Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

VulgusProfanum skrev 2007-11-04 19:09:06 följande:
    Det finns många kristna falanger som sprider hat i Guds namn."God hates fags" har vi sett på diverse plakat som "kristna" patrullerat gatorna i US med..De grundar också sin tro i Bibeln- och de rättfärdigar sitt hat med att det är Guds ord.Det är en farlig väg att gå- och tyvärr inte speciellt kristligt.
    Ja, eg kjenner til såne kristne og er langt fra enig med. Men det eg vet Gud hater er synd!!
    Nei det er ik mye i kristi ånd!! Dessvere!!
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-04 19:09:49 följande:
    Jag håller med Gud i detta- men jag håller inte med t.ex dig i din syn på homosexualitet.
    Men det er jo fordi vi ser Ordet forskellig!!

Det viktigste er jo at du er enig med Gud og hans sannhet.
    Så er det jo oxo at vi trenger DHÅ for til tider å se hva han egentlig mener i Ordet.
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-04 19:43:42 följande:
    Ja och vad är inte mer syndfullt än att agera Gud och döma människor utifrån vad man tror att Gud tycker?Gud dömer inte vi människor.
    Gud dømmer ja, men vi står på hans ord og sier hva som er rett og galt!!
    Nu er det jo ik så at det er det vi skal gå rundt å gjøre, men vi skal heller ik overse når samfunnet overkjører kirken med ugudelighet.
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-04 19:56:31 följande:
    Det du glömmer är att alla tolkar ordet. Så även du!Och det finns tolkningar där man inte utpekar homosexualitet som en synd. Utan där man ser på passagen helt historiskt d.v.s. utnyttjandet av unga pojkar och våldtäkter i samband med erövringar och belägringar.Det beror alldeles på vilken tolkning du anammar.Jag väljer att anamma den som lutar på kärleksbudskapet och en kärleksfull Gud.
    Eg har inget bruk for å tex tolke ordet styggedom som står i forbindelse med homofili i Bibelen. for Gud sier det er styggedom. Undrer mye hvordan folk kan tolke det om til å bli noe fullstendigt annet?!!!!!

Ja Gud er kjærlighet, men en kan ik tilsidesette at han er hellig og rettferdig!!
    Det er allt for lett å fokusere på hans kjærlighet og så glemme å gudsfrykt/respekt for Gud.
  • Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-11-04 19:09:39 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-04 18:16:41 följande:Jo, så kan det nog också vara. För jag tror inte att "vissa" är så dumma egentligen..! :)
    Muligt du traff blink der
  • Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-11-04 20:39:05 följande:
    Ja, och det är just för att undvika sådant här, som vi måste börja tillåta forskning kring homosexualitetens orsaker och försöka få fram en fungerande bot. Det är inte samma sak, som att alla homosexuella ska tvingas att ta boten - det tycker jag inte alls, men jag tror att det är det vissa är rädda för, som skriker i högan sky så fort man säger ordet "bot".Utan just för att dem som hamnar i en sådan här samvetsnöd som denne unge man, ska ha ytterligare ett alternativ att välja ibland. Men att säga att "vi skippar samvetet - det är föråldrat - och så säger vi att alla beteenden är helt okej" är INTE lösningen...
    Utmerket svar!!
  • Free Spirit
    Jan 39 skrev 2007-11-04 20:59:40 följande:
    Det är ett problem att Gud har skapat oss alla och vill frälsa världen genom att utge sin enfödde son.Det skulle ju inte behövas om han skapat oss alla goda.Men det finns absolut INGENTING i Bibeln som säger att homosexuella aktiviteter skulle vara något annat än styggelsesom leder till dödsstraff.Inte ens elfling skulle kunna finna något sådant bibelställe tror jag
    Mycket bra skrevet!

Men dødsstraff får eg da inderlig ik håpe. Det er Gud som en gang skal dømme synden ik vi mennesker.
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-05 08:00:05 följande:
    Nej men jag har det!Och det var absolut en styggelse att våldta kvinnor, män och barn efter en belägring. Det var absolut en styggelse att tvinga unga män till sex i.e våldtäkt.Jag tror helt enkelt att detta INTE handlar om homosexualitet som vi idag ser det utan om grova våldshandlingar och kränkningar.
    Hva? Forstår du ik ordet styggedom???

Eg tar skriftstede på Svensk her så det ik skal være noen tvil:

3 Mos 18:22
    Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

Tar det oxo på engelsk:
    You shall not lie with a man as with a woman; it is an abominnation.

Og på Norsk:

Du skal ikke ligge med en mann som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom.

så om du leser det andereledes en det står, så er det etter mitt syn din sympati til dei homofilie som kommer i veien. Og vil ik se hva som egentlig står der. Ik at eg ik har forståelse for det!!
  • Free Spirit
    Rataxes skrev 2007-11-05 15:30:28 följande:
    Free Spirit3 Mos 18:22Och du följer givetvis alla andra lagar i gamla testamentet förstår jag?
    Om eg var jøde ja
  • Free Spirit
    Rataxes skrev 2007-11-05 16:48:11 följande:
    Så i vissa fall skall man följa judiska påbud, men för det mesta inte. Bara när det gäller homosexualitet. Okej då förstår jag din inställning.
    Det var ik det som var din fråga..Men du spurte:

Och du följer givetvis alla andra lagar i gamla testamentet förstår jag?

Og nu forandret du mening til:

Så i vissa fall skall man följa judiska påbud?

Så hva vil du egentlig og hva mener du?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?