"Och nej det är nog mest 14 åriga flickor som brukar gå på stan och hålla handen med sina tjejkompisar det gjorde man ju själv
    Att du inte känner en viss sorts folk gör det ju inte representativt. Jag känner kvinnor som skulle tas för butch fast de inte är det.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-13 16:51:01 följande:

Eg har slått opp det orde homofobi for deg siden det virker for at du har misstolket det så til dei grader.fobi' -en (se -fobi) (sykelig) redsel for homoseksualitet (hos seg selv og andre)
    Vi talar svenska här, och går efter svenska ordböcker. Inte norska.
  • Dorian Ertymexx
    Bergelmer skrev 2007-09-13 19:57:45 följande:
    Jag säger som jag sa tidigare. Kyrkan har en egen liten klubb där de får ha egna regler om sina aktiviteter, så vill dom inte att homosexuella ska gifta sig där. Gå med i en annan klubb?
    Där har du fel. Man får inte diskriminera i Sverige, ens om man har en klubb.

Heh, kan se ramaskriet om Black Army skulle förbjuda blonda från att vara med...
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-13 21:39:40 följande:

Vel, eg er Norsk og går etter norsk ordbok..og regner med at det er samme betydning på svensk
    Då räknar du fel. Ord kan ha väldigt stora skillnader mellan språk, och små subtila men viktiga också. Din beskrivning passade inte ihop med den svenska.
  • Dorian Ertymexx
    pummsan skrev 2007-09-13 23:17:10 följande:
    enligt bibelns paulus så är homosexualitet fel, varför vill du gifta dig till en tro som fördömmer dig? Jag som hetro gifer mig inte i kyrkan då jag känner att jag har alltför stor respekt för dom som utövar sin tro.Jag vill inte stå och lova något till någon som jag inte tror på känns som att pissa på alla kristna mäniskors tro.
    Grejen är att du just satte fingret på det. Enligt PAULUS. Paulus är å andra sidan vad som kroniskt felas hela NT.

Men jag kan respektera att du inte vill gifta dig kyrkligt, du har helt rätt skäl att låta bli. Frågan är förstås varför du vill gifta dig alls, eftersom äktenskapet i sig är en religiös företeelse, fram till modern tid.

Själv ska jag inte gifta mig. Ser ingen anledning.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-14 07:16:50 följande:
    Som jag sa innan så är det ju inte så svårt att förvränga saker som står i bibeln. Tydligen inte heller det mest självklara...
    You have no idea... Det är mycket som har förändrats, både i tolkning och i skrift pga politik och mode, ska du veta.

Heh... Frågan är förstås vem som förvränger vad. Det är inte som att det finns en absolut sann tolkning.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-14 05:40:59 följande:
    Gud skapde man och kvinna till att leva tilsammans...Tant Greta skrev 2007-09-14 02:44:44 följande:
    Så du tror på skapelseberättelsen? Alla tecken på att jorden är fyra komma fem miljarder är gammal är nys?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?