Gabriella S skrev 2007-09-09 22:25:14 följande:
Jo, men jag har tänkt på det här med att enzymsystemen, till exempel, är så otroligt komplicerade. Det är så många faktorer som måste finnas på samma ställe i samma ögonblick, för att det ska kunna ske en reaktion, som sedan utlöser andra reaktioner, som kräver att ytterligare faktorer finns på plats...Då undrar man ju lite hur alla de där faktorerna AV EN SLUMP kunde uppstå samtidigt. För utan bara EN av dem, så blir det ju ingen reaktion. Och hela systemet är fullkomligt värdelöst...(Jag har läst ett år på läkarlinjen, så jag är inte helt borta när det gäller biokemi heller..!)
Det där är faktiskt nonsens. Dels borde du då också veta att det handlar om grundläggande kemi; de flesta sådana element dras till varandra och bildar lätt mer avancerade kemiska element. Det är knappast svårt att skapa aminosyror i ett labb, eller enzymer.
Och att det skulle vara en slump...
OK. Tänk dig jordens yta. Tänk dig den i princip täckt med en ursoppa. Tänk dig att den ligger där och puttrar i ett par miljarder år.
Det vore ett mirakel om livet INTE uppstått på den tiden, med den storleksordningen och med de små grundläggande livsformer vi talar om.
Faktum är att vi inte ens vet om inte liv uppstår hela tiden på jorden - problemet är bara att eftersom bakterier och liknande förtär allt organiskt, så hinner vi aldrig upptäcka processen.