Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-11-11 10:48:09 följande:
    Så du mener at om eg taler som Guds Ord så dømmer eg..vel det er ordet som dømmer.Om du ik vil se alvoret i ordet men heller velger å følge din sympati så får du ta konsekvensene for det. Det er jo ditt valg!!
    Så gäller även dig
    Du får ta konsekvenserna av dina val här i livet så det är öht inget unikt i sig.
    Och det är bara att inse att du och jag tolkar ordet olika.
    Beauty fades Dumb is forever
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-11 10:59:47 följande:
    Men eg har jo sagt til deg før at vi ser det forskjellig. Eg kan ik se at det er noen grunn til å tolke dei versene for det står rakt frem.
    Och jag håller inte med dig
  • VulgusProfanum
    bbpop skrev 2007-11-11 14:13:02 följande:
    Den här boken är förmodligen också relevant i sammanhanget:www.kau.se/aktuellt/artikel.lasso har inte läst boken själv, men den verkar intressant.)
    Tack för tipset!
    Ska absolut kika på detta
  • VulgusProfanum
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-11 17:43:13 följande:
    Tant Greta skrev 2007-11-11 00:49:10 följande: ...ska efterlevas till punkt och pricka UTOM på Jesu befallning att inte dömma andra. Den ska man visst bryta emot glatt.
    Det är det jag personligen tycker är djupt tragiskt.
    Man sopar villigt och glatt undan hela kärleksbudskapet- väljer och vrakar vilka verser som är relevanta och dessutom påstår man sig inte göra några tolkningar. *sheesh*
    För mig så står kristendom för tolerans, kärlek och förlåtelse..
    Vi ska inte döma andra för den makten och den rättigheten har vi inte.
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-11 18:10:18 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-11 18:03:13 följande: Jaha, och det har alltså gällt ALLA präster och Bibelforskare i alla tider fram till ungefär 1970..? Och de allra, allra flesta fortfarande idag..?
    ALLA tolkar eller köper någon annans tolkningar. Så är det.
    Och hur man väljer att tolka en vers tror jag har mycket att göra med ens egna grundvärderingar och livssituation. Jag tror nämligen inte att det bara finns en rätt tolkning utan flera.
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-12 01:21:08 följande:
    (Jag antar att du menar homosexuella som gift sig som vanligt, men ev. haft relationer med det egna könet i hemlighet.) Jo, men då har de barnen varit avlade på naturligt sätt. Och växt upp i den normala konstellationen, d.v.s. ett äktenskap mellan man och kvinna. Med lite tur, så har ingen - inte ens barnen själva - behövt känna till den ena förälderns homosexualitet. Och då har barnen ju inte tagit någon skada. Det går inte att jämföra med det som görs idag.
    Nej inte nödvändigtvis
    Det är sällan homosexuella smusslar med andra vid sidan om för att skaffa barn. Det är oftast ett MYCKET välgenomtänkt val.
    Man skaffar t.ex barn tillsammans med ett annat homosexuellt par och då handlar det om inseminationer som görs endera hemma eller på klinik.
    De här barnen existerar och har gjort så under väldigt lång tid. Och de har oftast tillgång till två biologiska familjer. Två pappor och två mammor- och de har inte tagit mer skada än något annat barn.
  • VulgusProfanum

Gabriella:
    "5. Just det att de har blivit till på ett så avvikande och kallt och kliniskt sätt, gör också att de lätt kan känna sig annorlunda - när till och med deras själva avelse var avvikande från andra människors. (Det här och punkt 4. gäller så klart även barn till heterosexuella som använt sig av insemination.)"

Har du öht någon aning om vad du egentligen diskuterar? Förvånad
    Du kommer med det ena makalösa påståendet efter det andra och jag undrar vad du grundar allt detta i.

Vad är det som enligt dig gör att barn som kommit till via IVF skulle känna sig annorlunda på grund av att det inte skedde via ett vanligt samlag???
    Det är väl få av oss för att säga ingen som öht har ett minne ifrån vår egen befruktning så det torde väl vara en ganska oviktig faktor eller hur?
    Det som är viktigt är väl hur vi blir behandlade när vi väl är födda?!

"Använder man i stället en fyrpartslösning, så lär vårdnadstvisterna bli ännu "intressantare"... (vill inte ens tänka på det). Och antalet styvmödrar och styvfäder ökar exponentiellt..."

Det är fortfarande endast de biologiska föräldrarna som kan göra "anspråk" på barnet. Så det är inte någon stor skillnad gentemot vårdnadstvister som rör heterosexuella. Och har du öht hört talas om att detta skulle vara ett stort problem inom vårt rättsväsende idag?
    Det här är ju inget nytt..
    Homosexuella har skaffat barn på detta sättet läääänge så om det vore ett så stort problem som du vill påskina så borde vi ha sett fler fakta som lutar åt det hållet. Vilket vi inte har gjort, eller hur.
    Du spekulerar..

• VulgusProfanum
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-12 08:05:23 följande:
    Du gör faktiskt ett gravt sakfel där, måste jag tyvärr påpeka.Hon spekulerar inte, hon fabulerar.
    *S*
    Point taken!
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-12 09:22:28 följande:
    Kan ik annet en gi en stående applaus over god innsikt !!!! Du får frem det andre ik har ord for å få uttrykt, men så gjerne vil. Takk Gabriella.
    God insikt?
    Det är ju punkter som är baserade på allt annat än en god insikt. Det handlar om fördomar.
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-12 09:50:53 följande:
    Hvilken fordomer?
    Läs igenom hennes inlägg igen- och ta reda på hur det verkligen ligger till med det hon påstår.
    För att påstå saker i princip gripna ur luften och försöka göra det till någon form av sanning leder till fördomar.
    Fördomar är aldrig bra..
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?